Sve je toplo-hladno u ''Gradu lopova''. Nije ni čudo kada je Ben Aflek u centru pažnje. Vratolomna biografija mu je dodeljivala uloge lepotana, blokbaster zvezde, ljubimca žute štampe, reditelja sa zapaženim debijem, dobitnika ozloglašene Maline, konačno i glumca sa sve sumnjivijom i diskutabilnijom filmografijom.
The Town (2010)
Režija: Ben Aflek
Uloge: Ben Aflek, Rebeka Hol, Džeremi Rener
Distribucija: Tak
Kao što rekoh prošle nedelje, na projekciju ‘’Grada lopova’’ krenuo sam sa jednom od pročitanih bombastičnih najava koja kaže da bi ovaj film mogao da se posmatra i kao vanbračno dete Majkl Manovog filma ''Heat'' i Skorsezeovog ''Departed'', pa meni bolja preporuka i nije bila potrebna. I M. sam ubedio da će baš tako i biti. U onoj velikoj sali u centru Sava, sve je bilo kako i treba – dobro popunjena dvorana i film preko džinovskog platna. Na kraju projekcije, Beograđani su Benu Afleku, reditelju i glavnom glumcu uputili dobar aplauz, pa sledeće redove ne bi bilo loše pratiti i sa tim saznanjem. U svakom slučaju, M. i ja nismo dobili ono čemu smo se nadali.
Film govori o Čarlstonu, predgrađu ili delu Bostona, poznatom po statistici koja ga postavlja na prvo mestu po broju pljačkaša banaka i uopšte kradljivaca u celoj Americi. Kriminal je u Čarlstonu stvar tradicije i porodičnog nasleđa, pa tako i naši glavni junaci na čelu sa Dagom Mekrejom upražnjavaju oružane pljačke banaka kao svoj životni stil. Dag i Džejms imaju naročito uvezane, skoro rodbinske veze, ali i cela četvorka funkcioniše kao prava familija. Kao grupa, oni dobijaju poslove pravo iz cvećare iz koje operiše irska mafija i sve ide sasvim dobro sve dok pri jednoj od aljkavo izvedenih pljački ne nalete na Kler, vrlo zgodnu menadžerku banke koja na kratko postaje i njihov talac. Iako maskirani tokom cele akcije, momci su ne malo iznenađeni kada shvate da je njihov talac devojka iz kraja. I dok se Dag sve više zaljubljuje, sve je jača i njegova svest o tome da je vreme da se izvuče iz dosadašnjeg života. To se, međutim, nikome ne dopada – ni Džejmsu, a još manje mafiji.
Sve je toplo-hladno u ''Gradu lopova''. Nije ni čudo kada je Ben Aflek u centru pažnje. Vratolomna biografija mu je dodeljivala uloge lepotana, blokbaster zvezde, ljubimca žute štampe, reditelja sa zapaženim debijem, dobitnika ozloglašene Maline, konačno i glumca sa sve sumnjivijom i diskutabilnijom filmografijom. Kao reditelj, Aflek je u svom drugom filmu napravio mnogo sjajnih stvari – akcione scene su eksplozivne i uzbudljive, priča je ispričana vrlo vešto, glumci su sjajno i odabrani i vođeni, njegov Boston je spektakularan – ali ona mesta na kojima se nije proslavio, opasno su ugrozila ugled celog filma. Reditelj Aflek je opasno miskastovao glavnog lika ove priče kada je za film odabrao samog sebe. Aflek glumac je onakav kakav jeste, krut, neuverljiv i trapav, a u ovom slučaju i nezamisliv kao lik kojeg pokušava da oživi – mastermajnda genijalno osmišljenih pljački.
Visoko oktanske akcione scene ne bi bile ništa kada se kroz njih ne bi provlačila i ljubavna priča, ali je tu kao kolatelarna žrtva nastradala Rebeka Hol koja, iako svojom pojavom hipnotički privlači pažnju, ovde pati od očigledne dezorijentacije – njen nesrećni lik prelazi put od japi devojke menadžera banke, preko taoca, uplašene žene koja bi da postane učiteljica, saučesnika u zločinu i na kraju pravog dobrotvora. Ništa bolje nije predstavljen ni sam Čarlston, bastion irske tvrdoglavosti i fatalističke naravi. Ovde sve pršti od stereotipa, brojnih 'nepisanih pravila' o lojalnosti i familijarnoj odanosti, lokal patriotizma i već toliko puta viđenih priča o godinama provedenim u zatvoru i prilagođavanju.
Ali nije sve crno u ''Gradu lopova''. Taman posla. Na žalost, ovakvi trileri se retko danas prave, pa je Aflekova dvoiposatna saga u stvari retka zverka. Stilizacija i pažljivo građena atmosfera u kombinaciji sa već pomenutom akcijom, ali pre svega fantastični Džeremi Rener koji će tek da eksplodira u budućnosti, dovoljno su dobri razlozi da se zaputite u svoj lokalni multipleks kada ovaj film stigne u bioskope. Na kraju, slobodno se može reći i to da je ''Grad lopova'' najbolji triler sa temom organizovanih pljački još od Manove ''Vreline'', ali oni koji se na projekciji pojave sa prevelikim očekivanjima, provod će im biti kakav je bio i naš – mlak. Svi ostali će aplaudirati.
M: **
Ja: ***