Podaci o letu ukazuju na to da je neko u kokpitu namerno srušio kineski avion koji je pao ranije ove godine, tvrde ljudi upoznati sa preliminarnom procenom američkih zvaničnika o tome šta je dovelo do pada, prenosi The Wall Street Journal.
Boing 737-800 je leteo na velikoj visini kada je iznenada krenuo u gotovo vertikalno spuštanje, i srušio se velikom brzinom u planinu, ubivši svih 132 ljudi na letu. Podaci iz crne kutije pronađene na mestu nesreće sugerišu da su komande date sistemima upravljanja bili uzrok fatalnog pada aviona, kako je rečeno.
"Avion je uradio ono što mu je neko u pilotskoj kabini rekao", rekla je jedna osoba upoznata sa preliminarnom procenom, koja uključuje analizu informacija izvučenih iz oštećenog snimača podataka o letu.
Takođe, podržavajući ovu procenu američkih zvaničnika, izvor je rekao da kineske vlasti, koje sprovode istragu, do sada nisu otkrile nikakve mehaničke probleme ili probleme sa kontrolama aviona koji se srušio 21. marta u južnoj Kini. Ovaj model je, inače, 'konj za vuču' svetske avio-industrije i deo je porodice ovih Boing aviona, koji imaju jedan od najboljih bezbednosnih rekorda u komercijalnom letenju.
Bio je to jedan od najbržih padova komercijalnog mlaznog aviona u istoriji, upozorili su ranije novinari VSJ. Kineski avion je leteo nešto više od sat vremena, a onda je iznenada zaronio, sletevši više od 6.400 metara za 72 sekunde. Nakon što je izgledalo da je nesreća nakratko prestala, avion je prestao da emituje podatke, srušivši se u planinu.
Preliminarna procena još nije objavljena
Do sada prikupljene informacije u istrazi o padu aviona navele su američke zvaničnike uključene u istragu da obrate pažnju na postupke pilota, rekli su izvori. Takođe, postoji mogućnost da je neko drugi u avionu provalio u kokpit i namerno izazvao pad, kažu.
Ni Boing ni regulatori za bezbednost vazduha nisu radili na bilo kakvim servisnim biltenima ili bezbednosnim direktivama koje bi proizašle iz nesreće, kažu upoznati sa problemom. Takve poruke bi bile korisne kada bi vlasti verovale da postoji potreba da se upozore avio-kompanije i piloti na probleme sa kojima se posada susrela u nesreći ili na detalje koji bi omogućili otklanjanje kvara na avionu.
Istrage nesreća mogu otkriti ranije nepoznate dokaze koji mogu ojačati ili potkopati preliminarne procene. Jedna osoba upoznata sa preliminarnom procenom američkih zvaničnika kaže da Amerikanci nemaju sve informacije na raspolaganju svojim kineskim kolegama.
Preliminarna procena američkih zvaničnika još nije objavljena. U aprilu je specijalizovana publikacija, a "Leeham Nevs and Analisis", izvestila da je početno očitavanje sa rekordera leta aviona ukazivalo na nameran unos komandi pilota u kontrole aviona.
"China Eastern" je za The Vall Street Journal rekao da se nisu pojavili dokazi koji bi utvrdili da li je bilo problema sa avionom ili ne. Avio-kompanija je ponovila izjavu svog visokog zvaničnika u martu da je zdravstveno i porodično stanje pilota dobro, dodajući da je i njihova finansijska situacija dobra.
"Scenario upada u kabinu“
Avio-kompanija je takođe saopštila da nije odgovorna za istragu nesreće i citirala zvanične izjave, uključujući sažetak preliminarnog izveštaja kineske vlade objavljenog 20. aprila. U sažetku se navodi da su oporavak podataka i analiza oštećenih crnih kutija i dalje u toku.
"Svaka nezvanična spekulacija mogla bi da ometa istragu nesreće i utiče na stvarni napredak globalne industrije vazdušnog saobraćaja", saopštila je kompanija.
Kineska uprava za civilno vazduhoplovstvo (CAAC), državno regulatorno telo za bezbednost u vazdušnom saobraćaju, nije odgovorila na pismene zahteve za komentare i nije odgovorila na pozive, navodi VVTJ. Agencija nije komentarisala bilo kakve potencijalne uzroke nesreće i rekla je da su istražitelji nastavili istragu prošlog meseca.
Upitan o mogućem upadu u kokpit, "China Easter" je rekao da je takav scenario malo verovatan. Avio-kompanija je citirala informacije sa konferencije za novinare održane 25. marta, na kojoj su kineske vlasti rekle da iz aviona nije poslata šifra za hitne slučajeve pre pada.
Kompanija je saopštila da je nastavila da pregleda avione koji su proizvedeni otprilike u isto vreme kada i avion koji se srušio.
737-800 prethodi Boingovom 737 MAKS, najnovijoj varijanti ovog dugotrajnog uskotrupnog mlaznog aviona. Avioni MAKS se nisu vratili u komercijalnu upotrebu u Kini više od tri godine nakon dva kobna pada u drugim zemljama, koja su bila povezana sa neispravnim sistemom kontrole leta tog modela.
Novi izazov za Kinu
Kineske vlasti nisu nagovestile svojim američkim kolegama kada bi mogle da objave svoje zvanične nalaze istrage, rekli su izvori. CAAC kaže da će na vreme saopštiti sve značajne pomake u istrazi.
CAAC je završio preliminarnu istragu o nesreći, kako se očekuje prema međunarodnom sporazumu o vazduhoplovstvu. Kineska agencija nije objavila dokument, ali je dala rezime nalaza, navodeći da komunikacija između posade i kontrolora letenja nije ukazivala na ništa nenormalno pre pada aviona. Kontrolori letenja pokušali su da kontaktiraju letelicu nakon što su videli da gubi visinu, ali nije bilo odgovora.
Agencijama za istraživanje vazdušnih nesreća može biti potrebno oko godinu dana ili više da donesu konačne zaključke o uzrocima i faktorima nesreće. U nekim ranijim istragama vlasti uključenih zemalja nisu se slagale oko toga da li je neko namerno oborio avione.
Pad aviona China Eastern Flight 5735 predstavlja novi izazov za vazduhoplovne vlasti u zemlji, koje poslednjih godina beleže rekorde o bezbednosti letova. Pre pada, poslednja smrtonosna kineska avionska nesreća dogodila se pre deceniju, a poslednji incident predstavlja najsmrtonosniju vazdušnu katastrofu u Kini od 1994. godine. China Eastern je u saopštenju navela da su njihovi avioni bezbedno leteli 18 uzastopnih godina.
Avion China Eastern se potpuno raspao kada je udario u planinu, a ostaci su ostali razbacani po šumovitom i neravnom terenu. Timovi za potragu i spasavanje nisu pronašli nijednog preživelog.
Krajem marta, ekipa vatrogasaca pronašla je snimač podataka o letu, koji je bio zakopan duboko pod zemljom, oko 40 metara od mesta gde se avion srušio. Očekuje se da će podaci koje snima uređaj, kao i diktafon u pilotskoj kabini, koji je ranije pronađen, igrati važnu ulogu u naporima vazduhoplovnih vlasti da utvrde uzrok pada.
(MONDO)