Žena si, možeš sve! Rečenica čuvenog, mada fiktivnog junaka, Dr Hausa, iz istoimene serije skreće pažnju da iako smatrana za nežniji pol, žena danas zaista može sve - da hrabro korača napred i podigne glas kada je pritisnu problemi sa svih strana, pogotovo kada je reč o njenom zdravlju.
U 21. veku, nažalost, žene se i dalje suočavaju sa stigmatizacijom. Od toga, da joj nije mesto u "muškom" poslu, da na istoj poziciji kao i jači pol manje zarađuje, da zbog osude društva mora da se odrekne imovine u korist muškog člana porodice, pa sve do toga, da u "onim danima" svakog meseca mora da bude uvek nasmejana i vedra, (kako mahom pokazuju mnoge reklame za uloške tokom menstrualnog ciklusa).
Una i Marta koje su, vodeći se parolom "od žena za žene", stvorile brend Pom Pom, razmišljaju drugačije. U razgovoru sa njima, one su nam približile ideju o ulošcima i tamponima od čistog pamuka i tome koliko je njihova ideja važna za zdravlje svake žene. Njihova krilatica na šarenim pakovanjima koji će, čim ih ugledate, da vam namame osmeh na licu glasi: "Pun mi je mesec". Upravo kroz tu jednu rečenicu, iskazale su njihovo nezadovoljstvo poimanja menstruacije u društvu.
Na pitanje šta to treba da znači, evo šta su dve drugarice i preduzetnice odgovorile:
"Ženama je pun mesec menstrualnog siromaštva, pun nam je mesec takozvanog "pink tax-a" (oporezivanje ženskih proizvoda kao luksuzne, a koji se redovno koriste i generalno što su proizvodi namenjeni ženama skuplji kao npr. brijači), pun nam je mesec higijenskih proizvoda koji su od plastike, a na ambalaži piše "feels like cotton" i to je dozvoljeno (što je čisto obmanjivanje), pun nam je mesec što je preko 90 % higijenskih proizvoda za žene uopšte od plastike, a 2023. godina je. Pun nam je mesec neravnopravnosti među polovima. Pun nam je mesec pogrešnih vrednosti. Pun nam je mesec nasilja.
Možete vi sami nastaviti niz čega je vama pun mesec...."
Šta vam je bila "zvezda vodilja" na početku, odn. kako ste došle na ideju?
"Ideja je došla na jednom putovanju u Berlin, sada već davne 2019 -te, videle smo uloške i tampone čije nam je pakovanje zapalo za oči. Tako da, ajmo reći da je počelo od zanimljive ambalaže. Kupile smo par kutija kao poklon prijateljicama i sve su bile oduševljne. Tako se počela kuhati ideja u glavi, kako bi bilo dobro napraviti nešto slično i ponuditi našem tržištu. Kada smo se definitivno odlučile da se "bacamo" na to, krenule smo sa istraživanjem samog proizvoda i tršišta. Znale smo da ulošci i tamponi moraju biti napravljeni od prirodnih materijala, odnosno pamučni. Kvalitet proizvoda nam je bio najbitniji i tu nije smjelo biti nikakvih kompromisa. Istražile smo i isprobale sve što se nalazi, pa rekla bih čak, na svjetskom tršištu, i odlučile se za proizvodnju uložaka od organskog pamuka sa kojima smo mi bile najzadovoljnije. Nakon što smo usvojile proizvod i našle tvornicu koja je to mogla izvesti i isporučiti, na red je dosla ambalaža. Tu ulazi u priču naša Megi, Madlena Dašić koja je dala vizuelni identitet Pom Pom-u. Slavoljub Stanković je za nas osmislio copy, Pun Mi Je Mesec, i priča je krenula"
Biti žena preduzetnica je zaista ohrabrujuće danas. Koliko je vama to inspirativno i šta vam je donelo? Da li je bilo neprospavanih noći? Šta je bilo najteže, a šta najlepše u čitavom procesu?
