Zašto žene žive duže od muškaraca? Da bi nadoknadile vreme koje su izgubile na parkiranje! Šalu na stranu, žene vozači neopravdano su meta mnogih zajedljivih komentara i glasnih prekora.
Zašto žene žive duže od muškaraca? Da bi nadoknadile vreme koje su izgubile na parkiranje! Šalu na stranu, žene vozači neopravdano su meta mnogih zajedljivih komentara i glasnih prekora. Međutim, mnoga naučna istraživanja ukazuju da su žene savesnije i da je njhov stil vožnje bezbedniji u poređenju sa muškarcima koji su toliko ponose svojim veštinama.
"Ne može se reći da su žene lošiji vozači, ali ni da su bolji. Način vožnje zavisi pre svega od karatera određene osobe, a ne od njenog pola. Ipak, postoje određene polne razlike u stilovima vožnje i brojna ispitivanja govore da žene pažljivije voze, kao i da su manje sklone rizicima, zbog čega ređe upadaju u opasne situacije", kaže za "Press" Marjana Čubranić, asistent na Saobraćajnoj psihologiji fakulteta u Beogradu.
Savremena psihologija se veoma zanima za polne razlike u načinu vožnje, pa je utvrđeno da postoje i određene neurofiziološke različitosti: žene imaju veći kapacitet memorije, dok muškarci imaju brže reflekse.
Međutim, iako se muškarci za volanom osećaju samouverenije, rezultati brojnih istraživanja idu na ruku nežnijem polu. Statistika beleži da žene imaju dva uta manje saobraćajnih udesa nego muškarci. Ovaj podatak je potvrdilo i istraživanje koje je nedavno urađeno na beogradskom Saobraćajnom fakultetu.
"Na uzorku od 103 studenta prve, druge i treće godine (od 19 do 29 godina) u kome su imali ujednačen broj devojaka i muškaraca, pokušali smo da utvrdimo koji bi stil učenja najbolje odgovarao obuci bezbedne vožnje i tom prilikom smo radili anketu o broju saobraćajnih nesreća koje su ispitanici imali. Utvrdili smo da su muškarci bili dva puta više izloženi nezgodama, kao i da u odnosu na žene imaju drugačiju samopercepciju sopstvene bezbednosti", kaže Čubranić.
Jedno pitanja koje je postavljeno studentima koji su imali udes bilo je "da li smatrate da ste bezbedni vozač?". "Muškarci su dosta nekritični prema sebi, jer su uglavnom odgovarali da su bezbedni vozači, čak i kada su imali po pet, šest nezgoda. S druge strane, devojke su bile izuzetno samokritične čak i kad nisu imale saobraćajne udese", objasnila je Čubranić.
Iako bi muškarce mogao da opravda podatak da žene imaju manju pređenu kilometražu i da u manjem broju voze, nesporno je da su dame mnogo opreznije za volanom. Čak tri puta manje se izlažu vožnji pod dejstvom alkohola, što je jedan od najčešćih uzročnika saobraćajnih nesreća u svetu. Žene, takođe, znatno ređe krše saobraćajna pravila i propise, dok muškarci sa 80 odsto prednjače u broju saobraćajnih prestupnika. Zanimljivo je i da žene kao suvozači pozitivno utiču na jači pol.
"Primećeno je da se stil vožnje muškaraca menja u zaviosnosti od toga da li imaju pored sebe ženu ili muškarca dok voze. Kada su u ženskom društvu više se orijentišu na bezbednu vožnju i samokritičniji su, a kada voze sami, ili sa drugim muškarcima, rizičnije se ponašaju i izlažu nesmotrenim situacijama. Kod žena nisu utvrđene promene u vezi sa tim", zaključuje Marjana Čubranić.
(MONDO)
"Ne može se reći da su žene lošiji vozači, ali ni da su bolji. Način vožnje zavisi pre svega od karatera određene osobe, a ne od njenog pola. Ipak, postoje određene polne razlike u stilovima vožnje i brojna ispitivanja govore da žene pažljivije voze, kao i da su manje sklone rizicima, zbog čega ređe upadaju u opasne situacije", kaže za "Press" Marjana Čubranić, asistent na Saobraćajnoj psihologiji fakulteta u Beogradu.
Savremena psihologija se veoma zanima za polne razlike u načinu vožnje, pa je utvrđeno da postoje i određene neurofiziološke različitosti: žene imaju veći kapacitet memorije, dok muškarci imaju brže reflekse.
Međutim, iako se muškarci za volanom osećaju samouverenije, rezultati brojnih istraživanja idu na ruku nežnijem polu. Statistika beleži da žene imaju dva uta manje saobraćajnih udesa nego muškarci. Ovaj podatak je potvrdilo i istraživanje koje je nedavno urađeno na beogradskom Saobraćajnom fakultetu.
"Na uzorku od 103 studenta prve, druge i treće godine (od 19 do 29 godina) u kome su imali ujednačen broj devojaka i muškaraca, pokušali smo da utvrdimo koji bi stil učenja najbolje odgovarao obuci bezbedne vožnje i tom prilikom smo radili anketu o broju saobraćajnih nesreća koje su ispitanici imali. Utvrdili smo da su muškarci bili dva puta više izloženi nezgodama, kao i da u odnosu na žene imaju drugačiju samopercepciju sopstvene bezbednosti", kaže Čubranić.
Jedno pitanja koje je postavljeno studentima koji su imali udes bilo je "da li smatrate da ste bezbedni vozač?". "Muškarci su dosta nekritični prema sebi, jer su uglavnom odgovarali da su bezbedni vozači, čak i kada su imali po pet, šest nezgoda. S druge strane, devojke su bile izuzetno samokritične čak i kad nisu imale saobraćajne udese", objasnila je Čubranić.
Iako bi muškarce mogao da opravda podatak da žene imaju manju pređenu kilometražu i da u manjem broju voze, nesporno je da su dame mnogo opreznije za volanom. Čak tri puta manje se izlažu vožnji pod dejstvom alkohola, što je jedan od najčešćih uzročnika saobraćajnih nesreća u svetu. Žene, takođe, znatno ređe krše saobraćajna pravila i propise, dok muškarci sa 80 odsto prednjače u broju saobraćajnih prestupnika. Zanimljivo je i da žene kao suvozači pozitivno utiču na jači pol.
"Primećeno je da se stil vožnje muškaraca menja u zaviosnosti od toga da li imaju pored sebe ženu ili muškarca dok voze. Kada su u ženskom društvu više se orijentišu na bezbednu vožnju i samokritičniji su, a kada voze sami, ili sa drugim muškarcima, rizičnije se ponašaju i izlažu nesmotrenim situacijama. Kod žena nisu utvrđene promene u vezi sa tim", zaključuje Marjana Čubranić.