Japanski proizvodjači automobila nadmašili su amerčku gigantsku kompaniju "Gženeral motors" (GM) u montaži kola i kamiona u Severnoj Americi u 2005. godini i svi pokazatelji nagoveštavaju skoru dominaciju azijskih firmi.
Japanski proizvodjači automobila nadmašili su amerčku gigantsku kompaniju "Gženeral motors" (GM) u montaži kola i kamiona u Severnoj Americi u 2005. godini i svi pokazatelji nagoveštavaju skoru dominaciju azijskih firmi.GM, suočen s velikim gubitnom udela na domaćem tržištu, smanjio je proizvodnju u regionu na 4,6 miliona vozila u minuloj godini, dok su japanske kompanije povećale kapacitete za montažu kola za 12 procenata, na 4,8 miliona.
Očigledno je da je na pomolu veliki globalni preokret koji će doprineti da Azija, region s najvećom proizvodnjom vozila na svetu, bude veliki pobednik kada njen udeo u globalnim proizvodjačkim kapacitetima poraste za procenjenih 37 procenata do kraja ove decenije, sa 34 odsto u 2004, smatra analitičar firme "Skotija ikonomiks" (Scotia Economics), Karlos Gomes.
"Uprkos činjenici da inostrane kompanije proizvode sve više kola u Severnoj Americi, region je izgubio svetsku dominaciju u broju izradjenih automobila," kaže Gomes.
Do kraja 2008. godine, do kada GM i "Ford" okončaju procese restrukturisanja, montažni kapaciteti Severne Amerike pašće na oko 17 miliona jedinica, sa sadašnjih 18 miliona.
Tako će region Severne Amerike predstavljati manje od 20 odsto svetskih kapaciteta, manje nego 25 procenata proizvodnje u 2005, ili oko 30 odsto na kraju prošlog veka.
Japanske kompanije počele su da proizvode vozila u Severnoj Americi u 1985. godni, kada je GM montirao 7,4 miliona kola i kamiona, 6,8 miliona više nego što su to činili proizvodjači iz inostranstva u regionu.
Poslednjih meseci GM i "Ford" objavili su plan zatvaranja nekoliko fabrika i smanjenje proizvodnje za oko 2,4 miliona jedinica u pogonima u Svernoj Americi do 2008. godine.
"Kada se proces njihovog restrukturisanja okonča, kapaciteti 'velike trojke iz Detroita' (GM,"Ford", "Dajmler-Krajsler") u Severnoj Americi najverovatnije će pasti ispod 10 miliona kola u odnosu na 12,5 miliona u 2005," izjavio je Gomes.
Na drugoj strani, japanske auto-kompanije šalju signale o povećanju broja fabrika u tom regionu.
"Skotija ikonomiks" procenjuje da će montažni kapaciteti inostranih proizvodjača rasti za oko 40 procenata do 2008. godine, podižući azijske i evropske kapaciteta za izradu kola na oko 7,3 miliona jedinica.
Iako sva tri velika japanska proizvodjača šire mrežu filijala u Severnoj Americi, "Tojota" je najagresivnija, navodi se u analizi "Skotija". Njeni pogoni radili su 117 procenata više od normalne proizvodnje prošle godine, a plan je da se sadašnji kapaciteti za montažu 1,1 miliona kola povećaju na 1,81 miliona jedinica do 2008. godine.
"Tojota" gradi novi pogon za izradu lakih kamiona u San Antoniju, u Teksasu i proširuje kapacitete fabrike u Vudstoku, u Ontariju. Nova kanadska fabrika će u 2008. imati kapacitete za montažu 150.000 terenaca tipa RAV4.
Korejski proizvodjači su takodje u naletu - "Hjundaji" je započeo proizvodnju u novoj fabrici u Montgomeriju, u Alabami, a "Kija" će slediti taj korak u 2009.
(Tanjug)