BMW Z4 je tipičan roadster. Automobil velikog međuosovinskog razmaka, sa dugim motorskim prostorom i sedištima ispred zadnje osovine. Sa pogonom na zadnje točkove, njegova je dinamičnost direktna i sportsko klasična, ali zato su tehnika i dizajn savremeni.
U prestonici Bavarske, dugo su se sukobljavala mišljenja. Jedan deo odgovornih želeo je za novi Z4 tvrdi sklopivi krov, drugi je nepopustljivo branio suštinsko roadsterski platneni krov. Jači, ubedljiviji i ustrajniji bili su prvi, ali su pri tome, uzeli u obzir želje i argumente drugih. Zato Z4 poseduje tvrdi dvodelni krov, oblika poput platnenog. Baš to, novom bavarskom roadsteru daje izvorne, prepoznatljive i nezamenljive proporcije klasičnog sportskog dvoseda.
Novi BMW Z4 "provetrili" smo i "protegli mišiće" njegovih konja u Španiji, na Costa Blanci. To je mesto, gde se turizam već odavno pretvorio u industriju i tako omogućio Španiji brz ekonomski razvoj u poslednjih par decenija. Međutim, zato je na većem delu svoje obale, postala izuzetno jaka antireklama masovnom turizmu. Pogotovo gradovi poput Benidorma...
Betonska džungla
Ako je smisao odmora otići u toplije krajeve i tamo se predati "ludom" noćnom životu, da ni ne znate u kojoj ste zemlji, a kamoli da prepoznate kamen, obalu ili more, onda je to pravi kraj za vas. No, ako su vaša merila zahtevnija, onda je najbolje iz Benidorma pobeći što pre.
Beg u uživanje
Uz celu Costa Blancu vuku se planine sa brojnim vijugavim putevima. To je pravi raj za vozače sklone dinamičnoj vožnji. A ako toplog prolećnog dana spustite krov na roadsteru, kod kojeg se na zadnje točkove prenosi više od tri stotine "konja" benzinskog šestocilindraša sa twin turbo podrškom, onda je zadovoljstvo u toliko veće. Pesma motora zamenjuje muziku audio-sistema, a efikasno okretanje zakona fizike u korist savremene tehnike, pretvara radost u čisto uživanje.
Posle sedam godina, nova generacija dvoseda menja BMW Z4 roadster i coupe, i tako integriše dva automobila u jedan. Laki tvrdi krov otvara se i zatvara jednostavnim pritiskom na dugme, u roku od 20 sekundi. Kada je krov sklopljen, u prtljažniku ima mesta za 180 litara, a kada je podignut, tada zapremina iznosi 310 dm3. Otvor na sredini prtljažnog zida omogućava prevoz i kabastijih predmeta, poput skija ili torbe za golf.
No, tog dana nisam išao ni na golf, ni na skijanje. Vozio sam se zbog jednog jedinog razloga - uživanja, a naravno, s obzirom da mi je to i posao, i testa novog BMW Z4 sDrive35i. I moram da priznam, radio sam sa uživanjem.
Obrtni moment od 400 Nm pri 1300 do 5000 o/min i snaga od 306 KS pri 5800 o/min, od BMW Z4 čine vanserijsku mašinu. Skoro nerealne osećaje u prostoru i vremenu koje delim sa drugim ljudima u svakodnevnom saobraćaju, podsticao je zvuk iz izduvnih cevi. Ne previše oštar, koliko klasični bavarski šestocilindraši mogu biti. Kao da je sa dva turbo punjača dobio na "dubini glasa". Zvuči "muški", ali se ne "dere" da bi dobio na autoritetu. Autoritet stiče drugim stvarima, dok "glasom" samo potvrđuje sve ono zbog čega ga ljudi poštuju ili ga se možda čak i pribojavaju.
"Zadnji" pogon
Kod BMW-a te vrste, uvek se malo pribojavam pogona pozadi. Nekako je posebno zahtevan pri vožnji na ivici proklizavanja, a ponekad, roadster odreaguje potpuno neočekivano, "udarajući" skoro iz "čistog mira". Zbog konfiguracije i raspodele mase, znaju da budu naročito zahtevni za vožnju uz oduzimanje gasa i kočenje neposredno pred krivinu. No, već dugo se sa svim tim bore sistemi poput ABS, elektronske raspodele sile kočenja, DSC i kontrole trakcije.
