Ponekad nam se čini da se promene u automobilskom svetu događaju veoma polako. Iz dana u dan, još od prošlog leta, do danas, praktično se ništa nije promenilo. No, kada pogledamo unazad deceniju ili dve, onda shvatimo da automobilski svet "juri" napred velikom brzinom..
Nekada spori i glasni, sa velikom dimnom zavesom iza automobila kojeg su pokretali, dizel motori postali su potpuno jednaki, a u nekim segmentima, čak i bolji od "benzinske braće". Baš je njih moguće uzeti za dokaz kako se brzo u poslednjoj deceniji i kojoj godini više, promenio automobilski svet.
Među "dizelašima", u legendu su se, kao prvi, upisali oni sa oznakom TDI. Automobili na koje je stavljena skraćenica za dizel motor sa turbo punjačem i direktnim ubrizgavanjem goriva, proslavili su se velikom ekonomičnošću, ali u poslednje vreme, sve više i sportskim duhom.
Danas, kada vozač sipa evrodizel u rezervoar Seat Leona, miris koji se širi, neka je vrsta sportskog parfema najboljih svetskih touring automobila. Tako je oznaka FR na Seatima, a pogotovo na Leonima, dobila novu dimenziju. FR - Formula Racing, naime, ima više opravdanja ukoliko stoji na automobilu koji se ponosi svetskom titulom. Možda je baš zbog toga, uz ovogodišnje podmlađivanje, Leon dobio novi, najsnažniji dizel motor.
Narodni sportista
Kod Seata, pri traženju granice mogućeg, u ponudi automobila za svakodnevni saobraćaj, postoji i snažnija, te sportski ekstremnija verzija - Leon Cupra, tako da se FR može nazvati i "narodnim sportistom", bliži širem krugu kupaca, kako po performansama, tako i po ceni. Uz to, dizel motor omogućava i veću ekonomičnost. Drugim rečima, da ponudi uzbuđenja kada vozača "zasvrbi" taban desne noge, a da bude racionalan, kada je potrebno sa istom količinom gorivom, preći više "smirenih" kilometara.
No, kada automobil nosi oznaku Formula Racing, dinamičnija vožnja svakako mu je bliža. Kome pogled privuku nesvakidašnje boje automobila, te sportski dizajnerski dodaci spolja i iznutra, taj pri pogledu na Leon FR TDI, svakako ne ostaje ravnodušan. Kao i svi ovogodišnji Leoni, i sportski "dizelaš" poseduje novu masku motora, na kojoj je manji znak Seata. Veća prednja svetlosna grupa, sa novim oblikom odbojnika i trapeznim otvorima za usis vazduha za hlađenje, odaju utisak šireg automobila, koji nagoveštava odličnu voznu dinamiku i izvanredno "ležanje" na putu.
U istom stilu, diskretno je "popravljen" i zadnji deo. U unutrašnjosti, potpuno novi su volan i centralna konzola. Kako spolja, tako i u enterijeru, automobil je upečatljiviji i po kvalitetu materijala, i po završnoj obradi. Brojni, novi elementi opreme, Leonu daju veći nivo udobnosti i čak, na poseban način, mirišu na prestiž.
Poboljšanja
Formula Racing doživela je još neka, veoma bitna poboljšanja. Ogibljenje je niže za sedam milimetara, a deo serijske opreme postao je i XDS diferencijal, koji radi putem prednjih kočnica, uz saradnju sa elementima elektronskog programa stabilnosti (ESP).
Dvolitarski četvorocilindarski "dizelaš" Formule Racing, maksimalne snage 170 KS, od ostalih dizela u "nosu" Leona, razlikuje se po common-rail razvodu goriva i piezo injektorima. Njegov odziv je velik, obrtnog momenta i snage uvek je dovoljno, a sve zajedno, zaokruženo je i boljom efikasnošću, što znači da je potrošnja goriva, uz veće performanse, manja.
To znači da Leon agresivnijeg izgleda, vrlo lako i brzo, u potpunosti "napuni" retrovizore drugih automobila. Snagu otkriva skoro ljutim "pogledom", a performanse dokazuje "preskakanjem" iz retrovizora u vidno polje, u kojem se njegov zadnji deo, odlučnim ubrzavanjem gubi u daljini. Za posmatrača skoro video igrica, za vozača Leona realno uživanje.
Borba sa obrtnim momentom
Kada motor dostigne maksimalni obrtni moment od 350 Nm već pri 1750 o/min, nema te elektronike koja bi ga smirila i omogućila miran i uglađen prenos snage isključivo na prednje točkove. Ili se obrtni moment odlučno smanji ili se točkovi zavrte u prazno. Pravo doziranje može napraviti samo vozač... Baš zbog toga, vožnja sa snažnim turbodizel motorom naročito je zahtevna. Sve treba predvideti i odraditi pre i pri ulasku u krivinu. Krivina mora biti već otvorena ukoliko se automobil punim gasom želi "ispucati" na pravac...
Teorija odlučnog ubrzavanja govori da kod promene stepena prenosa, obrtaji motora uvek moraju pasti u pojas maksimalnog obrtnog momenta, a on se kod Leona FR 2,0 TDI završava na 2500 o/min. Iako četvorocilindraš najveću snagu dostiže pri 4200 o/min, retko ga je potrebno u nižim stepenima prenosa "vrteti" do te granice, a kamo li preko. Na neki način, Formula Racing TDI vozi se kao trkački automobil sa skraćenim prenosom u menjaču.
