Automobil, u svetu poznat pod ovim, naizgled čudnim imenom, koje bi se kod nas prevelo kao "Grom iz Australije", anglo-saksonski je odgovor na nemačko-japanske "elitne jedinice" u sastavu BMW M5, Mercedes E63 AMG, Audi RS6 i Lexus IS-F.
Automobil, u svetu poznat pod ovim, naizgled čudnim imenom, koje bi se kod nas prevelo kao "Grom iz Australije", anglo-saksonski je odgovor na nemačko-japanske "elitne jedinice" u sastavu BMW M5, Mercedes E63 AMG, Audi RS6 i Lexus IS-F.
Ako smo jako ponosni na naš jezik i jedinstvenu fonetiku, ipak je engleski jezik taj koji omogućava neograničene, simpatične i efektne igre reči. Umesto da ga izgovaraju kao Holden hsv clubsport r8 ili Pontiac g8 gxp ili Vauxhall vxr8, "thunder from down under" mnogo je efektniji, a ruku na srce, i simpatičniji naziv za automobil (down under je engleski žargon za australiju). Ništa lošije ne zvuči ni nadimak "the wizzard of oz" gde je oz u slobodnom prevodu, takođe sinonim za australiju.
Pitaćete, zašto Australiju kada je Pontiac američka marka, a automobil o kojem ovaj put pišemo, Vauxhall, britanski? Pa iz razloga što je osnova zapravo gorespomenuti Holden HSV Clubsport R8, poreklom iz Australije, a s obzirom da ove kompanije posluju u okviru General Motors korporacije, "pozajmica" je veoma poželjna, naročito ukoliko smanjuje troškove, i ako ne dovodi do sukoba interesa. Ono što je u Australiji Holden, u SAD je Pontiac, a u Evropi Vauxhall. Ako niste znali, u Velikoj Britaniji Opel, kao marka, ne postoji, već se svi modeli prodaju pod Vauxhall markom.
Holden HSV (Holden Special Vehicles) je ogranak matične kompanije Holden, zadužen za razvoj specijalnih, sportskih i luksuznih modela. Drugim rečima, nešto poput AMG-a u okviru Mercedes-Benza. Još bitniji podatak jeste da HSV tesno sarađuje sa kompanijom Tom Walkinshaw Racing, koja je usko specijalizovana za sportska takmičenja, a iz čijeg zajedničkog poduhvata i jeste nastao automobil o kojem pričamo. Vauxhall VXR8, kako je poznat u Evropi, naslednik je čuvenog modela Holden (Vauxhall) Monaro, koji je devedesetih "žario i palio" australijskim V8 Supercars šampionatom, i generalno, smatran za jedan od najprijatnijih nejapanskih automobila za drift.Ako smo jako ponosni na naš jezik i jedinstvenu fonetiku, ipak je engleski jezik taj koji omogućava neograničene, simpatične i efektne igre reči. Umesto da ga izgovaraju kao Holden hsv clubsport r8 ili Pontiac g8 gxp ili Vauxhall vxr8, "thunder from down under" mnogo je efektniji, a ruku na srce, i simpatičniji naziv za automobil (down under je engleski žargon za australiju). Ništa lošije ne zvuči ni nadimak "the wizzard of oz" gde je oz u slobodnom prevodu, takođe sinonim za australiju.
Pitaćete, zašto Australiju kada je Pontiac američka marka, a automobil o kojem ovaj put pišemo, Vauxhall, britanski? Pa iz razloga što je osnova zapravo gorespomenuti Holden HSV Clubsport R8, poreklom iz Australije, a s obzirom da ove kompanije posluju u okviru General Motors korporacije, "pozajmica" je veoma poželjna, naročito ukoliko smanjuje troškove, i ako ne dovodi do sukoba interesa. Ono što je u Australiji Holden, u SAD je Pontiac, a u Evropi Vauxhall. Ako niste znali, u Velikoj Britaniji Opel, kao marka, ne postoji, već se svi modeli prodaju pod Vauxhall markom.
