Nakon četiri godine, Mercedes osvežava S klasu i uz prepoznatljiva svetla za dnevnu vožnju, uvodi mnogo krupnije, sistemske novine koje mogu imati mnogo dalekosežnije posledice.

Prošlo je već četiri godine od kada smo polemisali da li tada nova S klasa, zapravo predstavlja smanjeni Maybach. Kako god, prošlo je pola životnog veka "stegonoše iz Štutgarta", koji je prodat u 270.000 komada i samouvereno drži vrh klase. Ozbiljan nastup, koji nije ni pokušao da koketira sa tada aktuelnim modnim tokovima, karakterisala je vrhunska udobnost i ono što baš i nije bilo karakteristično za sve Mercedese - pouzdanost, uprkos kompleksnosti vozila.

Vremenom, uz obogaćenu motorsku ponudu i 4Matic pogon, S klasa je zasluženo tu gde jeste. Razumljivo, i dalje u ponudi ostaje sa dva međuosovinska razmaka i dve dužine karoserije.

Malo mode

U osnovi, na prvoj, a verovatno i jedinoj restilizaciji, nismo ni očekivali preterano vidljive izmene. LED-ovi u prednjim svetlima i prednjem odbojniku dodali su S-klasi aktuelnost i prepoznatljivost i po danu. Zadnja svetla izgubila su horizontalne linije u boji karoserije i to bi bilo sve od vidljivih detalja.
U nevidljive ubraja se poboljšana aerodinamika grila hladnjaka i podvozja, kako bi se za koji promil olakšalo opstrujavanje vazduha i time uštedela koja kap goriva. Značajnije novine odnose se na detalje koji su zahtevali dosta truda, a služe da donesu bezbednost.

Bolje po vetru

Aktivna duga svetla sama se gase kada u susret naiđe drugo vozilo, odnosno, prilagođavaju dužinu snopa brzini vožnje. ABC - aktivni sistem stabilizacije vozila je dorađen, pogotovo uz funkciju koja dodatno smanjuje "valjanje" vozila pri bočnom vetru. Kombinacija radara i kamere je poboljšala efikasnost Distronic Plus sistema, limitera brzine, a dodat je i sistem upozoravanja od pospanosti. Brake assist je takođe ušao u novu generaciju.

Audio-navigacioni sistem dobio je novu generaciju koja omogućava čitanje i DVD video diskova, tu je i Bluetooth konekcija, pristup za USB, SD karticu i dodatni elektronski ulaz. Navigacioni deo ima HDD od 60 GB i novu generaciju 3D navigacije sa split-view ekranom. Opcioni, vrhunski Command sistem nudi i Linguatronic funciju govornih komandi,
uključujući audio, navigaciju, pa čak i telefon.

KERS u limuzini

Iako će neko pomisliti da je dobar deo pobrojanog zapravo pregršt elektronskih igračkica, realnost je mnogo ozbiljnija. Današnji automobilski svet dobrim delom pokreće elektronika, a Mercedes se tu sasvim efikasno uklapa i to na raznim nivoima - od bezbednosti do zabave.

A kada već pominjemo struju, W221 generacija S klase, koja je nastala još 1951. kao Model 220, ostaće za sva vremena upisana u istoriju kao prvi Mercedes sa hibridnim pogonom. Misija - potrošiti manje goriva, a ne potrošiti performanse, ušla je u fazu kada je ostalo veoma malo opcija, a jedna je ukrstiti stari, dobri benzin i staru, dobru struju. Ipak, jasno je kao dan da Mercedes u ovu "usku uličicu" ulazi obazrivo, slično kao što to čini Formula 1 u nemuštom pokušaju da bude ekonomična. Mercedes S400 Hybrid koristi KERS princip kako bi ostao brz, a postao ekonomičniji.

Dakle, osnovni pogon je V6 benzinac od 3,5 litara sa 279 KS, izmenjenim razvodom ventila i primenom Atkinsonovog principa dužeg trajanja takta ekspanzije od kompresije, poboljšanog termičkog učinka. Već samom ovom intervencijom, novim klipovima i bregastim vratilima, povećana je snaga za 7 KS. Mala, ali značajna pomoć stiže od trofaznog asinhronog elektromotora sa samo 20 KS, ali i 160 Nm obrtnog momenta.