"Neprospavanih noći ima i dalje :). Još se susrećemo sa dječjim bolestima, doduše, sve manje, ali i dalje se nađemo u izazovnim situacijama, kao vjerovatno i svi preduzetnici, ženski ili muški. Žensko preduzetništvo je teže utoliko, što smo obje majke, Una ima malu djecu, Mirta tinejdžere, tako da pored posla, na dnevnom nivou rješavaju se i životni izazovi. Nas dvije i dalje sve same radimo u našem preduzeću, i što Una kaže, nama nije dozvoljeno ni da se razbolimo u istom momentu. Najteže je bilo susretati se stvarima koje nikada nismo radile u životu, a najljepše sto smo naučile gomilu novih stvari :). Teška je i ta neizvjesnost u preduzetničkom poslu, nema garancije, ma koliko se trudio, a uložio si sebe. Najljepše je kad vidimo proizvode na policama, kada nam žene pišu koliko su zadovoljne i zahvaljuju što postojimo. Najljepše je što smo dobile veliku podršku i ruku pomoći prijatelja i okoline, što su prepoznali nas projekat i trud i volju da ga iznesemo do kraja. Najljepše je i kad nas dve sjednemo da radimo, pa ništa ne uradimo jer nam vrijeme iscuri u smijehu. Najljepše je kad upoznamo nekoga i kad kažu, aaaa, vas dve ste Pom Pom."
Šta to POM POM nudi što ostali higijenski proizvodi nemaju?
"Pom Pom je stvaran od žena za žene. Naši proizvodi su napravljeni od organskog pamuka sa upijajućim slojem koji je od celuloze (također prirodni materijal). Pom Pom ambalaža je smišljena i napravljena da kad je uzmeš u ruke da ti izmami osmeh na lice. dakle, osim, kao što smo rekle, da kod kvalitete proizvoda nije bilo nikakvih ustupaka, momenat ambalaže nam je bio jako bitan. Danas je sve izdizajnirano, od šolje iz koje piješ kafu do cegera koji nosiš na pijacu. nevejerovatno kako nitko nije obratio pozornost na proizvod koji žene koriste svaki mesec i to u njihovom vrlo osjetljivom trenutku. Zato nam je to bilo bitno. Ta ambalaža kaže, mislile smo na vas."
Kakve su reakcije žena koje ih koriste?
"Reakcije su sjajne. Žene nam redovno pisu i zahvaljuju nam se što postojimo, što je nevjerovatno. Od toga, kako konačno nemaju alergijsku rakciju do toga kako nema neprijatnih mirisa i kako su im ulošci toliko prijatni da nisu sigurne da li su stavile uložak. Jedna žena nam je pisala da je odjurila na toalet, misleći kako je zaboravila staviti uložak, a zapravo je bio tamo gdje je trebao biti, samo nije bilo peckanja, svrbeža i drugih neugodnosti koje postoje kada su higijenski proizvodi napravljeni od plastike."
POM POM ulošci i tamponi sastoje se od 100% pamuka, tačnije ekološki su proizvodi. Koliko je rasprostranjena svest toga u Srbiji? Vi ste svakako na dobrom putu!
"Naše iskustvo je da se svest oko važnosti ekologije diže, i da žene sve više obraćaju pozornost pogotovo kada su higijenski proizvodi u pitanju. Na žalost, jednokratni proizvodi za menstruaciju po prirodi proizvoda nisu baš ekološki, u stvari, postoje opcije koje su kompletno biorazgradive ali cenovno su van domašaja za stanovništvo našeg regiona. Mi smo želele, i to nam je možda i bio najteži zadatak, da napravimo proizvod koji će biti kvalitetan, koliko je moguće ekološki (kartonska ambalaža, organski pamuk) ali pre svega da bude pristupačan cenovno za naše tržište."
"Želele smo da pričamo o menstruaciji i ženskom zdravlju i da skrenemo pažnju na sastav higijenskih proizvoda i njihov značaj. A inače smo mišljenja da o ekologiji treba učiti od malih nogu, na nivou obaveznog predmeta u školi. Ali, isto tako mi smo svjesne i činjenice da postoji i menstrualno siromaštvo, koje je vrlo bitna tema, i tu više nije pitanje, da li je proizvod ekološki ili da li je od prirodnih materijala tj zdraviji, nego da li si neke žene uopšte mogu priuštiti higijenske proizvode."
Inače, Mirta i Una sarađuju sa Ženskom Inicijativom koja se bori za besplatne higijenske proizvode na fakultetima u Srbiji i sve je više takvih fantastičnih inicijativa koje dolaze od mladih žena.
"Na svima nama je da podstaknemo žene (obraćamo se sad ženama, je je nas proizvod takav, ali to važi i za druge sfere) da razmisle šta koriste, generalno. Mislimo da smo na dobrom putu ka podizanju svesti o važnim temama i problemima zahvaljujući i vama koji širite našu priču i ističete važnost takvih proizvoda."
Kada biste imale priliku da vas sve žene sveta čuju, šta biste im rekle?
"Usudite se, probajte, pogrešite, probajte opet. Pomislite da možete da uspete! Imate glas, pustite ga!"
(MONDO)
Partizan razbio Zvezdu i odigrao najbolji meč sezone! Obradovićev tim dominirao, Grobari slavili pred Delijama
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!