Pripremite vozilo za nastupajuće hladnije dane, sneg i poledicu, tako što ćete, ako već niste, letnje gume zameniti zimskim. Osim toga, neophodno je još da u vozilu imate lance za pneumatike, mali ašov ili lopaticu, sprej za bravice i čistač za led na šoferšajbni, piše "Blic".
Pripremite vozilo za nastupajuće hladnije dane, sneg i poledicu, tako što ćete, ako već niste, letnje gume zameniti zimskim. Osim toga, neophodno je još da u vozilu imate lance za pneumatike, mali ašov ili lopaticu, sprej za bravice i čistač za led na šoferšajbni, piše "Blic".
Rukovodilac servisa "Zastava promet" u Beogradu Mijailo Jablanović kaže za "Blic nedelje" da je zimska oprema automobila propisana zakonom o bezbednosti saobraćaja, a najbitnije je da vozilo bude opremljeno zimskim gumama.
Zbog uštede, vozači mahom zimske gume stavljaju samo na pogonske točkove. Ipak, kako kaže Jablanović, gume treba postaviti na sva četiri točka zbog bezbednije vožnje. Donedavno su bile dozvoljene i gume s kramponima, ali one više ne smeju da se koriste.
"Zimske gume su specifične zbog šare koju imaju jer zbog reljefa one bolje prianjaju i gaze po snežnoj podlozi. Takođe je preporuka vozačima koji kreću na duži put da obavezno ponesu i lance, a posebno ako idu u planinske predele", kaže Jablanović
Prema rečima sagovornika "Blica", ako se zimski pneumatici stave samo na prednju osovinu može da dođe do zanošenja, proklizavanja, pa čak i okretanja vozila u krivinama. Ukoliko ove gume postavite samo na zadnju osovinu, može da se desi da pri skretanju prednje gume izgube prianjanje i vozilo nastavi kretanje pravo.
Zimski pneumatici su napravljeni tako da efikasno odvode vodu i sneg ispod gume, čime se obezbeđuje veća stabilnost vozila na mokrom i snegom prekrivenom kolovozu. Naime, ove gume se ne koriste samo tokom snega i leda, već i na suvoj podlozi, odnosno treba ih staviti čim temperatura padne ispod sedam stepeni Celzijusa.
Milenko Stevanović iz Auto-centra "Anđelković" za "Blic" kaže da osim zimskih pneumatika i lanaca u vozilu treba da imate i nekli ašovčić ili lopaticu, sprej za odleđivanje bravica i čistač za led na vetrobranskom staklu.
Sagovornik "Blica" napominje da prilikom menjanja pneumatika nije neophodno i menjanje felni. Mada, kako kaže, stranci obično na letnjim gumama koriste aluminijumske felne, a na zimskim čelične.
"Zimi menjaju aluminijumske felne jer one mogu lakše da se oštete. Na primer, zbog snega je veća mogućnost da negde automobil udari i ošteti aluminijumske felne", kaže Stevanović.
U ovo doba nije na odmet da proverite i stanje antifriza u automobilu. Kako kaže Stevanović, svaki bolji servis ima aparat za merenje koncentracije antifriza u automobilu, pa zato na vreme proverite koliko ga ima i u kakvom je stanju. Ukoliko temperatura spadne na minus 20 stepeni Celzijusa, obavezna je promena antifriza.
"Takođe, u ovo vreme, a pogotovo ako padne sneg, treba da se provere kočnice. Nije na odmet ni provera trapa, odnosno njegovo centriranje, ali i provera amortizera", kaže Stevanović.
Pored opšte sigurnosti, važno je da su maksimalno ispravne kočnice i podešen trap jer se na taj način smanjuje mogućnost da automobil zbog klizavog kolovoza nekontrolisano promeni putanju, pa i sleti sa puta.