Specifičnom stilu vožnje od velike pomoći je dobar mehanički grip. Kao da se zadnji spoljni točak odupire asfaltu i na svojevrstan način potisne automobil u željenom smeru. Sve zajedno podseća na skijanje sa carving skijama, a nekako je najbliže veleslalomu. Znači, najprikladniji za srednje brze krivine, za vožnju sa odlučnim ubrzavanjem i kočenjem, kao i naročito preciznim "dodavanjem" ili "oduzimanjem" volana, uz ne previše agresivan pritisak na "gas".
Prioritet DSG-u
Naš je Seat Leon FR 2,0 TDI imao manuelni šestostepeni menjač. Zbog specifičnog rada motora i velikog obrtnog momenta, u krivinama, pri dinamičnoj vožnji, potrebno je čvrsto držati volan, te je za njega, svakako bolje rešenje šestostepeni DSG menjač. Naročito jer zbog velikog obrtnog momenta, pri nižem broju obrtaja, nije potrebno pre krivine menjati agresivno naniže. Tako bi u teoriji, menjač sa dvostrukim kvačilom, trebao biti usklađeniji sa turbodizelom, nego li sa benzinskim motorom.
Za pohvalu su svakako kočnice, koje automobil drže u ravnoteži i pri najagresivnijem kočenju. Elektronska podrška pri kočenju brine se da je automobil skoro uvek neutralan, bez obzira kakav je kvalitet asfalta. Ako kažemo da automobil, u specifičnim uslovima suve podloge, zahteva naročito nežno dodavanje gasa, vožnja po kiši zahteva maltene posebnu vrstu osećaja. No, sve to zaista važi ako se FR bukvalno shvati kao Formula Racing. Ako se čita kao "Fina Razonoda", onda je to potpuno smiren automobil, veoma visokog stepena bezbednosti.
Pravila i ograničenja
I ove sezone, Seat Leon TDI WTCC, odlučno su krenuli do novih pobeda. Mada, kako to u automobilskom sportu zna da bude, dominacija jednog, umanjuje zanimljivost i žar borbe za druge, a pogotovo za gledaoce. Takođe, često se stvara i prostora za manipulacije, odnosno, "rupe u zakonu", naročito sa pritiscima u turbini, tačnije, dozvoljenim granicama i tolerancijama. Tako je FIA za turbodizele propisala nove, manje restriktore na turbo-punjaču, te su preko noći, "dizelaši" iz Barcelone pali osetno u poretku. No, njihov "drumski klon" tek je krenuo u vožnju, tako da ga samo propisi zakona o saobraćaju ograničavaju, kao i odgovornost njegovih vlasnika, budući da samo odgovorni znaju da uživaju u dinamičnoj vožnji, sve ostalo, puko je iživljavanje.
Zaključak
Narandžasti ili crveni? Dizel ili benzinac? Po španskim putevima, isprobao sam i jednog i drugog FR-a. Prvi bliže automobilu sa kojim Seat dominira (bar do skoro) u WTCC-u, drugi bliže opštim merilima koja važe za sportske automobile. Dizel je svakako nešto posebno u sportskom izdanju, dok benzinac zahteva prirodniji stil dinamičke vožnje. Prvi sa osetno većim obrtnim momentom, drugi veće snage.
Benzinac ima za 19 km/h veću maksimalnu brzinu i od 0 do 100 km/h, ubrzava za sekundu brže, ali dizel je u određenim intervalima brzine odlučniji, a pogotovo bolje ubrzava u određenim stepenima prenosa. Kao da je već u fabrici dobio restriktor koji ga je "ugušio" za 41 KS u odnosu na benzinac, kao što su Seate počeli da "koče" u WTCC-u.
Bilo kako bilo, benzinski motor među Leonima FR, ipak, drži primat. Dizelska opcija je, uz celokupno poštovanje savremenosti i napretka koji su ti motori ostvarili, pre svega odgovor na veliku potražnju dizel motora na nekim tržištima koja su za Seat veoma bitna. Ako mu uz to, pomogne i naslov svetskog prvaka u WTCC-u, utoliko bolje. Međutim, "dizelaše" ne treba potcenjivati. Njegova je dinamika izuzetna, a uživanje maltene isto kao ono za volanom benzinskog FR. Samo su detalji oni koji odlučuju kojoj se strani privoleti.
Seat Leon FR 2,0 TDI
Motor
Tip/broj cilindara - turbo-dizel, redni/4
Radna zapremina ccm - 1968
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/common-rail
maks. snaga kW/KS/o/min - 125/170/4200
obrtni moment Nm/o/min - 350/1800-2500
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - hečbek/4/5
D x Š x V mm - 4325x1770x1460
međuosovinski razmak mm - 2580
masa vozila/nosivost kg - 1330/570
zapremina prtljažnika l - 340-1165
Ogibljenje
napred - McPherson, trouglasto poprečno rame,
spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator
pozadi - multilink, spiralne opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije - 225/45 R17
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 8,2
maksimalna brzina km/h - 214
prosečna potrošnja l/100 km - 6,0
(Vrele Gume)