Veliki, luksuzni – i veoma profitabilni! To je, do nedavno, bio opis kategorije automobila koji su nazivani skraćenicom SUV (Sport Utility Vehicles). Iza ovog komplikovanog imena je luksuzni džip, koji je ponegde statusni simbol ne baš omiljenog esnafa, dok je drugde dokaz legalno stečene finansijske moći.
Nema danas iole ozbiljnijeg proizvođača automobila, bilo da su američki, evropski ili azijski, bez ponude u ovoj kategoriji. Razlog je jednostavan: luksuzni džipovi su traženi, a pošto su skupi, donose najveću zaradu.
Tako je bar bilo do ovogodišnjeg poskupljenja nafte, pa time i njenih derivata. Pošto su džipovi teški, neophodni su im snažni motori, što je formula za visoku potrošnju, bez obzira na sve elektronske i druge kontrole koje se u njih ugrađuju. Ko je mogao da odbroji na desetine hiljada evra za pogon na sva četiri točka, nije mnogo mario za koji litar više benzina – sve dok često svraćanje na benzinske pumpe nije počelo da ozbiljniji prazni lične (ili korporativne) budžete.
Neto rezultat je – da su ove godine džipovi počeli da bivaju sve manje popularni. Pad tražnje za njima jedan je od glavnih razloga za upravo obelodanjene ne baš vesele rezultate u drugom kvartalu većine velikih proizvođača. Kao i ranijih godina, najlošije su prošle perjanice američke auto-industrije.
Dženeral motors: Manjak od 15 milijardi
Posledica će biti nova otpuštanja radi kresanja troškova: otkaze i otpremnine očekuje ukupno 6.400 zaposlenih.
Predviđeno je zatvaranje četiri pogona za proizvodnju SUV, a nagoveštena je i prodaja fabrike koja proizvodi čuvene "hamere", džipove koje rado koriste vojska, policija – i kriminalci.
GM je inače bolje prošao u Evropi, gde su mu brendovi "opel" i "voksal" (u Britaniji), koji su nove modele ("insignija") izbacili sa redizajniranim logotipima, kao "simbol sveobuhvatnijih promena".
Ford: Promena strategije
Drugi po po veličini američki proizvođač sa globalnim dometom, Ford, saopštio je da je u drugom kvartalu ostao bez devet milijardi dolara, navodeći za to iste razloge kao i GM: promenu ukusa kupaca i okretanje manjim vozilima. To će uticati i na promenu proizvodne strategije Fordovih fabrika, pre svega onih na američkom tlu. "Mi stvaramo novi Ford, čiji će temelji biti mali, ekonomični automobili koji će postaviti nove standarde kvaliteta", izjavio je Mark Filds, šef severnoameričkih operacija.
Ford je inače objavio i procenu da će ove godine u Americi biti prodato samo oko 14 miliona vozila svih marki, što je najniža cifra u poslednjih deset godina.
Tojota: Revidirani planovi prodaje
Najveći japanski proizvođač (sa ambicijom da ove godine postane i najveći svetski), Tojota, nije imala kvartalne gubitke, ali je zato prinuđena da svoje planove prodaje za ovu godinu revidira. Za samo 3,5 odsto, doduše (350.000 vozila). Očekivanja su međutim da će ukupna ovogodišnja prodaja biti veća od lanjske, ali ne za prvobitno najavljivanih pet odsto, već samo za jedan i po procenat.
Kao razlog se navode problemi pre svega na američkom tržištu, ali ne samo tamo. Zbog toga se najavljuje da bi ovogodišnji profit mogao da bude čak i do 40 odsto manji od prvobitno planiranog.
Uprkos svemu, Tojota očekuje da ove godine konačno pretekne Dženeral motors i postane svetski broj jedan, što joj prošle godine nije uspelo za samo nekoliko hiljada vozila.
Folksvagen: Rast profita
Najveći evropski proizvođač (i četvrti svetski), Folksvagen, ostvario je međutim dobre rezultate u drugom kvartalu: profit mu je porastao za 22 odsto i iznosio 2,12 milijardi evra, što je za oko 300 miliona više od očekivanog. To je, kako se objašnjava, rezultat sistematskog kresanja troškova i povećavanja produktivnosti.
U Folksvagenu inače očekuju promenu vlasnika: komandne pozicije bi u dogledno vreme mogao da preuzme Porše, koji trenutno ima 31 odsto udela u kapitalu, a nedavno je dobio saglasnost Evropske komisije da preiuzme kompletnu kontrolu nad ovim koncernom, čiji su glavni pogoni, pored Nemačke, još i u Češkoj (Škoda) i Španiji (Seat).
Pežo i Fijat: Prijatna iznenađenja
Francuska grupacija Pežo Sitroen iznenadila je tržište ispunjavanjem svojih planova, iako se očekivalo da će, zbog prilika na tržištu, doći do redukcija. Operativni prihodi u drugom kvartalu su porasli za 32 odsto, što je pre svega rezultat rigoroznog kresanja troškova. Pežo je smanjio proizvodne kapacitete i otpustio 10.000 radnika od 2007, što je donelo uštede od 680 miliona evra.
Iz grupacije su međutim stigla upozorenja da bi ukupna potražnja na evropskom tržištu ove godine mogla da bude manja za oko četiri odsto, pre svega u segmentu velikih džipova, čija je prodaja u maju opala za 18,3 odsto.
Rast profita, i to za čak 19,6 odsto u drugom kvartalu, objavio je i Fijat, koji je nedavno bio u vestima zbog privremenog zatvaranja nekih fabrika (dok se u Srbiji pomno prati realizacija dogovora sa Zastavom). Fijatov kvartalni profit je iznosio 1,13 milijardi evra – više nego dovoljno za planiranu investiciju u Kragujevcu.
(MONDO)