MUP Srbije i Uprava saobraćajne policije trenutno raspolažu sa deset neobeleženih vozila, takozvanih "presretača", koja krstare na putnim pravcima Koridora 10, autoputevima E-70, E-75 i E-80, Ibarskom magistralom, ali i beogradskim ulicama, a u planu je obnova i povećanje voznog parka.

"Presretači" su modeli fabričke prozivodnje bez posebnih nadogradnji, ali su vozila odabrana sa vrhunskim performansama u svojoj klasi i opremljena uredjajem za snimanje prekršaja, rekao je Tanjugu pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević.

Prema njegovim rečima, vozači "presretača" su iskusni policijski službenici Uprave saobraćajne policije, koji su prošli obuku sigurne i bezbedne vožnje, kao i specijalističku obuku za rukovanje uredjajima za merenje brzine.

"Pre angažovanja na tim poslovima rešavali su najkomplikovanije slučajeve saobraćajnog obezbedjenja i vožnje u najtežim uslovima. Svaka ekipa ima najmanje dva člana, jedan upravlja vozilom, drugi snima, dok može imati i trećeg koji popunjava obrasce", kazao je on.

Najčešći saobraćajni prekršaji su nedozvoljena brzina kretanja, nepropisno preticanje, korišćenje mobilnog telefona u toku vožnje i nevezivanje sigurnosnih pojaseva, naveo je Lakićević.

"Tokom patroliranja u Beogradu uključene su obe kamere za otkrivanje prekršaja kao što su nepoštovanje semaforizovanih raskrsinica, vožnja žutom trakom i neustupanje prvenstava prolaza pešacima", rekao je Lakićević.

On je objasnio da se tu često samo snima prekršaj, a vlasnik vozila se naknadno poziva da dostavi podatke ko je upravljao vozilom dok je načinjen prekršaj.

Lakićević je dodao da "presretači" imaju ovlašćenja da u gradu sankcionišu prekršaj pešaka ili drugih učesnika u saobraćaju, ali da ne dobijaju takve zadatke.

Kada neobeleženo vozilo policije uoči prekršaj, službenici uključuju uredjaj za snimanje, prate vozilo odredjeno vreme i javljaju patroli koja se nalazi na toj deonici puta kako bi vozilo bilo bezbedno zaustavljeno.

"Presretač može da uključi svetlosnu i zvučnu signalizaciju koja mu omogućava da sustigne vozilo i pokaže mu poruku na tabli zadnjeg stakla na kojoj piše - 'Policija usporite', 'Pratite nas' i 'Stop'. Zatim se vozilo vodi do bezbednog mesta, gde se obavlja kontrola vozila, vozača i putnika", rekao je Lakićević.

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije kaže da vozač može dobiti na uvid snimak prekršaja koji je načinio, jer je softver za merenje brzine povezan sa kamerama.

U prva dva meseca 2011. godine zabeleženo je 748 prekršaja, od kojih 667 se odnosi na prekoračenje brzine, a protiv 263 vozača izrečene su novčane kazne sa rokom plaćanja do osam dana, rekao je on.

Lakićević je dodao da se uglavnom ne sankcionišu manja prekoračenja brzine već da je namena "presretača" da uoče i sankcionišu teže prekršaje.

Lakićević navodi da je u 2010. godini podneto 154 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka zbog prekoračenja brzine kretanja van naseljenog mesta za više od 80 kilometara za čas.

Pojava neobeleženih vozila policije koja patroliraju auto-putevima i kažnjavaju neodgovorne vozače, odavno je poznata na Zapadu, kao jedno od najefikasnijih sredstava sprovodjenja Zakona o bezbednosti u saobraćaju, a od juna 2008. godine flota tamnih limuzina patrolira i mrežom auto-puteva u Srbiji.

(Tanjug)