S obzirom da je najveća svetska automobilska kompanija rešila da se oproba u disciplini mikro automobila, za volanom "malog pametnog" našao se naš VIP test-vozač i takmičar u Šampionatu Formule 2 - Miloš Pavlović
S obzirom da je najveća svetska automobilska kompanija rešila da se oproba u disciplini mikro automobila, za volanom "malog pametnog" našao se naš VIP test-vozač i takmičar
u Šampionatu Formule 2 - Miloš Pavlović
Kako stvari stoje, danas svi žele mali i ekonomičan automobil. To znači niske troškove održavanja, skromnu potrošnju goriva i praktičnost. Međutim, automobili su odavno prestali da budu samo vozila za kretanje od tačke A do tačke B. Novi modeli sada moraju da deluju i kao modni detalji, što naročito važi za male automobile čije je "igralište" grad, a "kuća" tesan parking.
Ovo je relativno jednostavan recept, kada se nalazi na papiru i prilično težak zadatak kada ga treba napraviti. Do sada je to pošlo za rukom jedino modelima marke Smart, ali je najveći proizvođač na svetu, Toyota, morao nešto da kaže i na ovu temu. Odgovor je stigao u vidu malog, ali ne premalog autmobila, neobičnog imena iQ i vrlo interesantnog dizajna koji se kroz grad neće provući neopaženo.
Ovo je moj prvi susret sa modelom Toyota iQ i moram da priznam da mi se dopao na prvi pogled. Stiče se utisak da se ovde radi o pravom modnom detalju namenjenom ljudima kojima treba mali i kompaktan automobil za kretanje po gradu. Zbog toga je njegov spoljašnji dizajn vrlo specifičan i odlično se uklopio u njegove neobične dimenzije. Sa dužinom manjom od 3 i visinom od 1,5 metara, slobodno se može reći da su dizajneri Toyote odlično odradili svoj posao. I pored relativno male dužine, primenjivanjem "Mini recepta" i smeštanjem točkova u same uglove vozila, dobilo se upotrebljivo međuosovinsko rastojanje od okruglo dva metra.u Šampionatu Formule 2 - Miloš Pavlović
Kako stvari stoje, danas svi žele mali i ekonomičan automobil. To znači niske troškove održavanja, skromnu potrošnju goriva i praktičnost. Međutim, automobili su odavno prestali da budu samo vozila za kretanje od tačke A do tačke B. Novi modeli sada moraju da deluju i kao modni detalji, što naročito važi za male automobile čije je "igralište" grad, a "kuća" tesan parking.
Ovo je relativno jednostavan recept, kada se nalazi na papiru i prilično težak zadatak kada ga treba napraviti. Do sada je to pošlo za rukom jedino modelima marke Smart, ali je najveći proizvođač na svetu, Toyota, morao nešto da kaže i na ovu temu. Odgovor je stigao u vidu malog, ali ne premalog autmobila, neobičnog imena iQ i vrlo interesantnog dizajna koji se kroz grad neće provući neopaženo.
Šarmer i mudrijaš
iQ je zapravo lepo "presvučen" unutrašnji prostor u kome se nalazi sve ono što imaju i "veliki" automobili, ali u malom. Motorski prostor, četiri sedišta smeštena dijagonalno i minijaturni prtljažni prostor, čija se zapremina kreće od 32 do 238 litara, čine da modelu iQ ništa ne nedostaje.
Glavni razlog zbog čega ovaj model nosi ovakav naziv jeste vrlo inteligentna organizacija prostora, od farova do zadnje svetlosne grupe, gde je na račun instrument table i ostave za sitnice, suvozačko sedište pomereno unapred tako da bude mesta i na zadnjoj "klupi". A objektivno ga i ima, ali za tri putnika. Četvrto sedište je tu samo da bi se na njega moglo nešto ostaviti. Uostalom, zato se ova konfiguracija i zove 3+1. Pozadi bi moglo biti više mesta za glavu, ali i pored toga, iQ je čudo po pitanju prostora.
