Kad je Džang Kongjan pre više od tri decenije započeo posao sa proizvodnjom patika, jedva je imao novca da iznajmi mali lokal. O fabrici nije bilo ni reči. Uvidevši da to nije baš onako kako je zamišljao, rešio je da dodatno rizikuje i uloži novac u preuređivanje farme svinja na zapadu Tajvana.
Danas, prema "Blumbergovom" indeksu milijardera, Kongjan vredi više od 13 milijardi dolara, a njegova "Huali industrijal grupa" je od preuređene farme svinja postala najveća kompanija za proizvodnju obuće na svetu.Godišnje proizvodi više od 180 miliona pari obuće, a među njegovim su klijentima "Najki", "Konvers" i "Vans". Zbog svega ovoga Džang Kongjan dobio je nadimak Kralj Cipela.
"Hualijeve" deonice porasle su za 162 odsto otkako je kompanija u aprilu izašla na berzu u Šenženu, čime je Džang, koji zajedno s porodicom poseduje 87 odsto kompanije, dospeo na vrh liste najbogatijih Tajvanaca. Sada je bogatiji od dosta poznatijih zemljaka, poput Terija Goua iz Fokskon Grupe, kompanije koja proizvodi ajfon. On je još jedan primer tajvanskog preduzetnika koji je ogromno bogatstvo stekao u ugovornoj proizvodnji.
"Odrastao sam na selu i sada vodim svoju malu kompaniju. Tokom proteklih decenija uložio sam sav svoj trud u obuću", rekao je Džang u intervjuu za tajvanski "Biznis vikli" u maju, u kojem je opisao kako je započeo posao s patikama.
Početak u fabrici ženskih cipela
Džang je rođen u porodici zemljoradnika u Tajvanu 1948. godine.Nakon što je završio Poljoprivredni fakultet, počeo je da radi u fabrici za proizvodnju ženskih cipela. Uštedeo je novac za pokretanje vlastite kompanije, a '80-ih je osnovao nekoliko preduzeća za obuću u Tajvanu i Gvangdongu u južnoj Kini.
Džang je s partnerima u Hongkongu 1990. osnovao "Ljanćing industrijal". Pet godina kasnije, "Ljanćing" izlazi na berzu u Hongkongu, a kasnije menja ime u "Simfoni holdings". Džang je 2004. osnovao kompaniju "Huali" u Žongšanu, kineskom gradu nedaleko od Hongkonga, a on i njegova porodica otkupili su imovinu od "Simfonija" 2014. kako bi sav fokus usmerili na razvitak "Hualija". Iste godine Džang podnosi ostavku na mesto direktora "Simfoni holdingsa", što se pokazalo kao sjajan potez.
"Huali" danas takođe posluje u Vijetnamu, Mjanmaru i Dominikanskoj Republici. Perspektive kompanije su dobre, a sve govori da će "Najki" preusmeriti još veći deo porudžbina ka ovoj kompaniji, koja je uspela da gotovo neokrnjena prođe kroz period pandemije.
"Uprkos globalnom potrošačkom okruženju koje je pod uticajem pandemije, 'Huali' je zadržao stabilne kapacitete i isporuke. Njegove globalne lokacije fabrika u određenoj meri pomogle su i u postizanju boljeg rasta dobiti od konkurenata u industriji", rekao je Žao Šuli, analitičar "Industrijal sekjuritis" agencije iz Šangaja.
Nema nameru da se menja
"Huali" je prošle godine objavio prihod od 2.1 milijardu dolara s 21 proizvodnom bazom na globalnom nivou. Neto dobit iznosila je 287 miliona dolara, što je povećanje od osam odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Džang je u intervjuu za "Biznis vikli" umanjio svoj uspeh rekavši da mu to neće promeniti život:
"Ja sam dosadna osoba. Samo ću nastaviti da radim stvari u kojima sam dobar, to je sve."
(Mondo)