Novi XC60, prvi je kompaktni suv Volvoa, i pre svega, prvi automobil u istoriji koji može sam da se zaustavi.
Novi XC60, prvi je kompaktni suv Volvoa, i pre svega, prvi automobil u istoriji koji može sam da se zaustavi.
Priča je, nažalost, dobro poznata svim automobilistima. Gradska vožnja, sekunda nepažnje i kontakt sa vozilom ispred je neminovan. Iako nema povređenih, šteta je načinjena, osim ukoliko ste naleteli na nekog nervoznog "dasu", koji će vam osim farova, razbiti i nos.
Kako je bolje sprečiti nego lečiti, "doktor" Volvo inaugurisao je sistem nazvan "City Safety" (gradska bezbednost), jednu vrstu elektronskog "anđela čuvara", koji smanjuje rizik od gradskih sudara. Smešten pri vrhu vetrobranskog stakla, infracrveni laserski snop pokriva zonu od 8 metara ispred vozila, i ukoliko je detektovao prepreku, potpuno samostalno će zakočiti. Reaguje do brzine od 30 km/h, a ukoliko je ova manja od 15 km/h (odnosno razlika u brzini između vašeg i vozila ispred), sila kočenja je maksimalna, tako da do kontakta verovatno neće ni doći.
Iako City Safety za sada ne može da detektuje pešake, bicikliste i motocikle (radi se i na tome), još jedan je doprinos sigurnosti, na čemu Volvo daje akcenat već više decenija. Zli jezici će, međutim, reći kako sistem nije primeren kategoriji vozila, aludirajući da jedan pozamašni crossover nema šta da traži u gradu.Priča je, nažalost, dobro poznata svim automobilistima. Gradska vožnja, sekunda nepažnje i kontakt sa vozilom ispred je neminovan. Iako nema povređenih, šteta je načinjena, osim ukoliko ste naleteli na nekog nervoznog "dasu", koji će vam osim farova, razbiti i nos.
Kako je bolje sprečiti nego lečiti, "doktor" Volvo inaugurisao je sistem nazvan "City Safety" (gradska bezbednost), jednu vrstu elektronskog "anđela čuvara", koji smanjuje rizik od gradskih sudara. Smešten pri vrhu vetrobranskog stakla, infracrveni laserski snop pokriva zonu od 8 metara ispred vozila, i ukoliko je detektovao prepreku, potpuno samostalno će zakočiti. Reaguje do brzine od 30 km/h, a ukoliko je ova manja od 15 km/h (odnosno razlika u brzini između vašeg i vozila ispred), sila kočenja je maksimalna, tako da do kontakta verovatno neće ni doći.
Tako dođosmo do namene i izgleda XC60, koji otvara novo poglavlje u istoriji proizvođača. Radi se o
prvom kompaktnom 4x4, od koga se logično očekuje mnogo, možda čak i da utiče na Ford da odustane od prodaje svog "satelita". Uprkos podmlađenoj i atraktivnoj gami modela, nakon Land Rovera i Jaguara, "Ameri" izgleda žele da se oslobode i Šveđana...
Bilo kako bilo, XC60 poseduje sve neophodno za uspeh, računajući i izgled. Formama negde između uzdignutog karavana i elegantnog terenca, privukao je ogromno interesovanje prolaznika i vozača, posebno onih koji su vlasnici sličnih vozila. Stil je, naravno, prepoznatljiv, što znači da se i sa stotinak metara udaljenosti vidi da se radi o jednom Volvou. Tim bolje, jer reputacija igra i te kako važnu ulogu u premijum segmentu, gde caruju jedan Audi Q5, BMW X3 i Mercedes GLK.
Imperativ sigurnost
Pored navedenog sistema, XC60 poseduje i sve ostale, manje-više poznate iz ostalih modela kuće. Navedimo samo elektronsku kontrolu stabilnosti (ESP), aktivni tempomat (samostalno održava zadatu brzinu i distancu sa vozilom ispred), sistem protiv mrtvog ugla BLIS (kamere u spoljašnjim retrovizorima obaveštavaju vozača kada ga neko pretiče), alarm protiv uspavljivanja na auto-putu (snažan zvučni signal ukoliko se pređe iz jedne trake u drugu, bez pokazivača pravca), upozorenje ukoliko se previše približi vozilu ispred (isto tako zvučni signal, uz jarko crveno treptuće svetlo, projektovano na vetrobransko staklo)..., baš kao i kameru za vožnju unazad, asistenciju pri strmoj nizbrdici HDC (automatski održava brzinu od 10 km/h), aktivno ogibljenje (program za udobnu ili sportsku vožnju) i automatsku električnu ručnu kočnicu.
Bez ikakve sumnje, sve ovo i te kako doprinosi sigurnosti, no opravdano se može postaviti pitanje, šta ostaje vozaču, smeštenom za upravljač? Jer, osim što je svestan da mu jednog dana, nešto od nabrojane elektronike može spasiti glavu (o pasivnoj sigurnost ne treba trošiti reči, kod Volvoa se ona podrazumeva), logično je da od svog automobila očekuje određeno zadovoljstvo u vožnji, bez da je zanemaren praktični aspekt.
