
Moderni šogun
Prethodni model honde legend bio je karakterističan po jednoj stvari, a to je da je bio među retkim pripadnicima premium segmenta sa pogonom na prednje točkove. uz to, raspolagao je sa rednim šestocilindarskim agregatom, čiji zadatak da se nosi sa snažnom v8 konkurencijom nije bio lak.
Međutim, Honda sa novim modelom Legend i V6 agregatom nije ni planirala da se upusti u "atletsko nadmetanje", već je kao glavni adut nametnula vrhunsku tehnologiju. Pa, da vidimo koliko je u tome uspela?
Prethodni model honde legend bio je karakterističan po jednoj stvari, a to je da je bio među retkim pripadnicima premium segmenta sa pogonom na prednje točkove. uz to, raspolagao je sa rednim šestocilindarskim agregatom, čiji zadatak da se nosi sa snažnom v8 konkurencijom nije bio lak.
Međutim, Honda sa novim modelom Legend i V6 agregatom nije ni planirala da se upusti u "atletsko nadmetanje", već je kao glavni adut nametnula vrhunsku tehnologiju. Pa, da vidimo koliko je u tome uspela?
Konzervativna pojava
Kao što i doliči jednom japanskom plemiću, Legend se odlikuje prilično konzervativnom spoljašnjošću, ali sa utiskom visokog kvaliteta. Na pitanje kako izgleda novi Legend, odgovarali bismo: "Kao odrasli Accord". Šalu na stranu, sličnosti su sasvim jasne, ali je tu veoma bitan faktor pripadnosti segmentu. Accord je u svojoj klasi jedan od atraktivnijih modela, dok će se za Legend odlučiti oni koji više vole da ostanu anonimni i ne toliko primećeni. Legend je opremljen AFS ksenonskom prednjom svetlosnom grupom koja je zaista "praznik" za oči. Dizajnirana je tako da unapredi kvalitet osvetljenosti i vidljivosti, što je inženjerima Honde u svakom slučaju uspelo. Pri skretanju se svetla pomeraju do 20 stepeni putem senzora koji u zavisnosti od položaja upravljača i brzine vozila regulišu ugao. "Kratki" snop dolazi iz tzv. HID svetla. Zadnja signalna grupa je u očekivanoj LED tehnologiji, koja uspeva donekle da "razbije" konzervativni imidž.
Prijatna kabina
Enterijer je ispunjen sasvim suprotnim duhom u odnosu na spoljni izgled. Armaturna tabla i vrata se odlikuju stilski izražajnim linijama, a završna obrada je estetski gotovo savršena. Svi upotrebljeni materijali su visokog kvaliteta i meki na dodir, a trim u kombinaciji metal/drvo podseća na premium igrače iz kuća BMW ili Lexus, mada je celokupan utisak, ipak, za nijansu ispod spomenutih predstavnika.
I sedišta i obloge vrata su presvučeni kožom. Prednja se podešavaju putem elektromotora, a mogu se i grejati i hladiti. I činjenica je da se u retko kojem automobilu tako ugodno i dobro sedi kao u Legendu. Prostora za noge i glave ima na pretek, mada se čini da zadnja klupa raspolaže komforom sličnim Accordu, što ne čudi, s obzirom da Legend ima identično međuosovinsko rastojanje kao novi Accord. Posledica toga je i zapremina prtljažnika koja je manja u odnosu na Accord, to jest 452 u odnosu na 459 litara.
I sedišta i obloge vrata su presvučeni kožom. Prednja se podešavaju putem elektromotora, a mogu se i grejati i hladiti. I činjenica je da se u retko kojem automobilu tako ugodno i dobro sedi kao u Legendu. Prostora za noge i glave ima na pretek, mada se čini da zadnja klupa raspolaže komforom sličnim Accordu, što ne čudi, s obzirom da Legend ima identično međuosovinsko rastojanje kao novi Accord. Posledica toga je i zapremina prtljažnika koja je manja u odnosu na Accord, to jest 452 u odnosu na 459 litara.
Drumska krstarica
Honda Legend u slučaju modela kojeg smo kratko imali u posedu pokretana je troipolitarskim benzinskim V6 i-VTEC motorom sa 24 ventila. Na raspolaganju je "konjica" od 296 "grla" koja se na točkove prenosi putem petostepenog automatskog menjača sa sekvencijalnom SportShift opcijom, koja omogućava manuelno menjanje stepena prenosa putem ručice na centralnoj konzoli ili polugica iza upravljača.