Veoma je važno da prilikom kupovine zimskih pneumatika obratite pažnju da li na njima postoji znak pahulje, jer tada nećete pogrešiti i slučajno kupiti letnje ili univerzalne gume. Mnogi modeli univerzalnih guma imaju karakterističnu oznaku M+S (inicijali engleskih reči za blato - mud i sneg - snow), kao i zimske. Kako biste bili sigurni da ste kupili baš zimske pneumatike, pouzdani znaci su simbol pahulje i indikator habanja.
(MONDO/Foto: Beta/AP)
Rukovodilac servisa "Zastava promet" u Beogradu Mijailo Jablanović kaže za "Blic nedelje" da je zimska oprema automobila propisana zakonom o bezbednosti saobraćaja, a najbitnije je da vozilo bude opremljeno zimskim gumama.
Zbog uštede, vozači mahom zimske gume stavljaju samo na pogonske točkove. Ipak, kako kaže Jablanović, gume treba postaviti na sva četiri točka zbog bezbednije vožnje. Donedavno su bile dozvoljene i gume s kramponima, ali one više ne smeju da se koriste.
"Zimske gume su specifične zbog šare koju imaju jer zbog reljefa one bolje prianjaju i gaze po snežnoj podlozi. Takođe je preporuka vozačima koji kreću na duži put da obavezno ponesu i lance, a posebno ako idu u planinske predele", kaže Jablanović
Prema rečima sagovornika "Blica", ako se zimski pneumatici stave samo na prednju osovinu može da dođe do zanošenja, proklizavanja, pa čak i okretanja vozila u krivinama. Ukoliko ove gume postavite samo na zadnju osovinu, može da se desi da pri skretanju prednje gume izgube prianjanje i vozilo nastavi kretanje pravo.
Zimski pneumatici su napravljeni tako da efikasno odvode vodu i sneg ispod gume, čime se obezbeđuje veća stabilnost vozila na mokrom i snegom prekrivenom kolovozu. Naime, ove gume se ne koriste samo tokom snega i leda, već i na suvoj podlozi, odnosno treba ih staviti čim temperatura padne ispod sedam stepeni Celzijusa.
Milenko Stevanović iz Auto-centra "Anđelković" za "Blic" kaže da osim zimskih pneumatika i lanaca u vozilu treba da imate i nekli ašovčić ili lopaticu, sprej za odleđivanje bravica i čistač za led na vetrobranskom staklu.
Sagovornik "Blica" napominje da prilikom menjanja pneumatika nije neophodno i menjanje felni. Mada, kako kaže, stranci obično na letnjim gumama koriste aluminijumske felne, a na zimskim čelične.
"Zimi menjaju aluminijumske felne jer one mogu lakše da se oštete. Na primer, zbog snega je veća mogućnost da negde automobil udari i ošteti aluminijumske felne", kaže Stevanović.
U ovo doba nije na odmet da proverite i stanje antifriza u automobilu. Kako kaže Stevanović, svaki bolji servis ima aparat za merenje koncentracije antifriza u automobilu, pa zato na vreme proverite koliko ga ima i u kakvom je stanju. Ukoliko temperatura spadne na minus 20 stepeni Celzijusa, obavezna je promena antifriza.
"Takođe, u ovo vreme, a pogotovo ako padne sneg, treba da se provere kočnice. Nije na odmet ni provera trapa, odnosno njegovo centriranje, ali i provera amortizera", kaže Stevanović.
Pored opšte sigurnosti, važno je da su maksimalno ispravne kočnice i podešen trap jer se na taj način smanjuje mogućnost da automobil zbog klizavog kolovoza nekontrolisano promeni putanju, pa i sleti sa puta.
Veoma je važno da prilikom kupovine zimskih pneumatika obratite pažnju da li na njima postoji znak pahulje, jer tada nećete pogrešiti i slučajno kupiti letnje ili univerzalne gume. Mnogi modeli univerzalnih guma imaju karakterističnu oznaku M+S (inicijali engleskih reči za blato - mud i sneg - snow), kao i zimske. Kako biste bili sigurni da ste kupili baš zimske pneumatike, pouzdani znaci su simbol pahulje i indikator habanja.
(MONDO/Foto: Beta/AP)