"Dobro jutro Italijo, tebi i tvojim umetnicima", pevao je Toto Cutugno. Kada se piše o jednoj berlinetti iz Modene, bez problema se taj posao može uraditi u stihovima, jer se čini da samo poezija može opisati jedno takvo remek-delo kakvo je Ferrari 458 Italia

Svaki novi Ferrari sa sobom nosi nešto novo, uz zadržavanje posebnosti i DNK svojih "predaka". Upravo je takav slučaj i sa modelom Ferrari 458 Italia, modelom sa centralno pozicioniranim agregatom u zadnjem delu, koji donosi veliki korak napred u odnosu na svoje prethodnike, uz zadržavanje one esencije koja je oduvek karakterisala modele iz Modene. Pri prvom pogledu na Ferrari 458 Italia, dominira jedna emocija, a to je strast!

Atraktivni dvosed, što je postala tradicija Ferrarija, izdanak je bogatog nasleđa iz Formule 1. To se posebno odnosi na brzinu i preciznost kojima automobil odgovara na komande vozača, i izuzetno mali interni koeficijent trenja motora, što je doprinelo manjoj potrošnji goriva u odnosu na F430, uprkos činjenici što je povećana zapremina i snaga pogonske jedinice.

Pored iskustva sa staze koja su se pretočila u Ferrari 458 u vidu visoke tehnologije, emocija ni malo ne nedostaje jer su u Modeni uspeli u svom nastojanju da kreiraju pravu vozačku "mašinu", sa kojom čovek za upravljačem postaje jedno. Trkačka zaostavština donela je i nova rešenja koja se tiču upravljača i armaturne table, za koje je direktno zaslužan, niko drugi do Michael Schumacher, koji je od prvog trenutka učestvovao u razvoju projekta 458 Italia.

Pininfarina u najboljem izdanju

Za stajling automobila zaslužan je, pogađate, studio Pininfarina. Kao i kod ostalih Ferrarija, izgled je u velikoj meri uslovljen visokim aerodinamičkim zahtevima, te novi model generiše 140 kg "downforcea" pri brzini od 200 km/h.

Frontalni deo se odlikuje jednim velikim otvorom u kome su smeštena dva manja otvora za usis vazduha, kao i aerodinamičke komponente zadužene za usmeravanje vazduha ka hladnjacima. U "nosu" se nalaze i elastična krilca koja generišu downforce, i kako se brzina povećava, savijaju se u cilju smanjenja usisnih otvora, odnosno redukovanju otpora vazduha.

"Simfonijski orkestar" iz novog V8

Novi V8 agregat zapremine 4,5 litra je prvi Ferrarijev motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva pozicioniran centralno. Karakteriše ga veoma nizak nivo kompresije klipova, što je tipično za trkačke motore, sa odnosom od 12,5:1. Motor isporučuje 570 KS pri 9000 o/min, odnosno 127 KS po litri radne zapremine, što predstavlja novo merilo, ne samo za gamu Ferrarija, već i za čitav segment. Maksimalni obrtni moment iznosi 730 Nm pri 6000 o/min, dok je čak 80% dostupno već pri 3250 o/min.

Suvišno je reći da prava "simfonija" dolazi iz izduvnog sistema, a uzbudljivo režanje motora je direktan "taster" za aktiviranje adrenalina. Motor je "uparen" sa sedmostepenim menjačem sa dvostrukom spojnicom, što dodatno doprinosi performansama, omogućavajući glatke promene stepena prenosa, čak i pri punom gasu. Ljudi iz inženjeringa kuće Ferrari razvili su specifične, u većoj meri sportske odnose stepena prenosa, kako bi se snaga i obrtni moment novog V8 na pravi način preneli na asfalt, te da bi se maksimalna brzina bez problema ostvarivala u sedmoj "brzini".

Potrošnja u deminutivu

Novi Ferrari označio je veliki korak unapred i kada je emisija štetnih gasova u pitanju, uprkos činjenici da je novi motor prilično moćniji od prethodnog V8. Ferrari 458 Italia emituje samo (za svoju klasu, naravno) 320 g/km CO2, uz prosečnu potrošnju od 13,7 litara na 100 km, što su najbolji rezultati u segmentu.

Redukovanje mase već je postala tradicija Ferrarija, te su inženjeri i na taj aspekt obratili posebnu pažnju. Novi model ima 1380 kg, sa odnosom snage i mase od 2,42 kg/KS. Distribucija je optimalna, sa 58 procenata mase na zadnjoj osovini. Zahvaljujući svemu ovome, performanse su "brutalne", te Ferrari 458 Italia iz stanja mirovanja do 100 km/h "doleće" za samo 3,4 sekunde, dok se kazaljka brzi-nomera zaustavlja na maksimalnih 325 km/h.

Tehnologija iz avio-industrije

Šasija je aluminijumska, u kombinaciji sa naprednim legurama, dok su tehnike proizvodnje i zavarivanja preuzete iz avio-industrije. Kada je sistem oslanjanja u pitanju, napred se nalaze dvostruka trouglasta ramena, dok zadnja osovina leži na multi-link postavci. Naravno, sve je podešeno u cilju ostvarivanja superiornih voznih osobina i upravljivosti. Sistem upravljanja još je direktniji, što omogućava ekstremno dinamičnu vožnju i kontrolu nad vozilom, uz zadržavanje potrebnog komfora.

Integracija elektronskog diferencijala i F1-Trac sistema kontrole trakcije, koji su sada kontrolisani od strane iste elektronske jedinice, donosi za 32% bolje longitudinalno ubrzanje pri izlasku iz krivina u odnosu na prethodni model. Evolucija "veštačke inteligencije" sa bržim i preciznijim kalkulacijama kada je nivo prijanjanja za podlogu u pitanju, osigurava još bolju stabilnost i upravljivost, kao i lakšu kontrolu pri dovođenju automobila do njegovih krajnjih granica.

Isti ECU upravlja i visokoperformantnim ABS-om, donoseći precizniju kontrolu i bolju efikasnost. Kočnice se odlikuju funkcijom gde klipovi u čeljustima stavljaju pločice u kontakt sa diskovima pri oštrijoj vožnji, što smanjuje kašnjenje pri kočenju. Kombinacija ova dva sistema omogućila je da se kočioni trag pri usporenju od 100 km/h svede na samo 32,5 m.

Italia sa stazom "u mislima"

Enterijer Ferrarija 458 Italia nastavlja da oduševljava u smislu originalnosti i naglaska na "ličnosti" automobila. Vozaču preostaje samo da se udobno smesti, jer je ergonomija dostojna svemirskih brodova, kao i poseban interfejs sa glavnim komandama koje su pozicionirane na upravljaču.

Ferrari je sa modelom 458 Italia, bez sumnje, dobio pravi "dragulj" u svom portfoliu "osmocilindraša", koliko god to zvučalo kao fraza. Sa njim, marka iz Modene cilja nešto drugačiju grupu kupaca u odnosu na model California, to jest, upravo one koji teže tome da poseduju beskompromisni, performantni serijski automobil, koji će, s vremena na vreme, naterati svoje vlasnike da ga isprobaju i na trkačkoj stazi.


(Vrele Gume)