Danima unazad vodi se žestoka polemika oko zadatka iz matematike. Rasprava na društvenim mrežama je otišla toliko daleko, da se u nju umešao i matematičar Edvard Frenkel, profesor s Berklija. Glavni problem nastao je kada su Srbi počeli da dobijaju različite rezultate - jedni broj 4, drugi broj 1. Edvard Frenkel je na Tviteru prokomentarisao da je zadatak "u startu nejasno postavljen", ističući da takav zadatak ne može da bude dobar način podučavanja matematike.

Sada su srpski profesori Srđan Ognjanović i Željko Mašović gostovali u emisiji "Uranak1" na K1 televiziji. Profesor Ognjanović ne krije koliko je iznenađen burom koja je nastala oko prostog računanja. Detaljno je objasnio kako se računa i dolazi do rezultata. Važno je da znamo prioritet operacija, istakao je.

"Neverovatno, ali valjda su naši ljudi skloni tome da se bave nebitnim stvarima. To je zaista vrlo jednostavno, zadatak je za drugi razred osnovne škole. U matematici postoje jasna pravila. Da uporedimo sa pravopisom, gde se često prihvata i jedno i drugo - toga u matematici nema. Ne može 2 puta 2 da bude 4, pa onda 5. Ovde je zabuna nastala oko prioriteta operacija koji je precizno definisan. Neki su možda zaboravili, neki nisu nikad ni naučili", rekao je profesor Ognjanović i objasnio:

"Kada pričamo koja je najstarija operacija, to je paradoks. Starije operacije su množenje i deljenje jer imaju prioritet, ali su starije sabiranje i oduzimanje, jer su ljudi njih prvo izmislili. Prioritet imaju brojevi u zagradi, množenje i deljenje, pa sabiranje i oduzimanje. Ali, kada se napiše ovako, onda je malo nejasno šta ide prvo, šta drugo", rekao je profesor.

Pre nego što je prokomentarisao zadatak, profesor ga je uporedio sa prostim primerom koji glasi: 5 - 3 + 2 = ?

"Niko neće prvo sabrati 3 i 2, pa da oduzme od 5, nego će da ide redom: 5 - 3 je 2 i plus 2 je 4. Umesto minusa i plusa da stavimo puta i podeljeno, odmah će nastati dilema šta se prvo radi. Ide se istim redosledom, s leva na desno idu operacije", rekao je profesor i potom objasnio čuveni zadatak:

"Prvo se računa zagrada, 8 minus 6 je 2. Imamo 36 podeljeno sa 3 puta 2. Sada su to operacije istog prioriteta, deljenje i množenje. Onda se gleda s leva u desno, 36 podeljeno sa 3 je 12 i to 12 puta 2 je 24. Na kraju podelimo sa 6 i rezultat je 4", objasnio je profesor Ognjanović.

Profesor Željko Mašović prokomentarisao je tvrdnje profesora s Berklija da zadatak može da ima dva rezultata.

"Gospodin Ognjanović je sve lepo objasnio. Zna se kako se radi, čak i kad se ne zna prioritet operacija, idete s leva na desno, to je logika. Iz koje obrazovne strukture je došao profesor s Berklija? Ako je stvarno profesor. Ovo se kod njih tretira kao provera inteligencije, a ne kao prost zadatak. Mislim da je mnogo bolje što nema zagrada, jer treba malo da razmislimo. Američki princip školovanja nije individualizacija nastave nego je najprostije moguće za svakog da bi on to mogao da shvati", rekao je profesor Željko Mašović.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija MATEMATIKA ME UBIJA: Crveni takmičar IZGUBIO, a profesor LOŠE RAČUNA!

(MONDO/T.V.)