Iz zemlje kengura
Kada se pojavio, 2007. godine, VXR8 proglašen je za "isplativu alternativu" BMW-u M5. Naravno, uglavnom gledajući sirove tehničke podatke i performanse, ne baš i dinamičke karakteristike i ponašanje na putu. U svakom slučaju, V8 motor sa 431 KS i 550 Nm, po ceni dvostruko manjoj u odnosu na M5, nije za odbaciti tek tako.
Bathurst edicija
Nedavno su ljudi iz Vauxhalla, kao u inat krizi i problemima sa kojima se GM grupa suočava, predstavili specijalnu, ograničenu seriju Bathurst i Bathurst S. Vizuelno, ovi modeli se od standardnog VXR8 razlikuju po tzv. racing stripes, odnosno trkačkim prugama, prednjim svetlima za maglu, kao i nešto drugačijim naplacima. Kokpit je obogaćen posebnom pločicom na centralnoj konzoli na kojoj piše proizvodni broj primerka, dok se na pragovima nalaze oznake Walkinshaw Performance. No, znatno veće razlike kriju se ispod lima, naročito kod S verzije.
Izgleda da inženjerima u Vauxhallu ni 431 KS nije bilo dovoljno, te su 6,2-litarski V8 motor oznake LS3 (prvi modeli VXR8 imali su 6,0-litarski LS2 agregat sa 417 KS), opremili mehaničkim kompresorom Walkinshaw Performance 122. Time je snaga porasla na čitavih 560 KS pri 6000 o/min, dok je maksimalni obrtni moment porastao na "kamionskih" 715 Nm! Uz to, motor je sad daleko "raspoloženiji", snaga se linearnije isporučuje, brži je odziv, a rado se "vrti" i pri nižim režimima, gde i ostvaruje najveći obrtni moment.
Da ne bude greške, Walkinshaw Performance 122 kompresora nije obična add-on modifikacija, već je celokupan pogonski sistem usavršen. Upotrebljen je intercooler većeg kapaciteta, brizgaljke goriva većeg protoka, poseban usisnik hladnog vazduha, a primenjena je i nova, Walkinshaw Performance računarska jedinica koja prati rad motora. Uz to, modifikovan je i manuelni šestostepeni menjač, koji je dobio kvačilo sposobno da prenese i izdrži znatno veći obrtni moment.
Zvuk grmljavine
Veća snaga zahtevala je i bolje obuzdavanje iste, te je Walkinshaw Performanse, u saradnji sa firmom AP Racing, ponudio šestoklipne kočione čeljusti napred, i četvoroklipne pozadi. Uz kočioni sistem, unapređen je i ukrućen sistem oslanjanja, a nove opruge i amortizere, moguće je podešavati u čak 15 predefinisanih položaja, potpuno nezavisnih, čime se vlasniku omogućava idealan set-up kako za grad, tako i za pistu. Udobnost je očuvana, ali je sada ponašanje automobila osetno poboljšano i podignuto na viši nivo.
Kao šlag na tortu, vlasnicima je ponuđen i tzv. Bi-Modal Exhaust. Radi se o sistemu koji kada je uključen, podiže snagu za dodatnih 10 KS, a vozaču nudi odabir nivoa buke izduvnog sistema. Onaj pogodan za grad, pod nazivom Street limitiran je na 92 dB, dok sportski režim Optimum omogućava V8 motoru da "prodiše punim plućima" i oglasi se sa čak 102 dB! Naravno, ovalne izduvne cevi od nerđajućeg čelika ulaze u cenu od 1.600 funti, koliko iznosi ova interesantna opcija. Kada smo već kod opcija, nude se i aluminijumski naplaci od 20 cola po ceni od 1.500 funti, a kupcima je na raspolaganju standardna paleta boja, kao i kod VXR8.
Verzija Bathurst trenutno košta 37.995 funti, što je samo 2.757 funti više od "običnog" VXR8, dok se za verziju S, opremljenu kompresorom, ipak, treba "ispružiti" nešto više - 44.995 funti. Nije malo, ali kada se uporedi sa cenom jednog M5, koji u Britaniji staje oko 63.500 funti, tada se čini da ona priča o Vauxhallu VXR8 kao "isplativijoj alternativi" i nije daleko od istine.
(Vrele Gume)