Multitalenat
Recimo odmah da je XC60 veoma talentovan na svim poljima, ali je u off-road vožnji, ipak nešto manje efikasan u odnosu na germanske konkurente. Naime, njegova 4x4 transmisija je tipa Haldex, što znači da u normalnoj vožnji 95% obrtnog momenta ide na prednje točkove. Ukoliko ovi proklize, do 65% prebacuje se na zadnje, međutim, ovakvo rešenje nije toliko efikasno, kao recimo u slučaju Audija Q5 (centralni diferencijal Torsen), koji ima idealnu raspodelu (40% napred i 60% pozadi). No, u Volvou smatraju da je za asfalt ovakvo rešenje sasvim dovoljno, u šta smo se uverili nakon nekoliko dana vožnje po snegom pokrivenim putevima. Kada je ovaj ustupio mesto suncu, XC60 nas je prijatno iznenadio primernom stabilnošću i blagim podupravljanjem u krivinama (postavljen na platformi aktuelnog S80 i V70), bez obzira na masu od bezmalo dve tone (vozač i pun rezervoar od 70 l).
Najviše nas je ipak, impresionirao opštom udobnošću, počevši od ogibljenja, pa sve do odlične izolacije kabinskog prostora i mekih komandi. Čak je i servo-asistenciju upravljača moguće podesiti (tri nivoa), nakon što se "uđe" u memoriju.
Sam motor je dobro poznati petocilindraš, ovoga puta sa "samo" 163 KS. Apriori, posve zadovoljava, tako da nije neophodno posegnuti za snažnijim od 185 KS, kojeg smo isprobali u verziji D5, sa automatskim menjačem. U ovoj varijanti, bio je uparen sa 6-stepenim manuelnim menjačem (vozili smo i automatski), koji mu obezbeđuje veću dinamičnost i bolje karakteristike. Sve u svemu, dobar motor, sa veoma dopadljivim "promuklim" zvukom, kome je jedina mana veća potrošnja. Naš prosek "vrteo" se oko 11 l, od najmanje 7,5 do najviše 14 litara (za grad).
SUV de luxe
Možda se nekome neće dopasti sve kombinacije boja koje se mogu pronaći kod novog XC60, no za uzvrat, kvalitet materijala i završna obrada, apsolutno su bez greške. Testiranom se, međutim, ni to ne može prebaciti, jer prestižna braon-bež koža izgleda sjajno i na dodir, i na oko. Dodamo li na to centralnu konzolu od brušenog aluminijuma, mekanu plastiku podne obloge i kristalno čist zvuk Hi-Fi sistema, osećaj prestiža je potpun. Sam dizajn komandne table, sličan je već viđenom kod ostalih modela. Odlikuje ga "šuplja" centralna konzola, blago orijentisana ka vozaču, na kojoj su brojni i ne preterano pregledni "dugmići", kao i naizgled jednostavni analogni instrumenti. Kažemo naizgled, jer je u njihovom središtu displej sa brojnim funkcijama, kao što je tempomat, radar, putni računar, pokazivač za gorivo...
Sedišta i raspoloživi prostor zaslužuju najviše ocene, čak i za sitnice ima više pregrada i polica nego li kod ostalih modela kuće. Situacija se kvari kada se smesti na zadnju klupu, gde krupniji putnici nemaju mnogo mesta za kolena, ali ni za stopala.
Stiče se utisak da je ovaj Volvo namenjen jednoj manjoj porodici (uz doplatu se dobijaju i integrisana sedišta za decu), kojoj je ovo od sekundarnog značaja, dok je za uzvrat, prtljažnik baš po meri. Sa lakoćom staju sve neophodne stvari za odlazak na zimovanje (zapremina 520 l), jedino je nezgodan kada treba podignuti teške predmete, jer je utovarni prag veoma visok. Pritom, vrata mogu dodirnuti plafon nižih garaža (odu do 2,2 metra visine), a da bi se dohvatila, niže osobe moraju se podići na prste. Kome je i ovo malo, nasloni se obaraju u odnosu 40/20/40, baš kao i naslon suvozačevog sedišta, što je idealno za transport dugačkih stvari. Dobijena površina potpuno je ravna, dok je u dnu, uredno složen pribor za prvu pomoć i rezervni točak, nažalost, redukovanih dimenzija.
Opravdano skup
Po informacijama koje smo mogli dobiti, najjeftiniji XC 2,4D u Srbiji košta 37.900 evra, što je za 3.000 evra više nego li u zemljama EU. Testirani je nosio oznaku Xenium, što znači da se radi o vrhunski opremljenoj verziji, čija cena na istom ovom tržištu iznosi 43.500 evra. U Srbiji se, po nekoj čudnoj logici, ovaj nivo opreme ni ne nudi, već najviši paket predstavlja Summum, u kojem je bio naš drugi XC60 D5, sa cenom od 45.040 evra. Kome ove cifre izgledaju astronomske, u pripremi je osnovna verzija sa pogonom samo na prednje točkove, uz koju se može očekivati slabiji 2,0 D (poreklom iz Forda). Tako bi ulaznica u VIP klub bila smanjena na nekih 32-33 hiljade evra.
Za sretnike koji se ne opterećuju takvim "sitnicama", Volvo je ponudio i snažnu benzinsku verziju T6 od 285 KS, koja u Summum paketu, u Srbiji iznosi 48.370 evra. Više o cenama i opremi možete pronaći na zvaničnom sajtu Volvoa za Srbiju.
Zaključak
Atraktivne spoljašnjosti, siguran, ekstremno udoban i luksuzan, novi volvo xc60 veoma nas je prijatno iznenadio. Jeste da fizionomijom više podseća na jedan uzdignuti karavan, koji se neuporedivo bolje ponaša na putu nego li izvan njega, ali takva je izgleda tendecija novih crossovera.
Uz prednost koju Volvo ima nad konkurentima po pitanju sigurnosti, njegova budućnost je praktično zagarantovana, bez obzira pod čiju će se zastavu ova švedska marka na kraju staviti...
(Vrele Gume)