Da li zbog velike domaće konkurencije ili zbog jake želje proizvodjača iz Evrope i Azi­je da pronadju put do američkog kupca, tržište automobila u Severnoj Americi često pod­seća na ratište. Velika ponuda i još veća potražnja naterale su mnoge proizvodjače na danonoćni rad, istraživanje i dizajniranje modela koji bi se razli­ko­vali od već vidjenih.

Terenska vozila i sve popularniji SUV modeli, možda se ipak ”peku” na najjačoj vatri u SAD-u. Gotovo da nema američkog proizvodjača koji u svo­joj ponudi nema bar jedno terensko vozilo ili sport­skog terenca. Isto tako, zapadnoevropski i japanski proizvodjači ne odustaju od toga da svoje predstav­nike iz ovog segmenta nemilosrdno bace u borbu sa američkim divovima.

Na Salonu automobila u Los Andjelesu, pa posle toga u Detroitu, početkom ove godine, Mazda je predstavila model CX-7. Kao predstavnik iz SUV segmenta, CX-7 će biti jedan od tri nova modela ovog japanskog proizvodjača koji će u skorijoj bu­dućnosti biti namenjeni prvenstveno tržištu Sever­ne Amerike.

Kako ističu projektanti, ovaj novi SUV, za poče­tak, će biti namenjen samo američkim kupcima, dok se prodaja u Evropi može očekivati tek nared­ne godine. Japanci polažu nade, pre svega, u perfor­manse i dizajn svog novog terenca. Bez obzira na lepotu i kvalitet, CX-7 ipak ulazi u bitku bez imalo milosti, sa iskusnim Amerikancima i sve jačim evrop­skim predstavnicima terenskih vozila.

Dizajn u Zoom-Zoom

Dizajniran u Zoom-Zoom stilu Mazde, CX-7 je oti­šao dosta daleko od, recimo, modela Tribute, koja je po dizajnu bila bliža potrebama evropskog kupca. Ali je diskutabilno koliko je otišao ispred ostalih japanskih proizvodjača, kao što su recimo Nissan, Toyota i Infiniti.

Sa dužinom od 4675 mm i medjuosovinskim rastojanjem od 2750 mm, ne bi trebalo da ima ”kompleks niže vrednosti” u odnosu na ogromna američka vozila. Širina od 1872 mm i visina 1645 mm govore, takodje, da će zapremina unutrašnjeg prostora biti dovoljna za, pomalo, raz­mažene Amerikance.

Silueta sa linijom krova koja se blago spušta prema zadnjem delu vozila u prvi plan ističe sportsku orijentisanost.

Prednji deo sa neobično velikim grilom hladnjaka, ipak predstavlja prepoznatljiv dizajnerski pra­vac Mazde poslednjih godina. Masivni prednji i zadnji blatobrani, kao i nešto smanjena staklena po­vršina u zadnjem delu asociraju na tipičnu ame­ri­čku ”mišićavost”.

U unutrašnjosti ima mesta za pet putnika, iako je dosta konkurencije u okviru tih dimenzija našlo me­sta za još jedan red sedišta. Inženjeri Mazde su se ipak odlučili i da se ostavi dosta prtljažnog prosto­ra, kao i da se obezbedi maksimalan komfor za putnike.

Tabla sa preglednim instrumentima, izradjena je od kvalitetnog materijala, a kombinacija dve boje u enterijeru daje dodatno sportsko obeležje. Uprav­ljač sa tri paoka i anatomski oblikovana sedišta predstavljaju oličenje odličnog kvaliteta izrade. Kao deo standardne opreme u unutrašnjosti se nalaze spe­cijalni sistem zaključavanja i startovanja motora (Mazda Advanced Keyless and Start System), šest vazdušnih jastuka, klima uredjaj, radio uredjaj i CD plejer, elektropodizači prozora, automatsko zaključa­vanje svih vrata.

Japanac za probirljive Amerikance

Kako su dimenzije ovog sportskog terenca apso­lut­no prilagodjene američkim standardima, za očekivati je da će agregat koji će ga pokretati imati dovoljnu radnu zapreminu, kao i dobru ”ergelu”. Preuzet iz najjače serijske verzije Mazde 6, motor je četvorocilindarski benzinac zapremine 2,3 litre, a nosi oznaku 2,3 DISI (Direct Injection Spark Igni­tion).

Turbo motor sa interkulerom oslobadja čitave 244 konjske snage pri 5000 o/min i ima mak­simalni obrtni moment od 258 Nm pri 2500 o/min. Proizvodjač ističe da je minimalna emisija štetnih gasova, a maksimalna ekonomičnost, što će ipak naj­bolje pokazati početak eksploatacije.

Šestostepeni automatski menjač prenosi snagu na prednje ili na sva četiri točka prečnika 18 cola, a široki pneumatici (235/60), na ovakvom automo­bi­lu su u isto vreme i estetska i funkcionalna potre­ba.

Donji postroj je rešen tako da je napred vešanje po tipu McPherson, a pozadi nezavisno za oba točka (Multilink). Kao deo standardne opreme nalazi se elektronska kontrola stabilnosti. Četiri samoventilirajuća diska i standardni ABS sistem rešili su pro­blem zaustavljanja ovog teškaša.

Po svim najavama, Mazda CX-7 bi trebalo u maju ove godine da se pojavi u prodajnim salonima Severne Amerike. Planirano je da se u fabrici, u Hi­rošimi, proizvodi 50.000 jedinica godišnje, a prema prvim informacijama cena na tržištu SAD bila bi oko 23.750 dolara.

Medjutim, iz velikog broja prezentacija u Los An­dje­lesu i Detroitu, izvodi se zaključak da bi ovaj mo­del mogao imati dosta težak početak na tržištu. Tako već iz bratske firme Ford, stiže model Edge, koji bi pored Lincolna MKX mogao biti najveći problem za prodaju Mazde CX-7.


Karoserija: SUV
Broj vrata/sedišta: 5/5
Dužina: 4675 mm
Širina: 1872 mm
Visina: 1645 mm
Medjuosovinski razmak: 2750 mm
Motor: Četvorocilindarski redni motor sa vodenim hladje­njem, turbo punjača, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste oso­vine‚ ubrizgavanje goriva. Pneu­ma­tici 235/60 R18.
Radna zapremina: 2300 cm3
Maks. snaga: kW/KS 179/244
pri o/min: 5000
Maks. obrtni moment Nm 258
pri o/min 2500
Ogibljenje: Napred McPherson‚ pozadi multilink, amorti­zeri i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi diskovi, ABS.
Prenos snage: Pogon na prednje točkove ili na sva četiri točka, auto­matski menjač sa šest stepeni prenosa.
Cena oko 23.750 dolara

(MONDO/Vreme gume)