SportShift opcija ne donosi neke posebne benefite što se tiče performansi, i generalan utisak je da transmisija nije na nivou nemačke konkurencije. Promene stepena se ne dešavaju u željenim momentima, a inicijalno ubrzanje je pomalo razočaravajuće. Mada "na papiru" ovaj Legend do "stotke" stiže za 7,3 sekunde, u praksi to teško ide ispod 8,0 sekundi.
Ono što oduševljava je nečujan agregat i odsustvo šumova, čak i pri velikim brzinama. Baršunasto režanje motora se čuje samo pri punom "gasu" i tada predstavlja više zadovoljstvo nego smetnju. Ova osobina čini Hondu Legend idealnim vozilom za duga putovanja po autoputu, gde neće biti mnogo potrebe za stani-kreni vožnjom, koja ovoj drumskoj krstarici baš i ne prija, što i ne čudi, s obzirom na masu vozila od gotovo dve tone. Mada proizvođač navodi 12 litra kao okvirnu prosečnu potrošnju, u praksi ćete je veoma teško spustiti ispod 15. I to sa enormnom dozom obazrivosti prema pedali gasa, koja pri svakom dodiru kao da izaziva virove u rezervoaru goriva!
Visokom stepenu komfora i uživanja u vožnji doprinosi i sistem oslanjanja sa dvostrukim ramenima na prednjoj osovini i multilinkom sa poprečnim stabilizatorom na zadnjoj. Za dobru atmosferu je zadužen Bose audio sistem sa 10 zvučnika, uz asistenciju Bose AudioPilot tehnologije koja neutrališe nepoželjne zvuke u kabini. Tehnologija je slična onoj koja se upotrebljava u lovcima RAF-a.
SportShift opcija ne donosi neke posebne benefite što se tiče performansi, i generalan utisak je da transmisija nije na nivou nemačke konkurencije. Promene stepena se ne dešavaju u željenim momentima, a inicijalno ubrzanje je pomalo razočaravajuće. Mada "na papiru" ovaj Legend do "stotke" stiže za 7,3 sekunde, u praksi to teško ide ispod 8,0 sekundi.
Ono što oduševljava je nečujan agregat i odsustvo šumova, čak i pri velikim brzinama. Baršunasto režanje motora se čuje samo pri punom "gasu" i tada predstavlja više zadovoljstvo nego smetnju. Ova osobina čini Hondu Legend idealnim vozilom za duga putovanja po autoputu, gde neće biti mnogo potrebe za stani-kreni vožnjom, koja ovoj drumskoj krstarici baš i ne prija, što i ne čudi, s obzirom na masu vozila od gotovo dve tone. Mada proizvođač navodi 12 litra kao okvirnu prosečnu potrošnju, u praksi ćete je veoma teško spustiti ispod 15. I to sa enormnom dozom obazrivosti prema pedali gasa, koja pri svakom dodiru kao da izaziva virove u rezervoaru goriva!
Visokom stepenu komfora i uživanja u vožnji doprinosi i sistem oslanjanja sa dvostrukim ramenima na prednjoj osovini i multilinkom sa poprečnim stabilizatorom na zadnjoj. Za dobru atmosferu je zadužen Bose audio sistem sa 10 zvučnika, uz asistenciju Bose AudioPilot tehnologije koja neutrališe nepoželjne zvuke u kabini. Tehnologija je slična onoj koja se upotrebljava u lovcima RAF-a.
Najveći kvalitet - SH-AWD!
Mada smo od performansi više očekivali, ono što ih nadoknađuje su upravljivost i vozne osobine, koje svoje kvalitete ponajviše mogu da zahvale Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) sistemu koji je standardan kod Legenda, i presudni je moment koji ovaj model stavlja iznad proseka u klasi.
Dok neki pogonski sistemi na sva četiri točka distribuiraju obrtni moment između prednje i zadnje osovine putem srednjeg diferencijala, ili između levog i desnog zadnjeg točka putem zadnjeg diferencijala, Honda Legend može da simultano kontroliše obrtni moment između prednjih i zadnjih točkova, kao i da reguliše lateralni obrtni moment na zadnjim točkovima. Pri uobičajenoj vožnji i blagom skretanju sistem može da isporuči do 70% dostupnog obrtnog momenta na prednje točkove, a 30 na zadnje. Međutim, prilikom pritiska na papučicu gasa ili oštrijoj vožnji, do 70% obrtnog momenta se isporučuje na zadnje točkove što doprinosi ubrzanju i boljem prolasku kroz krivine.