Kod nove generacije Z4, vozač uz to, može da bira i sportski način rada motora i elektronike, može da isključi kontrolu trakcije, a u krajnjem slučaju i elektronski program stabilnosti DSC. I kod smireno-dinamičnog stila vožnje, vrši uspešnu kontrolu nad smerom vožnje i obrtnim momentom, te koči pojedine točkove kada automobil "ispadne" iz ravnoteže. A kod sportskog programa rada, elektronika dozvoljava puno slobode i uživanja, jer automobil može i da proklizi do određene granice. Pri isključenom sistemu DSC, u prvi plan izbija oslanjanje i druge komponente koje omogućavaju velik mehanički grip.
I najnoviji BMW Z4 dokazuje da je moguće, dodavanjem gasa, sa uživanjem njime vladati. Istovremeno, potrebno je toliko više umeća i razuma pri oduzimanju gasa, odnosno, smanjenju opterećenja motora, kada Z4 ume da bude i "nestašan". Oni, koji naročito cene automobile te vrste, novom BMW-u Z4 zameraju to što je mehaničku blokadu diferencijala, zamenio sistem koji smanjuje i usklađuje obrtni moment na zadnjim točkovima kočenjem istih.
Dvostruko kvačilo
Mada je serijski u svim verzijama novog Z4 (sDrive23i, sDrive30i i sDrive35i) manuelni 6-stepeni menjač, samo kod najsnažnije verzije, moguće je opciono odabrati i 7-stepeni menjač sa dvostrukim kvačilom. BMW je jedini proizvođač serijskih automobila kod kojeg se ručicom menjača, viši stepen prenosa bira pomakom u nazad, a niži ka napred, baš kao i kod automobila za takmičenja. To je i logičan smer, uzimajući u obzir otklon tela pri ubrzavanju, odnosno kočenju. To je još jedan od razloga zbog čega vožnja BMW-a Z4 sDrive35i deluje naročito sportski.
Za potpuno uživanje i preciznost prilikom promene stepena prenosa, svakako bi bolje rešenje bile velike "lopatice" iza upravljača, jer manje poluge na volanu nekad ne dozvoljavaju najpreciznije rukovanje. I ovaj menjač sa dvostrukim kvačilom otkriva jednu nepreciznost u radu. Naime, kada odlučnim ubrzavanjem vozač stigne pred krivinu, otpočne oštro kočenje i želi da promeni stepen prenosa na niže, mora da pričeka, jer menjač tada ima spreman, po logici kompjutera, koji vodi rad, viši stepen prenosa.
BMW Z4 sDrive35i je na vrhu ponude nove generacije bavarskog roadstera. U njemu se odlično sedi, sa dobrom bočnom potporom telu, a uz to, pun je kvalitetnih elemenata opreme, koji uvećavaju uživanje u vožnji i onima, kojima je na prvom mestu ležernost, udobnost i kvalitetan zvuk odabrane muzike.
I kada sam sa novim BMW Z4, na brdu iznad Benidorma, stigao usred Coste Blance, do prestižnog hotela u azijskom stilu, ta negacija španske autentičnosti nije mi više toliko smetala, jer sam bio pod jakim utiskom nemačkog tehničkog vrhunca...
Svako uživa na svoj način, zar ne?
BMW Z4 sDrive35i
Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, redni/6
Radna zapremina ccm - 2979
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 24/twin turbo, direktno
maks. snaga kW/KS/o/min - 225/306/5800
obrtni moment Nm/o/min - 400/1300-5000
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - roadster/2/2
D x Š x V mm - 4239x1790x1291
međuosovinski razmak mm - 2496
masa vozila/nosivost kg - 1600/330
zapremina prtljažnika l - 180-310
Ogibljenje
napred - trougasto poprečno rame, spiralne
opruge, amortizeri, popr. stabilizator
pozadi - multilink, spiralne opruge,
amortizeri, popr. Stabilizator
Kočnice
napred i pozadi - samoventilirajući diskovi
Pneumatici
dimenzije - 225/45 R17
Prenos snage
pogon - na zadnje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - automatski sa dvostrukim
kvačilom/7
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 5,1
maksimalna brzina km/h - 250
prosečna potrošnja l/100 km - 9,0
Cena (sa PDV-om) € - 47.470
(Vrele Gume)