Sećate se one rečenice iz kultnog filma ”Balkanski špijun” koju je izgovorio Danilo Bata Stojković: ”A koji je to auto bolji od Moskviča!?” Pa, bolji od Moskviča sigurno postoji, pogotovo danas, kada bi se preko 24 miliona ponosnih vlasnika još jednog kultnog automobila Novog doba, to isto upitalo. Samo pitanje bi u ovom slučaju glasilo: ”A koji je to auto bolji od Golfa!?”.
Cifre ne lažu. Sa više od 24 miliona prodatih jedinica za 31 godinu postojanja, ne može pohvaliti ni jedan automobil niže srednje klase, već samo VW Golf. Automobil kod kojeg je mnogo toga hvaljeno, a malo šta zamerano. To je automobil koji je ispratio mnoge generacije, nadživeo svoje prve vlasnike. Vozilo koje se i dan danas rado kupuje u svim verzijama, te dosta vozi po našim putevima. Dakle, legenda živi...
Pojavom u oktobru 2003. godine, novi Golf izazvao je veoma veliku znatiželju. Ipak, ubrzo se postavilo pitanje da li je nova ”Petica” promašila cilj, odnosno, nije li izneverila nade i očekivanja? Relativno skromna evolucija dizajna i naravno ne tako skromna cena, koja je kao po običaju, malo veća od cene vozila iste kategorije, dodatno su dolile ”ulje na vatru”.
Međutim, Golf V je potpuno novi automobil. Sličnost, namerna ili slučajna, sa popularnom ”Četvorkom”, kao da nas dodatno ubeđuje u tradicionalni kvalitet i osobine ovog četvorotočkaša. Nije na odmet baciti pogled preko prednje svetlosne grupe, maske i grila i iz daleka se uveriti da je u pitanju baš Golf. Blago zakošena gornja ivica, još većih farova, između kojih se na ”krupno” perforiranoj masci hladnjaka presijava još veći VW znak. Originalnost je čvrsto zadržana, a automobil nam još više daje do znanja da mu je ime Golf. Priča je ista i pozadi. Zadnja svetla, pravih ivica kod prethodnih generacija, sada su potpuno obla, kao i linija karoserije.
Kvalitetan dekor i lep dizajn
Duža od ”četvorke” za 57 mm, šira je za 24 mm, dok je u visinu otišla 39 mm više nego kod prethodnog modela. Zaključujemo da je Golf pete generacije veći od prethodnika. Dakle, ukupna dužina iznosi 4204, širina 1759 i visina 1466, dok međuosovinsko rastojanje iznosi 2578 milimetara.Iako obla, karoserija je zadržala klasičnu formu, sa petoro vrata, a pokazivači pravca na donjoj ivici spoljnih retrovizora, osim što obaveštavaju ostale učesnike u saobraćaju o nameri vozača, izgledaju veoma lepo, ali i korisno. Noću, kada uključite jedan od dva pokazivača pravca, možete bez pogleda na indikator na kontrolnoj tabli, kroz prozore videti da rade.
U unutrašnjosti se takođe može primetiti VW izrada. Kvalitetno obrađen dekor, jasnog dizajna, određuju osećaj prostora u novom modelu Golfa. Dobra ergonomija, zahvaljujući kojoj se svi uslužni elementi i sklopke nalaze tamo gde ih intuitivno i očekujete.
Međutim, da li zbog relativno sitnih brojeva nagomilanih u okviru displeja putnog računara ili, prosto vremena koje treba da prođe da bi navikli na iste, ostaje zamerka na račun čitljivosti instrument table. Svetla u kabini ima dovoljno, što je veoma bitno noću. Bilo da čitate mapu, jedete (što svakako nije preporučljivo) ili koristite veliki broj pregrada i kaseta, bez problema ćete se snaći.
Komforna sedišta mogu se namestiti po visini, dubini i nagibu te vas optimalno podupiru sa strane. Na zadnjoj klupi mesta ima sasvim dovoljno, a udobno se mogu smestiti i putnici visine oko 195 cm, ne računajući na naše rupe na putu, jer se lako može desiti da zbog istih, kao i standardno tvrđeg trima ogibljenja, glavom ”probuše” neku na krovu.
Prtljažnik nudi dovoljno prostora, a njegova zapremina iznosi 347 litara. U Comfort line paketu opreme, kojim je bilo opremljeno test vozilo, sem standardne opreme, očekuju vas još i svetla i brisači koji se sami pale, a kada po noći parkirate ispred zgrade imate 30 sekundi vremena koliko će vam Golf osvetliti put do kuće, ili...