U "srcu" sistema se nalazi inteligentna Rear Drive jedinica, koja upotrebljava dvostruku elektromagnetnu spojnicu u cilju raspodele obrtnog momenta između zadnjih točkova. Najpre ECU Legenda vrši proračun gde treba da se uputi obrtni moment za ostvarenje optimalnih performansi, baziran na podacima o broju obrtaja, brzini okretanja točkova, uglu upravljača i podacima iz latelarnih G senzora. Potom se isporučeni obrtni moment kontroliše putem Rear Drive jedinice koja distribuira magnetne sile na obe spojnice isporučujući obrtni moment na jednu ili drugu stranu.
U praksi to znači da ćete se osećati u Legendu maksimalno sigurno pri bilo kojem režimu vožnje i gotovo zaboraviti šta znači podupravljanje, jer se luksuzna Honda ponaša neutralno kako pri najzahtevnijim krivinama, tako i na vlažnom putu. Ruku na srce, upravljanje bi moglo da bude nešto preciznije, i nije na nivou, recimo, jednog BMW-a, mada bi u direktnom poređenju sa serijom 5 pri vožnji u oštrim krivinama bilo pitanje ko bi odneo pobedu.
Dok neki pogonski sistemi na sva četiri točka distribuiraju obrtni moment između prednje i zadnje osovine putem srednjeg diferencijala, ili između levog i desnog zadnjeg točka putem zadnjeg diferencijala, Honda Legend može da simultano kontroliše obrtni moment između prednjih i zadnjih točkova, kao i da reguliše lateralni obrtni moment na zadnjim točkovima. Pri uobičajenoj vožnji i blagom skretanju sistem može da isporuči do 70% dostupnog obrtnog momenta na prednje točkove, a 30 na zadnje. Međutim, prilikom pritiska na papučicu gasa ili oštrijoj vožnji, do 70% obrtnog momenta se isporučuje na zadnje točkove što doprinosi ubrzanju i boljem prolasku kroz krivine.
U "srcu" sistema se nalazi inteligentna Rear Drive jedinica, koja upotrebljava dvostruku elektromagnetnu spojnicu u cilju raspodele obrtnog momenta između zadnjih točkova. Najpre ECU Legenda vrši proračun gde treba da se uputi obrtni moment za ostvarenje optimalnih performansi, baziran na podacima o broju obrtaja, brzini okretanja točkova, uglu upravljača i podacima iz latelarnih G senzora. Potom se isporučeni obrtni moment kontroliše putem Rear Drive jedinice koja distribuira magnetne sile na obe spojnice isporučujući obrtni moment na jednu ili drugu stranu.
U praksi to znači da ćete se osećati u Legendu maksimalno sigurno pri bilo kojem režimu vožnje i gotovo zaboraviti šta znači podupravljanje, jer se luksuzna Honda ponaša neutralno kako pri najzahtevnijim krivinama, tako i na vlažnom putu. Ruku na srce, upravljanje bi moglo da bude nešto preciznije, i nije na nivou, recimo, jednog BMW-a, mada bi u direktnom poređenju sa serijom 5 pri vožnji u oštrim krivinama bilo pitanje ko bi odneo pobedu.
Hi-Tech u praksi
Jedan od prvih utisaka pri susretu sa novim modelom Legend je njegova tehnološka superiornost. Automobil je opremljen kamerom na zadnjem delu koja svoje "kadrove" šalje na centralno postavljen Telematics TFT ekran. Mada to u teoriji izgleda sjajno, u praksi ne deluje baš mnogo ubedljivo. Naravno, ukoliko vreme nije idealno, biće potrebe za čestim brisanjem sočiva. Ono što je najindikativnije je da ćete više verovati svojim sopstvenim očima i okrenuti se nazad pri vožnji u "rikverc". "Stari dobri" kružni parking senzori se čine kao sigurnije rešenje.
