"Schulbuch O Mat" je pomalo nespretni naziv za jednu ideju koja je u kratkom roku oduševila mnoge nastavnike i učenike nemačkih škola. Radi se o prvoj školskoj knjizi koja je besplatno dostupna na Internetu, nešto poput Wikipedie, samo prilagođene nastavnom planu u Nemačkoj.

"I ovde može svako da učestvuje", kaže za DW stručnjak za moderne medije Hans Vedenig, jedan od dvojice pokretača tog zanimljivog projekta. Drugi deo dvojca koji stoji iza "Schulbuch-O-Mat" je nastavnik biologije Hajko Pžihodnik.

"Nas je veoma ljutilo to što skupi udžbenici dobrim delom ostaju neiskorišćeni", kaže Pžihodnik. Najveći problem je to što su školske knjige retko prilagođene lokalnim potrebama učenika.

"Šta će mi čitavo jedno poglavlje udžbenika koje se bavi eksperimentima koje učenici mogu da izvode na jezerima, kada kod nas u blizini nema jezera na koje bismo mogli da odemo i održimo nastavu u prirodi", žali se nastavnik biologije Pžihodnik.

On i njegove kolege su u školskoj svakodnevici već odavno postali zavisni od interneta. Jedno istraživanje demoskopskog instituta Alensbah pokazuje da se 75 odsto nastavnika, prilikom pripreme časa, oslanja na podatke sa interneta. Na novoj platformi "Schulbuch O Mat" rezultate svojih istraživanja oni mogu da podele sa drugim kolegama.

Za sada "Schulbuch-O-Mat" nudi kompletan materijal iz predmeta biologija za završne razrede srednjih škola, a uskoro bi trebalo da se pojave i drugi predmeti. Princip koji stoji iza projekta sličan je onom po kojem funkcioniše Wikipedia: autori svoje sadržaje nude besplatno, što pruža pravnu sigurnost i korisnicima.

Završnu reč imaju urednici koji daju "zeleno svetlo" sadržajima koji završe na stranici. Prednost "Schulbuch-O-Mat" je i ta što je, za razliku od štampanih udžbenika, moguće munjevito reagovati na neke promene. Ideja privlači i ostale internet-kreativce poput studentkinje Kerstin Miler koja je za "Schulbuch-O-Mat" koncipirala neku vrstu internet-kviza.

"Meni je najzanimljivije to što sam deo jednog većeg projekta", kaže Miler. U međuvremenu, taj školski projekt ima i mnogo sponzora. No situacija je, žali se Pžihodnik, drugačija nego u SAD gde sličan projekat finansiraju i firme zainteresovane za obrazovanje kao poslovnu granu.

Sledeći korak "Schulbuch-O-Mat" bio bi povezivanje nastavnih predmeta. No, za sada za takav rad na sadržajima nedostaje ljudi.

"Mnogi su oduševljeni projektom, ali malo ko je zaista spreman da pomogne", kaže jedan od voditelja "Schulbuch-O-Mat" Hans Vedenig. Dodatni podstrek za svoj projekt oni očekuju od zajedničkog rada sa samim učenicima što bi trebalo da započne već ove jeseni. Jer, kako zaključuje Vedenig, "ko može bolje da odabere sadržaje od onih koji kasnije te sadržaje i koriste."