Tirolu je dodeljena ovogodišnja nagrada zbog njegove "analize moći tržišta", saopštio je danas žiri u Stokholmu.

"Tirol, koji je jedan od najuticajnijih ekonomista našeg vremena, sproveo je značajna teoretska istraživanja u brojnim privrednim oblastima, ali nam je, iznad svega, pojasnio kako da shvatimo i prilagodimo industriju s moćnim firmama na tržištu", navodi se u
saopštenju švedske Kraljevske Akademije nauka.

Francuski stručnjak je, sredinom 80-ih godina, svojom analizom predstavio opšti okvir prilagođavanja industrije s jakim tržištem, čime "vlade mogu bolje da ohrabre jake firme da postanu produktivnije i da istovremeno ne ugrožavaju konkurenciju i kupce".

Najbolji propis ili politika tržišne konkuretnost treba da bude pažljivo prilagođen sa specifičnim uslovima svake oblasti industrije.

U seriji članaka i knjiga, Tirol je napravio "generalni okvir za projektovanje takve politike koja se može primeniti u brojnim industrijskim oblastima, počev od telekomukacija to bankarstva", navodi se u saopštenju.

Pre Tirola, ekonomisti su predlagali jedinstvene principe za sve vrste industrije, među kojima je zabrana saradnje između nekih konkuretnih preduzeća i ograničavanje cena za monopoliste.

"Tirol je teoretski dokazao da takva pravila dobro funkcionišu u određenim uslovima ali ne u svim. Ograničavanje cene može da ohrabri jake firme da smanje troškove, što je dobro, ali omogućava i stvaranje prekomernog profita, što je loše za društvo", ocenila je švedska akademija i dodala da je francuski ekonomista odredio "najbolje prilagođavanje" tržišta.

Žan Tirol (61) predaje na Univerzitetu u Tuluzu i ima počasni doktorat sa Slobodnog univerziteta u Briselu, kao i sa univerziteta u Montrealu i Manhajmu.

Završio je prestižnu Politehničku školu u Francuskoj i poseduje dve doktorske titule koje je stekao na pariskom univerzitetu i na Institutu tehnologije u Masačusetsu na temu "Matematika u privrednom odlučivanju".

Njegova uža polja istraživanja su industrijska privreda, korporativne finansije, međunarodna ekonomija i odnos između privrede i psihologije.