Moj domen
Ono što mene, naravno, najviše zanimalo je to kako se ovaj automobil vozi. I opet, moram da priznam da sam prijatno iznenađen...
Iako ima prilično male dimenzije, osim širine, koja je podudarna bilo kom modelu iz B segmenta, nisam stekao utisak da je Toyota pravila kompromise po pitanju voznih karakteristika, jer je na najbolji mogući način male gabarite vozila pretvorila u prednost. Čak se i u mnogobrojnim krivinama staze Autokomerc katring centra lepo vozi i pored meko trimovanog ogibljenja.
iQ je relativno udoban automobil koji se komotno može okrenuti na dva omanja parking mesta jer njegov pun radijus iznosi 7,8 metara. Iako je okretan kao čivava, njegovo ponašanje i na auto-putu nije kompromitovano malim dimenzijama.
Pored toga, prednja sedišta nude sasvim solidnu udobnost, mada je vozačka pozicija povišena zbog bolje preglednosti. A to, opet, osobe nižeg rasta neće zameriti, već naprotiv verovatno samo pozdraviti...
Šta još ima?
Iako je konstruisan i namenjen za vožnju po gradu, izbor motora i opreme prilično je bogat. Tako Toyota iQ nudi ukupno tri verzije. Ova je imala već poznat agregat od jedne litre sa 68 KS koji se ugrađuje i u Yarisa. I to je sasvim dovoljno, ali bih voleo da probam snažniji dizel motor koji ima 90 KS i 190 Nm! Vidim da se u ponudi nalazi i automatski menjač, koji bi možda bio i bolji izbor, mada nemam ništa protiv ovog manuelnog petostepenog menjača.
Što se dodatne opreme tiče, ovaj automobil ima sve ono što bi vozač i na dužim relacijama mogao da poželi. Lično, izabrao bih opremljeniju verziju iQ2 sa polukožnim sedištima, koje me podsećaju na sportske kadice. Eto, šta je profesionalna deformacija! I naravno, ne bez sportskog paketa.
Zaključak
Iako je ovde reč o malom automobilu, to se u vožnji ne primećuje, bar ne u meri u kojoj bi se to moglo očekivati. Jedino što vozač realno oseća jeste da je iQ kratak. Okretnost mu je jedna od jačih strana, pogotovo awko se u obzir uzme njegova namena.
Pored toga, u unutrašnjosti ima i sasvim dovoljno mesta, što u kombinaciji sa pomenutim voznim osobinama, Toyotu iQ čini vrlo uspešnim automobilom. Takođe, motor od jedne litre se pokazao kao živahan i vrlo štedljiv. Čini mi se da bi plastika u en-terijeru mogla biti malo kvalitetnija, jer njegova cena nije mala.
Kada se sve uzme u obzir, ovaj automobil nema konkurenciju jer je jedini "četvorosed" na tržištu koji poprečno može da stane na parking mesto. Pri tome, ima vrlo šarmantan izgled i spada u grupu automobila koje bih voleo da imam u svojoj garaži.
(M.P. Vrele Gume)
Toyota iQ 1,0
Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, redni/3
Radna zapremina ccm - 996
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 12/monopoint
maks. snaga kW/KS/o/min - 50/68/6000
obrtni moment Nm/o/min - 91/4800
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - mikro automobil/3/3
D x Š x V mm - 2990x1680x1500
međuosovinski razmak mm - 2000
masa vozila/nosivost kg - 845/355
zapremina prtljažnika l - 32-238
Ogibljenje
napred - trouglasto poprečno
rame, spiralne opruge,
amortizeri, popr. stabilizator
pozadi - torziona osovina, sp. opruge,
amortizeri, popr. Stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - diskovi/doboši
Pneumatici
dimenzije - 175/65 R15
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/5
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 14,7
maksimalna brzina km/h - 150
prosečna potrošnja l/100 km - 4,3
Cena (sa PDV-om) € - od 14.950
.