Medjunarodni sajam automobila u Detroitu, koji dobro odražava raspoloženje i kretanja u svetskoj auto-industriji, neće ipak moći da zaseni činjenicu da se američki proizvodjači nalaze u dosad najvećoj krizi industrije koja "košta" milijarde dolara.
Medjunarodni sajam automobila u Detroitu, koji dobro odražava raspoloženje i kretanja u svetskoj auto-industriji, neće ipak moći da zaseni činjenicu da se američki proizvodjači nalaze u dosad najvećoj krizi industrije koja "košta" milijarde dolara.Krajsler je jedini od "tri velikana" iz Detroita, srca američke industrije automobila, koji se može pohvaliti ostvarenim profitom, dok Dženeral motors (GM) i Ford više kao da ne znaju šta će pre da učine - da zatvaraju fabrike, otpuštaju radnike, ili da smanjuju proizvodnju.
Stanje je gotovo alarmantno pošto njihov udeo čak i na domaćem tržištu sve više preuzimaju kompanije iz azijskih zemalja.
GM i Ford bukvalno vode bitku za "goli život", procenjuje nemački ekspert profesor Ferdinand Dudenhofer, dok američki kupci odustaju od velikih potrošača goriva kao što su to sportski terenci i sve se više okreću manjim i štedljivijim japanskim vozilima.
Surovo suočavanje sa činjenicama moći će da oseti i šira američka publika na Sajmu u Detroitu (od 14. do 22. januara), a profesionalci i novinari taj utisak su već potvrdili, pošto su imali privilegiju da udju u hale sajma još pre nekoliko dana.
Kurs novom "azijskom talasu" već duže daje Tojota svojim hibridnim modelom "leksus" s pogonom na četiri točka, koji koristi benzin i električni pogon. Iako hibridi za sada drže manji deo tržišta, očekuje se da će uskoro zauzeti mnogo veći procenat.
Do kraja novembra u SAD je prodato 190.000 hibrida, od ukupno 17 miliona isporučenih kola, ali se računa da će ove godine kupcima biti uručeno 400.000 "mešanaca."
Afinitet prema manjim i štedljivijim kolima ide na ruku i nemačkim kompanijama, smatra Dudenhofer.
BMW, na primer, kao proizvodjač popularnog auta "mini", zabeležio je novi rekord prodaje u SAD sa 300.000 vozila. BMW je u Detroitu takodje predstavio treću koncept studiju "mini treveler", najavljujući dalje širenje segmenta malih vozila.
Pojedini analitičari veruju da će dva najveća američka proizvodjača najverovatnije uskoro savladati krizu.
Ford ima planove koji podrazumevaju zatvaranje i do deset fabrika u narednih pet godina i otkaze za skoro trećinu od ukupno 100.000 radnika, prema nepotvrdjenom izveštaju koji cirkuliše od jula 2005. godine.
GM, pak, planira da proda deo svog finansijskog poslovanja u filijali GMAC, kako bi obezbedio svež novac za restrukturisanje kompanije posle gubitka od četiri milijarde dolara u devet meseci minule godine.
(Tanjug)