Honda je, takođe, razvila CMBS sistem (Collision Mitigation Braking System) koji predviđa mogućnost sudara i prevenira neželjeni kontakt sa vozilom ispred vas. Sistem se sastoji od tri glavne komponente, radarskog senzora u frontalnom grilu, aktivatora kočnice, i motorizovanih zatezača zaštitnih pojaseva. U slučaju da senzor radara prepozna opasnost od sudara, CMBS reaguje tako što obaveštava vozača putem zvučnog signala i vizuelnog upozorenja na displeju. Ukoliko je reakcija izostala, zvučno-vizuelni signal se ponavlja, pojas se blago zateže, i vozilo neznatno usporava. Na kraju, ukoliko nema reakcije vozača, dolazi do snažnog kočenja sa potpunim zatezanjem pojaseva. Ovaj sistem smo isprobali, ali samo do druge faze...
Honda je, takođe, razvila CMBS sistem (Collision Mitigation Braking System) koji predviđa mogućnost sudara i prevenira neželjeni kontakt sa vozilom ispred vas. Sistem se sastoji od tri glavne komponente, radarskog senzora u frontalnom grilu, aktivatora kočnice, i motorizovanih zatezača zaštitnih pojaseva. U slučaju da senzor radara prepozna opasnost od sudara, CMBS reaguje tako što obaveštava vozača putem zvučnog signala i vizuelnog upozorenja na displeju. Ukoliko je reakcija izostala, zvučno-vizuelni signal se ponavlja, pojas se blago zateže, i vozilo neznatno usporava. Na kraju, ukoliko nema reakcije vozača, dolazi do snažnog kočenja sa potpunim zatezanjem pojaseva. Ovaj sistem smo isprobali, ali samo do druge faze...
Tehnološki dragulj
Honda je mislila i na pešake, sa aktivnom haubom motora koja je dizajnirana tako da minimalizuje snagu udara pri eventualnom kontaktu. Pri sudaru se hauba podiže za 100 mm obezbeđujući glavu pešaka od direktnog kontakta sa agregatom.
Remek delo visoke tehnologije predstavlja i ADAS sistem, koji sjedinjuje u sebi LKAS (Lane Keeping Assist System) i ACC (Adaptive Cruise Control) tehnologiju. LKAS prepoznaje traku kojom se automobil kreće i "drži" vozilo u sredini trake. Naravno, za efikasan rad ovog sistema je neophodna idealna horizontalna signalizacija i on funkcioniše pri brzini između 70 i 180 km/h. U praksi se baš ne bismo usudili da skinemo ruke sa upravljača...
Tehnološki "dragulj" je ACC sistem koji putem radara meri razdaljinu u odnosu na vozilo ispred izračunavajući potrebne parametre. Za razliku od konvencionalnih tempomata, ACC prilagođava brzinu i drži potrebno rastojanje, a po potrebi može da aktivira i kočnice. Ukoliko vozilo ispred promeni traku ili se rastojanje poveća, sistem ponovo ubrzava do brzine koju je vozač prethodno odredio.
Remek delo visoke tehnologije predstavlja i ADAS sistem, koji sjedinjuje u sebi LKAS (Lane Keeping Assist System) i ACC (Adaptive Cruise Control) tehnologiju. LKAS prepoznaje traku kojom se automobil kreće i "drži" vozilo u sredini trake. Naravno, za efikasan rad ovog sistema je neophodna idealna horizontalna signalizacija i on funkcioniše pri brzini između 70 i 180 km/h. U praksi se baš ne bismo usudili da skinemo ruke sa upravljača...
Tehnološki "dragulj" je ACC sistem koji putem radara meri razdaljinu u odnosu na vozilo ispred izračunavajući potrebne parametre. Za razliku od konvencionalnih tempomata, ACC prilagođava brzinu i drži potrebno rastojanje, a po potrebi može da aktivira i kočnice. Ukoliko vozilo ispred promeni traku ili se rastojanje poveća, sistem ponovo ubrzava do brzine koju je vozač prethodno odredio.
U poređenju sa rivalima
Kada se navedu imena Audi A6, BMW serije 5, Jaguar S-Type, Lexus GS i Mercedes-Benz E-klase, svakoj konkurenciji bi "zadrhtala kolena"... Međutim, ono što Legendu donosi prednost je svakako SH-AWD sistem, koji u svakom trenutku obezbeđuje opuštenu vožnju, čak i pri oštrijem pritisku papučice gasa, uz prisustvo obilja elektronskih sistema. Takođe, ADAS sistem ima svoje vrline koji se ne mogu poreći. Uz to, tu je legendarna pouzdanost Legenda, kao veliki plus.