Kult motora
Ono po čemu se ovaj Golf izdvaja od drugih je svakako motor. Ali ne bilo koji, već TDI. Da li je kult možda (i) njime zasnovan!?Nekada bučni i tromi, voženi samo od strane taksista kojima je mala potrošnja goriva bila najveći imperativ, dizelaši danas u velikoj meri potiskuju benzince. Zato sledi novo pitanje: ”Da li je Golf 1,9 TDI, najekonomičniji automobil na svetu?” Sigurno ne, ali da je ekonomičan, svakako jeste. Poznato je da je sa jednim rezervoarom goriva, Nemac Gerhard Platner prošao kroz 10 zemalja, odnosno 1.160 km!
Mi tako nešto nismo radili, ali vozilo je bilo opremljeno upravo ovim motorom. Iz 1,9 litara radne zapremine, sa direktnim ubrizgavanjem goriva, kao i manuelnim šestostepenim menjačem, dostiže najveću snagu od 77 kW i 105 KS pri 4000 obrtaja u minutu. To je sasvim zadovoljavajuća vrednost, zbog čijeg ćete potiska u leđa poželeti da pretičete, pogotovu kada se uzme u obzir povoljan raspored obrtnog momenta, čija se maksimalna vrednost od 250 Nm nalazi na samo 1900 o/min.
Krajnju brzinu od 187 kilometara na čas, na papiru, lako ćete prebaciti u stvarnosti. Ubrzanje iz mesta do stotke za 11,3 sekunde predstavlja zadovoljavajuću vrednosti koja će biti dovoljna većini kupaca, baš kao i potrošnja dizel goriva koja se kreće od 4,3 do 6,5 litara na 100 kilometara pređenog puta. Uz to, nije loše da znate kako ovaj motor, kao i svi ostali kod Golfa, zadovoljavaju Euro 4 standarde o emisiji štetnih gasova.
A ono što je zaista posebno u vezi ovog automobila je njegov pogon. Oznaka 4Motion na zadnjem delju otkriva da je u pitanju vozilo sa pogonom na sva četiri točka. Ta činjenica dopušta vozačima ovog automobila slobodnije kretanje i van dobro uređenih puteva. Blato i sneg tako neće predstavljati ozbiljnu prepreku, mada nikako ne treba pomisliti kako je Golf terensko vozilo. On samo ima pogon 4x4 i uz dobre zimske pneumatike, omogućava laku i bezbednu vožnju u otežanim uslovima saobraćaja, pogotovo zimi.
Trakcija je više nego zadovoljavajuća, a ceo sistem munjevitom brzinom prepoznaje proklizavanje jednog ili više točkova i momentalno, neosetno stupa u akciju. Uz veoma malu zadršku pri naglom startu, svu snagu će ravnomerno, putem sva četiri točka, preneti na podlogu i proizvesti efektivno ubrzanje.
Nezavisni sistem oslanjanja na obe osovine i upotreba pneumatika, koji nemaju ekstremno sportske dimenzije, promovišu udobnost i lako, te precizno upravljanje. Kada se na to doda i kočni uređaj sa standardnim ABS-om i elektronskom distribucijom kočne sile, zatim ESP u kombinaciji sa već popularnim 4Motion pogonom, nije problem izvesti zaključak da je VW ozbiljno igrao i na kartu bezbednosti.
Ipak, 4Motion pogon, dokazano dobra TDI tehnologija direktnog ubrizgavanja goriva u kombinaciji sa turbo kompresorom i malom potrošnjom, donela je najviše poena ovom automobilu. Sveopšti pozitivan utisak malo kvari podatak o ceni od 25.852 evra sa uračunatim PDV-om.
No ipak, pitanje koji je to automobil bolji od Golfa, pa još 1,9 TDI 4Motion, i dalje stoji? I da li je u pitanju kult ili realnost, procenite sami...
Karoserija limuzina
Broj vrata/sedišta 5/5
Duþina mm 4205
Širina mm 1760
Visina mm 1485
Meðuosovinski razmak mm 2580
Masa vozila kg 1390
Motor
Četvorocilindarski turbo dizel redni motor sa vodenim hladjenjem, dva ventila po cilindru‚ jedna bregasta osovina‚ pumpa-brizgaljka ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 1896
Maks. snaga kW/KS 77/105
pri o/min 4000
Maks. obrtni moment Nm 250
pri o/min 1900
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasto poprečno rame‚ pozadi multi link, amortizeri i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajuãi diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici 165/65 R14
Prenos snage
4Motion, stalni pogon na svim točkovima, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 11‚3
Maksimalna brzina km/h 187
Prosečna potrošnja l/100 km 5,3
Cena (sa PDV-om) € 25.852
(Vrele gume/MONDO)