Pred kupoholičarima je svetla budućnost: virtuelni savetnik koji će im preporučiti koje vino ide uz meso koje su odabrali, a kolica za šoping će se sama kretati kroz prodavnicu. I to nije sve.
"Odabrani proizvod stavljate na vagu. U našem slučaju je to jedna banana. Na vagi tražimo dugme sa slikom ovog voća. Sledeći put kada budemo prišli toj istoj vagi, ona će automatski prepoznati voće koje smo odabrali", pojašnjava za "Dojče vele" Tudor Andronik iz kompanije Bizerba grup, koja je ovu vagu i projektovala. To naravno ni izdaleka nije sve.
"Potrošače treba detaljnije informisati o proizvodima koje kupuju. Na primer koliko je kalorija ili masnoće u tom proizvodu, da li ima vitamina... Na maloprodajne lokale moramo gledati kao na radnje sa velikim socijalnim faktorom. Maloprodaja je ono što je građanima najbliskije."
Informacije o hranjivosti nekog prehrambrenog proizvoda su samo početak. Jer softver je moguće dalje razvijati. Recimo da je u podatke moguće uneti i informacije koje će vam ukazati na to koje vino ide uz odabranu svinjetinu. Ili kako spremiti špargle koje bi sa tim mesom mogle biti iskombinovane. Reč je o neverovatnim prednostima, ne samo za potrošače, već i za prodavce.
"Uzmimo na primer jagode... ovaj računar mi automatski pokazuje grafikon na kojem se jasno vidi kakvo je bilo interesovanje kupaca, u odnosu na količine koje imamo na lageru. To nam omogućava da brzo reagujemo, da uskladimo cenu i možda započnemo sa nekom atraktivnom prodajnom akcijom", objašnjava Tudor.
Firma "Zugara" se, recimo, postarala da prodaju odeće preko interneta učini još praktičnijom. Čak i kada znamo koja nam je veličina potrebna, uvek postoji onaj momenat koji je teško predvideti: kako nam nešto od te odeće stoji. Izgleda da postoji rešenje? Kristin stoji ispred male veb-kamere i pomoću ruku pomera marker:"Potrošače treba detaljnije informisati o proizvodima koje kupuju. Na primer koliko je kalorija ili masnoće u tom proizvodu, da li ima vitamina... Na maloprodajne lokale moramo gledati kao na radnje sa velikim socijalnim faktorom. Maloprodaja je ono što je građanima najbliskije."
Informacije o hranjivosti nekog prehrambrenog proizvoda su samo početak. Jer softver je moguće dalje razvijati. Recimo da je u podatke moguće uneti i informacije koje će vam ukazati na to koje vino ide uz odabranu svinjetinu. Ili kako spremiti špargle koje bi sa tim mesom mogle biti iskombinovane. Reč je o neverovatnim prednostima, ne samo za potrošače, već i za prodavce.
"Uzmimo na primer jagode... ovaj računar mi automatski pokazuje grafikon na kojem se jasno vidi kakvo je bilo interesovanje kupaca, u odnosu na količine koje imamo na lageru. To nam omogućava da brzo reagujemo, da uskladimo cenu i možda započnemo sa nekom atraktivnom prodajnom akcijom", objašnjava Tudor.
Mama i Njujorku, ćerka u Los Anđelesu, a zajedno u šopingu
"Tako mogu da prislonim neki komad odeće na svoje telo, a zatim da taj proizvod direktno ubacim u svoju onlajn potrošačku korpu. Ako mi se ne dopadne, mogu da probam nešto drugo. Jednostavno je i zabavno".
Da li Vam nešto od probrane garderobe zaista dobro stoji, mogu da procene i vaši prijatelji. To omogućavaju brojne socijalne mreže na internetu, poput Fejsbuka, ali i pomoću konferencijske veze. Šef kompanije Zugara, Metrju Zimcik kaže:
"Ova opcija je namenjena potrošačima koji bi najradije da pazare 'od kuće'. Mi smo, doduše, više fokusirani na socijalne aspekte kupovine. Zato i nudimo mogućnost da, na primer, dve osobe paralelno kupuju. Konferencijska veza omogućava da jedna devojka to čini u Los Anđelesu, a da joj se u kupovini pridruži i njena majka, koja je u Njujorku, ili u nekom drugom kraju sveta".
Softver koji čita šoping liste
Ako i u budućnosti budete radije odlazili u prodavnice, postoji još jedna "tehnička spravica" koja vam prilikom šopinga može "praviti društvo".
Reč je o savetniku za kupovinu, kompanije "IBM". Onog trenutka kada budete ušli u neki lokal, na vašem mobilnom telefonu pojaviće se animacija jedne nasmejane devojke.
"Onog trenutka kada uđete u radnju, sistem registruje da je u lokal ušao novi kupac. Na vašem mobilnom pojavljuje se aplikacija koja pamti sve vaše prethodne potrošačke aktivnosti. Možete unapred napraviti 'šoping listu'. Ovo softversko rešenje će vas na osnovu tog spiska voditi kroz radnju do željenih proizvoda", objašnjava programer Fenil Šah.
Brže i jednostavnije, to je osnovni zadatak novih tehnologija. One će, ako ništa drugo, uticati na potrošače da lakše potroše novac.
Samo još kada bi omogućile da se on i jednostavnije zaradi.
(MONDO, foto: Huliver/Getty Images)