Ono u čemu se Legend ne ističe je spoljnji izgled i kvalitet izrade, mada bi i enterijer trebalo unaprediti da bi se stalo rame uz rame sa nemačkim konkurentima. I završnoj obradi se nema šta zameriti.
Sa cenom od 52.695 evra, Honda Legend nudi zaista mnogo, ali sa druge strane, ono što ovom modelu ne ide u prilog je da će se nemački konkurenti mnogo lakše prodati kao polovnjaci, kao i da je njihov premium imidž mnogo naglašeniji. Mada ukoliko budući vlasnik nije egzibicionista, a želi da se razlikuje, istakne svoj avangardni stav i uživa u svemu što donosi ovaj automobil, izbor se čini gotovo idealnim. Ako ništa drugo, uvek će moći nekom ko vozi Mercedes, Audi ili BMW postaviti pitanje: "Da li vaš automobil ima ADAS ili Bose AudioPilot sistem? Znate, to je tehnologija koju koristi RAF..."
(Vrele Gume)
Ono u čemu se Legend ne ističe je spoljnji izgled i kvalitet izrade, mada bi i enterijer trebalo unaprediti da bi se stalo rame uz rame sa nemačkim konkurentima. I završnoj obradi se nema šta zameriti.
Sa cenom od 52.695 evra, Honda Legend nudi zaista mnogo, ali sa druge strane, ono što ovom modelu ne ide u prilog je da će se nemački konkurenti mnogo lakše prodati kao polovnjaci, kao i da je njihov premium imidž mnogo naglašeniji. Mada ukoliko budući vlasnik nije egzibicionista, a želi da se razlikuje, istakne svoj avangardni stav i uživa u svemu što donosi ovaj automobil, izbor se čini gotovo idealnim. Ako ništa drugo, uvek će moći nekom ko vozi Mercedes, Audi ili BMW postaviti pitanje: "Da li vaš automobil ima ADAS ili Bose AudioPilot sistem? Znate, to je tehnologija koju koristi RAF..."
(Vrele Gume)
HONDA LEGEND 3,5 V6
KAROSERIJA LIMUZINA, 4 VRATA/5 SEDIŠTA
dužina x širina x visina 4957 x 1847 x 1452 mm
međuosovinski razmak 2800 mm, masa vozila 1920 kg, zapremina prtljažnika 452 l, rezervoar 73 l
Motor
šestocilindarski V motor, vodeno hlađenje, 4 ventila po cilindru‚ SOHC tehnologija V-TEC‚ ubrizgavanje goriva
radna zapremina 3471 cm3
maks. snaga 217/295 kW/KS, pri 6200 o/min
maks. obrtni moment 351 Nm, pri 5000 o/min
Ogibljenje
napred dvostruka poprečna ramena‚ pozadi multilink, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, napred i pozadi samoventilirajući diskovi, ABS, EBD, BAS. Pneumatici 235/50 R17
Prenos snage
pogon na sva 4 točka, SH-AWD, automatski menjač sa 5 stepeni prenosa
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h 7,3 s, maks. brzina 250 km/h, prosečna potrošnja l/100 km 11,9
Cena - 52.695 evra
dužina x širina x visina 4957 x 1847 x 1452 mm
međuosovinski razmak 2800 mm, masa vozila 1920 kg, zapremina prtljažnika 452 l, rezervoar 73 l
Motor
šestocilindarski V motor, vodeno hlađenje, 4 ventila po cilindru‚ SOHC tehnologija V-TEC‚ ubrizgavanje goriva
radna zapremina 3471 cm3
maks. snaga 217/295 kW/KS, pri 6200 o/min
maks. obrtni moment 351 Nm, pri 5000 o/min
Ogibljenje
napred dvostruka poprečna ramena‚ pozadi multilink, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, napred i pozadi samoventilirajući diskovi, ABS, EBD, BAS. Pneumatici 235/50 R17
Prenos snage
pogon na sva 4 točka, SH-AWD, automatski menjač sa 5 stepeni prenosa
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h 7,3 s, maks. brzina 250 km/h, prosečna potrošnja l/100 km 11,9
Cena - 52.695 evra
Pridruži se MONDO zajednici.