U praksi, ovaj motor, smešten između zamajca i 7G-Tronic menjača ima dvojaku ulogu. Potpuno je zamenio klasičan starter i uskače u pomoć benzincu kada je najteže: pri startu iz mesta i pri oštrim ubrzanjima. Nakon višegodišnjih polemika, Mercedes je odlučio da prvi primeni litijum-jonski paket baterija, umesto odomaćenih Ni-MH. Kompaktna kutija sa baterijama i kontrolnim jedinicama smeštena je u sam motorski prostor, a hlađenje tečnošću obezbeđeno je korišćenjem klima-uređaja. Veoma bitan detalj je tvrdnja proizvođača da je životni vek baterija koje obezbeđuju napon
od 120 V identičan veku benzinskog motora.

Mali, ali tehničar...

U praksu prevedeno, Mercedes je smanjio potrošnju u fazama kada je ona najveća. Polazak iz mesta dve tone teškom limuzinom, zahteva mnogo energije. Mali, ali efikasan elektromotor, sa ogromnim obrtnim momentom, u mnogome pomaže benzincu. I ne samo to. Start-stop funkcija lako je primenjena uz tako snažan starter. Postojanje velike količine struje iskorišćeno je da dobar deo funkcija, kao što su klimatizacija i servo-pojačanje upravljača, radi i kada je benzinski motor na semaforu zaustavljen. Na kraju, elektromotor, osim kao generator za punjenje baterija, pri kočenju je upotrebljen i kao motorna kočnica. Sasvim dovoljno, pogotovo ako se zna da je ceo sistem motora i baterija težak samo 75 kg, te da nije potrošen ni prtljažnik, ni ukupna nosivost vozila.

Na putu, vozač zapravo i ne zna šta se dešava. Supertiha limuzina i dalje ubrzava do 100 km/h za 7,5 sekundi, na semaforu vozač praktično i ne zna da li motor radi ili ne radi, a i ne treba da ga zanima, pošto se restart motora dešava potpuno bez vibracija. Jedina razlika na koju se zapravo treba navići jeste kočenje. Mali pritisak na papučicu kočnice ne aktivira kočioni sistem, nego elektromotor. Tek jači pritisak na papučicu kočnice stavlja u funkciju diskove. E sad, tu negde javlja se lagano zakašnjenje, odnosno, reakcija drugačija od onoga na šta smo navikli. Rezultat je taj da vozač ima osećaj da kasni sa kočenjem da bi potom stigla prejaka zaustavna sila. Generalno, ništa što navika ne rešava, ali osećaj koji se ne može zanemariti pri prvim vožnjama.

Krstarica

I da, naravno, nismo zaboravili... S klasa, pa makar i bila hibrid, i dalje je ultra-udobna i bezbedna drumska krstarica. Impresivno tiha, nezahtevna za vozača, a pogotovo putnike. Sigurno će krstariti tržištem do naredne generacije koja se očekuje za 3-4 godine, a tada ćemo uverljivije znati da li je Hybrid "slepa ulica" ili ne. Za sada je alternativno rešenje, koje donosi određene rezultate, ako verujemo tvrdnji Mercedesa da S400 Hybrid troši u proseku manje od 8 litara na 100 km, što je za limuzinu od 5 metara i 300 KS odlično.

A cena hibrida? Ništa strašno, naravno, ako je poredimo sa benzinskim pandanom - S400 Hybrid će, od jeseni, kada stigne do nas, koštati koliko i S450 sa V8 agregatom. Ako ste ekološki svesni i savesni, vredi te razlike.

(Vrele Gume)

Mercedes S400 Hybrid

Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, V/6
Radna zapremina ccm - 3498
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 24/multipoint
maks. snaga kW/KS/o/min - 205/279/6000
obrtni moment Nm/o/min - 350/2400-5000
Elektromotor tip/napon V - AC trofazni asinhroni, eksterni rotor/650
maks. snaga kW/KS - 15/20
obrtni moment Nm - 160
Li-Jon baterije V - 120
ukupna hibridna snaga kW/KS - 220/299

ukupni obrtni moment Nm - 385
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - limuzina/4/4
D x Š x V (LWB) mm - 5096 (5226)x1871x1479
međuosovinski razmak (LWB) mm - 3035 (3165)
masa vozila kg - 1955 (2020)

Ogibljenje
napred - oscilujuća ramena sa 4 veze, Airmatic vazdušno ogibljenje,
anti dive, poprečni stabilizator

pozadi - multilink, Airmatic vaz. ogib, stabilizacija Anti squat, anti dive
Kočnice

napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi, ABS, EBD, BA
Pneumatici

dimenzije - 235/55 R17
Prenos snage
pogon - na zadnje točkove

tip menjača/stepeni prenosa - automatski/7
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 7,2
maksimalna brzina km/h - 250
prosečna potrošnja l/100 km - 7,9

Cena (u EU) € - 85.323