Nova "divlja mačka" iz Coventryja, Jaguar XJ, ne samo da je dostojan protivnik nemačkih premium modela, već se opasno približava Maserati Quattroporteu i Porsche Panameri
Nova "divlja mačka" iz Coventryja, Jaguar XJ, ne samo da je dostojan protivnik nemačkih premium modela, već se opasno približava Maserati Quattroporteu i Porsche Panameri
Nekada ponosna marka, dugo je tavorila u "moru mediokriteta", a automobilski entuzijasti nisu mogli ništa drugo, no da žale zbog toga. Naravno reč je o Jaguaru, koji, čini se, polako, ali sigurno, skida etikete poput "neupečatljiv", "nepouzdan" ili "nekvalitetan".
Model XK iz 2006. godine najavio je oporavak Jaguara, ali je tek sa XF-om, automobilska javnost zaista poverovala da se nešto značajno dešava. Sa najnovijim modelom XJ, čini se da je stavljena tačka na "i" - Jaguar živi!
Glasine su govorile da će novi XJ izgledati kao uvećani XF, a mnoštvo špijunskih fotografija praktično je to i dokazivalo. Mada se srodnost ne može poreći, XJ ima širi gril hladnjaka i konvencionalniju prednju svetlosnu grupu, te više podseća na C-XF koncept iz 2007. Kada se posmatra iz profila, primetno je da se radi o velikom automobilu. U oči upada i tanak A stub koji se uliva u krovnu konstrukciju sa hromiranim okvirom. Za razliku od XF-a, koga odlikuje veći vertikalni otvor za usis vazduha, kod XJ-a je rešenje elegantnije, u vidu tanke horizontalne insertacije.Nekada ponosna marka, dugo je tavorila u "moru mediokriteta", a automobilski entuzijasti nisu mogli ništa drugo, no da žale zbog toga. Naravno reč je o Jaguaru, koji, čini se, polako, ali sigurno, skida etikete poput "neupečatljiv", "nepouzdan" ili "nekvalitetan".
Model XK iz 2006. godine najavio je oporavak Jaguara, ali je tek sa XF-om, automobilska javnost zaista poverovala da se nešto značajno dešava. Sa najnovijim modelom XJ, čini se da je stavljena tačka na "i" - Jaguar živi!
Zadnje staklo, naglašeno D stubovima, izuzetno je iskošeno i estetski se odlično uklapa uz dug zadnji prepust. Da ne zaboravimo, panoramski krov dolazi kao standard kod svakog Jaguara XJ. A zadnja signalna grupa u vidu para "zašiljenih" vertikalnih LED svetala krasi zadnji deo automobila, uz naglašen znak na prtljažniku i moćne završetke izduvnih cevi. Stajling zadnjeg dela neodoljivo podseća na mešavinu italijanske i francuske škole dizajna, odnosno Lancie Thesis i Citroena C6, što se, naravno, ne može okarakterisati kao loše. Sa koeficijentom otpora vazduha od 0,29 Jaguar XJ najaerodinamičniji je Jaguar do sada napravljen.
Kao što je slučaj i sa prethodnicima, i novi XJ odlikuje se aluminijumskom konstrukcijom, ojačanom komponentama od magnezijuma i kompozitnih legura, što mu donosi manju masu. Ono što zadivljuje je da je konstrukcija XJ-a, po rečima glavnog direktora marke, Mikea O’Driscolla, lakša od konstrukcije Mini Coopera.
Mada je znatno veći od XF-a, XJ je nešto lakši od njega, ali ono što je mnogo važnije jeste da je britanska limuzina najmanje 135 kg lakša od svojih konkurenata oličenih u BMW-u serije 7, Mercedes-Benzu S klase i Audiju A8, a ta razlika može da ide čak do 260 kg.
Unutrašnjost Jaguara XJ pravi je festival visoke tehnologije, osvetljen fosforno plavim svetlom. Čak i da je enterijer iz XF prenesen u limuzinu, verovatno ne bi bilo zamerke, ali je kabina XJ-a vidno drugačija, i što je iznenađujuće, još je više u sportskom maniru. Doduše, JaguarDrive je tu kod oba modela, ali je armaturna tabla potpuno drugačija, postavljena nisko ispod vetrobrana, odvojena drvenim trimom koji se širi i uokviruje čitav enterijer.
Strategija Jaguara bila je da se drvo ne upotrebi kao detalj za podizanje utiska luksuza, već kao strukturalni element, poput onog na Riva čamcima. Povećan je i broj opcija kada su u pitanju koža i drvo, a uz osam verzija trima enterijera dostupni su i karbon-fiber i "klavir" crni finiš. Na taj način kupcima će biti omogućena personalizacija, karakteristična za modele koji pripadaju mnogo manjim serijama. Instrumentacijom dominiraju kružni oblici, a ono što je interesantno je da hromirani okviri analognih pokazivača zapravo nisu hromirani, niti su pokazivači analogni, jer je klaster instrumentacije u stvari, 12,3-inčni TFT displej.
Kakav bi to Jaguar bio da nema i odgovarajuće "ozvučenje". Za ambijent unutar kabinskog prostora zadužen je Bowers & Wilkins audio sistem od 1200 W sa čak 20 zvučnika, koji je jedan od najboljih na svetu. Za one kojima tako nešto ne treba, tu su sve potrebne funkcije vezane za CD/DVD tehnologiju, USB konekcija, Sirius HD radio i hard disk za skladištenje podataka. Konačno, dolazimo do onoga što istinske ljubitelje Jaguara najviše interesuje, a to je pogon.
Jedna od tri varijante novog 5,0-litarskog AJ-III V8 sa direktnim ubrizgavanjem goriva dolazi u atmosferskoj verziji dok druge dve imaju i "pojačanje", oličeno u kompresorima. Osnovni motor isporučuje 385 KS pri 6500 o/min, uz maksimalni obrtni moment od 515 Nm pri 3500 o/min. Srednje
pozicionirani agregat raspolaže sa 470 KS i maksimalnim obrtnim momentom od 575 Nm, dok je perjanica,
Jaguar XJ SuperSport, pogonjen motorom sa 510 KS i maksimalnim obrtnim momentom od 625 Nm. Na evropskom tržištu biće dostupna i twin-turbo verzija sa V6 motorom od 3 litre.
O paralelnom hibridu za sada se samo "šuška". Zadnji diferencijal Jaguara XJ elektronski je kontrolisan, a moguć je izbor između tri režima vožnje - Normal, Dynamic i Winter. Kod poslednjeg, pod elektronskom kontrolom je sve, počevši od podešavanja gasa, vremena promene stepena prenosa, uz već spomenuti diferencijal. Menjaju se i pragovi rada kontrole stabilnosti, tvrdoće ogibljenja, pa čak i stepen zategnutosti zaštitnih po-jaseva.
Po ljudima iz Coventryja, SuperSport do "stotke" stiže za 4,7 sekundi, a snaga se isključivo na zadnje točkove šalje putem šestostepene automatske transmisije. Verzija sa integralnim pogonom nije u planu, ali zato blindirana jeste.
Jaguar XJ biće dostupan u standardnoj i produženoj karoserijskoj konfiguraciji. Cene su u rasponu od 52.000 pa do 82.000 evra.
(Vrele Gume)