U savremenoj trgovini o tome kako namamiti potrošače da troše više, brinu čitavi timovi stručnjaka. Često na to, kao potrošači ne obratimo pažnju, ali zato naš novčanik trpi. Koji su to sve psihološki trikovi u prodavnicama na koje bi trebalo da obratimo pažnju kako bismo uštedeli, otkriva za RTS profesor Zoran Bogetić sa Ekonomskog fakulteta.

Na ponašanje potrošača često utiču stimulansi kojih nismo svesni. Boje, muzika, svetlo i mirisi koriste se u funkciji unapređenja prometa. Od raznih sniženja, preko onih "platiš dva, treći gratis" akcija, do muzike, ali i vrlo pametno raspoređenih artikala na policama, zaista je puno načina kojima nas podstiču da trošimo, a da toga nismo ni svesni.

"Po pravilu plava boja znači neku plemenitost, neki veći kvalitet. Crvena, žuta označavaju inovativnost, zelena znači svežinu, neku ekološku orijentaciju. Neka osnovna pravila su da opuštajuća ambijentalna muzika dovodi do dužeg zadržavanja kupaca u prodajnim objektima. Miris lavande, miris ruže opuštaju, produžavaju vreme boravka u maloprodajnim objektima, dok recimo miris mentola stvara osećaj uzbuđenja", navodi profesor Zoran Bogetić sa Ekonomskog fakulteta.

Kako se osloboditi nepotrebne kupovine savetuju u potrošačkim organizacijama.

"Potrošačima se može savetovati da u kupovinu kreću sa pripremljenim planom i spiskom onoga što će kupiti. Da ne kreću nepripremljeni. Stručnjaci kažu posebno ne gladni, jer tada se olako donose odluke o pogrešnom izboru. Da kupuju isključivo ono što su njihove potrebe, a ne ono što se kroz reklamu i sniženja nudi potrošačima", objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača.

BONUS VIDEO:

Promo DA LI VIĐATE SOKOVE SA CRVENIM KRUGOM? Ima ih u prodavnicama širom Srbije, evo koja je PRIČA iza njih

 (MONDO/RTS)