Svedoci smo velikih poskupljenja i podizanja cena, taj porast je pogodio i granu turizma. Leto je uveliko tu, u velikoj meri cenu diktira tražnja za putovanjima. Prema podacima domaćih agencija gotovo da neće biti potrebe za "last minut" ponudama jer su svi aranžmani uglavnom rasprodati.
Da li su se putnici pripremili za veće troškove ili samo žele da odu na odmor po svaku cenu? Koliko su aranžmani poskupeli i šta putnici dobijaju za to više nego ranije?
U agancijama odgovaraju da je usluga ista, a cene su rezultat poskupljenja drugih novih okolnosti u sektoru turizma.
Privatni smeštaj u ovom trenutku košta između pet i sedam odsto u odnosu na isti period prošle godine, dok su cene hotela veće za oko 20 procenata. Opšti je utisak da u Grčkoj u kojoj se i ove godine odmara najviše naših građana, ima zamerki na smeštaj u koji vlasnici nisu ulagali tokom pandemije. Sa druge strane u Bugarskoj, Albaniji i Crnoj Gori primetna su ulaganja i bolji kvalitet smeštaja u apartmanima i hotelima. Osnovne cene aranžmana za sada se nisu menjale, a najviše poskupljena putnici su osetili zbog porasta cena goriva.
Gorivo je u avio industriji povećano duplo u odnosu na cenu po kojoj su čerter-letovi ugovoreni početkom godine, što je izvazvalo dodatne troškove za putnike čiji aranžman uključuje avionski prevoz.
"Gorivo učestvuje u formiranju ukupne cene smeštaja sa gotovo 40 odsto, a sama cena čartera određuje se na osnovu parametara koliko u tom trenutku košta gorivo, a ono je čak četiri puta poskupelo" objasnio za Politiku Aleksandar Seničić, direktor nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije.
"Aranžman poskupljuje za visinu avio karte po novoj ceni. A ako nastavi da raste cena goriva, onda ćemo imati dodatne doplate. Situacija je izuzetno kompleksna, na nju ne možemo da utičemo, diktira je svetsko tržište. Mi smo i ranijh godina imali nadoknade zbog povećanja cene goriva ali one nisu bile drastične kao i sada, i već imamo znatno veće doplate za neke destinacije. Da podsetimo, turističke agencije mogu po zakonu, kada dođe do ovako velikih promena na tržištu da podignu cenu do osam odsto bez saglasnosti putnika. Za sve preko tog iznosa putnika ako nije saglasan sa time, može otkazati aranžman i tražiti povraćaj novca." potvrdio je on za list Politika.
Slična situacija je i u većini evropskih zemalja. Tokom dvogodišnje pauze mnogi nisu putovali i ovo je prvo leto bez ograničenja, pa se bez obzira na ekonomsku krizu niko ne odriče prilike da promeni mesto boravka i ode na odmor. Vlasnici hotela u najpoznatijim letovalištima sigurno trljaju dlanove jer stiže bolje platežna klijentela. Činjenica je da se hoteli bore sa povećanim cenama i to ne samo goriva, hrane već i radne snage. Tokom pandemije, mnogi koji su bili zaposleni u ugostiteljstvu i turizmu bili su prisiljeni da potraže nova radna mesta na kojima su i ostali. Za sada turističko privredna grana vapi za radnom snagom, a svi ti povećani troškovi odražavaju se i na cene hotelskih soba.
Kako prenosi "Dojče vele" prema informacijama internet portala za poređenje cena od ove godine su poskupeli i paket aranžmani. Prosečno dvonedeljno putovanje na omiljenom nemačko ostrvo Majorku ove godine je skuplje za 17 odso, a najviše su povećane cene u zamljama koje su ranije reklamirale kao povoljne poput Turske. U poznatim turističkim mestima poput Side i Alanje, pekat-aranžmani su poskupeli za 45 odsto. Međutim oni prenose i izveštaj Nemačkog udruženja turističke privrede u kojem se navodi jedan drugi fenomen. Građani Nemačke su sada spremni da troše više, pa oni koji su ranije bukirali samo noćenje sa doručkom, rezvervišu pun pansion ili čak ol inkluziv i odsedaju u hotelima sa više zvezdica.
(POLITIKA/MONDO)