Vlada Srbije zabranila je u julu prošle godine uvoz i prozivodnju MB 95 benzina, takozvanog "supera", ali vlasnici starijih autimobila u Srbiji ne treba da brinu.
Postojeće zalihe "supera" trajale su do nedavno na pumpama "Jugopetrola" i "EKO", dok su "OMV" i "MOL" iz svoje ponude odmah izbacili olovni benzin.
"Većina starijih vozila, koja su mlađa od dvadeset godina, prilagođena su za upotrebu bezolovnog benzina. Sa programom izvoza 'Juga' u Ameriku urađene su određene modifikacije na ventilskom sklopu kod svih motora, a ne samo onih namenjenih za američko tržište", objasnio je Tomić.
Prema njegovim rečima, ni vlasnici stranih automobila ne treba da razmišljaju o uticaju novog benzina na njihove agregate, jer su mnogi evropski i svetski proizvođači to ranije učinili.
"Razne studije pokazale su da se u normalnim uslovima eksploatacije nisu javljali problemi. Uostalom, mnoga starija vozila su prepravljena da rade na tečni naftni gas, pa im se automobili nisu pokvarili, uprkos činjenici da gas uopšte ne sadrži olovna jedinjena."
Tomić je dodao da do oštećenja motora može doći u ekstremnim uslovima, kojima se izlažu trkački automobili, gde dolazi do dugotrajnih velikih opterećenja i visokih temperatura.
Poznato je da olovni benzin bolje podmazuje klipove i cilindre motora, a iako su stručnjaci savetovali da, prilikom petog punjenja rezervoara, vlasnici starijih kola dodaju aditive za gorivo, Tomić smatra da nije neophodno koristititi dodatke.
"Postoje razni mešetari, koji nude dodatke čije je dejstvo sumnjivo. Ono što rafinerija dodaje je sasvim dovoljno", rekao je Tomić.
On je istakao da su olovna jedinjenja otrovna i zagađuju okolinu, a da je Srbije poslednja zemlja u Evropi koja je ukinula proizvodnju i prodaju starog benzina.
Prestankom proizvodnje motornog benzina sa olovom završen je ciklus prelaska na proizvodnju kvalitetnog i ekološki čistog goriva, što će znatno poboljšati kvalitet vazduha i zdravlje ljudi, posebno u gradovima koji već imaju problema sa životnom sredinom, rečeno je Tanjugu u NIS-u.
Vlasnicima starijih automobila predlaže se da kao zamenu koriste BMB 95, koji je kvalitetniji, zadovoljava ekološke standarde i za razliku od evro benzina, košta znatno manje, zahvaljujući akciznoj politici.
U poslednje dve godine, potražnja za kvalitetnijim bezolovnim motornim benzinom povećana je u odnosu na motorni benzin sa olovom, dodaje se u saopštenju NIS-a.
Odlukom da prestane da proizvodi i prodaje MB 95, Srbija je izašla iz grupe zemalja kao što su Mongolija, Mijanmar, Tadžikistan i druge, u kojima se ovaj benzin još koristi.
Motorni benzin MB premijum 95 sadrzi 400 miligrama olova po litru, što je 30 puta više od sadržaja u bezolovnom motornom benzinu.
Autogas skuplji za 80 odsto
Cena tečnog naftnog gasa u Srbiji je protekle godine poskupela za čitavih 80 odsto i od zemalja u okruženju ovaj derivat je skuplji samo u Crnoj Gori.Oni koji su davali nekoliko stotina evra za ugradnju plina sada su ogorčeni, jer cena autogasa ne prestaje da raste, a prognoze su da pojeftinjenje ne treba očekivati pre proleća.
U junu 2009. godine autogas je koštao 40 dinara, dok je samo godinu i po dana kasnije skoro udvostručio cenu i sada ona iznosi više od 70 dinara po litru.
U Evropskoj uniji važi preporuka da cena autogasa ne premašuje 50 odsto cene najkorišćenijeg goriva. U Srbiji to je motorni benzin, a ova granica odavno je probijena i iznosi 60 odsto.
(FoNet/Tanjug)