Krajem 2004. godine, Citroen je u modelu C3 inagurisao sistem nazvan Stop&Start, sa kojim je obećavao znatne uštede goriva prilikom gradske vožnje. Pošavši logikom da motor koji ne radi, ne troši gorivo i ne zagađuje okolinu, inženjeri su se skoncentrisali na starter, ključni element cele priče.
Naime, svima je poznato da je mudro ugasiti motor kada vam se crveno svetlo upali ”ispred nosa”, ali isto tako, verovatno svi znaju da često startovanje opterećuje dotični starter i akumulator, a ima i negativne posledice po motor, ukoliko ovaj nije postigao radnu temperaturu. Osim toga, uopšte nije zabavno čekati sa rukom na kontakt ključu, kada će se upaliti zeleno svetlo, a još manje uključivati i isključivati razne potrošače, kao što su svetla, brisači, auto-radio, klima uređaj i slično.
Da bi se sve ovo izbeglo, klasični starter zamenjen je specifičnim alternatorom, koji ima dvostruku funkciju. Velika snaga od 2 kW, omogućuje mnogo brže pokretanje motora (0,4 s umesto gotovo 1 s), i ujedno napaja akumulator električnom energijom. Kako ovaj ne bi brzo ispustio ”dušu”, zamenjen je duplo snažnijim, ali i duplo skupljim, sa garancijom od dve godine. Uz sve ovo neophodna je i zavidna količina elektronike, koja odlučuje kada, i u kojim okolnostima, dolazi do gašenja agregata. Dakle, teorijski sve deluje prilično jednostavno, ali da vidimo kako se sistem ponaša u praksi.
Odmah po paljenju motora, primetna je razlika u poređenju sa ”klasičnom” metodom. Ovaj samo diskretno zareži, bez uobičajnog ”verglanja”, često praćenog vibracijama. Potom, neophodno je angažovati prvi stepen prenosa ”šapama” pored upravljača, ili standardnom ručicom, kada je moguće izabrati između dva moda: automatski ili manuelni. Naime, C2 Stop&Start u ponudi je isključivo sa Sensodrive menjačem, dakle bez papučice kvačila. Bez sumnje atraktivan i zabavan menjač, koji ima samo jednu manu - pomalo je spor!
Praktičan i ekonomičan
Nakon polaska, prirodno, očekujemo da se motor ugasi već ispred prvog crvenog svetla, ali ovaj prkosno nastavlja da radi i nakon nekoliko uzastopnih semafora? Ne, nema problema, jednostavno dok ne postigne radnu temperaturu, ostaje u radu, baš kao i kada je klima uređaj podešen da maksimalno ohladi unutrašnjost. Manji potrošači, kao što su brisači, svetla, ventilator grejanja, elektropodizači prozora, nastavljaju normalno da funkcionišu.I odjednom, čak pre nego što smo se kompletno zaustavili, potpuna tišina. Sa stopalom na kočnici i brzinom manjom od 6 km/h, upalila se signalna lampica na komandnoj tabli ”EKO ON”, koja signalizira prestanak rada agregata. U ovom stanju mirovanja, ostaje sve dok je noga na kočnici (dovoljan je mali pritisak), a čim se popusti, startuje u deliću sekunde, opet veoma diskretno.
Zaista praktično i ekonomično, pod uslovom da zaustavljanje traje bar tri sekunde, koliko zapravo potroši jedan prosečan agregat prilikom startovanja. Što je period duži, veća je ušteda, pa smo u ”špicu” zabeležili značajnu, 30% manju potrošnju sa uključenim Stop&Start sistemom. Ukoliko za njim nema realne potrebe, moguće ga je isključiti, prekidačem na komandnoj tabli. Sa druge strane, na otvorenom putu nema nikakve uštede, no mali 1,4i 16V od 90 KS i nije preterano žedan.
Ovo je za sada jedini agregat koji ide uz C3 i C2 Stop&Start, i predstavlja dobar kompromis. Pogura ga do 180 km/h, a ubrzanja, iako su slabija od verzije sa klasičnim menjačem, dovoljno su dobra. Do 100 km/h neophodno je 13 sekundi, no kako je obrtni moment ograničen na skromnih 130 Nm, treba ga stalno gurati u visoki režim rada.
Nažalost, motor tada postaje veoma prisutan u kabini, na šta treba dodati i buku od podvozja.
Iako je i pri velikim brzinama ponašanje na putu bez zamerki, C2 je, ipak, prevashodno gradski automobil. Kad spomenusmo grad, recimo da sa uključenim sistemom, troši u izrazito nepovoljnim uslovima između 9-10 litara. Najniža potrošnja od 6,5 litara, odnosi se na regionalne puteve, dok na autoputu iznosi 7,3 litara (prosečna brzina 132 km/h). Zabeleženi prosek stabilizovao se na 7,5 litara.
Originalni stil i prepoznatljiv šarm
Na sceni od oktobra 2003. godine, šarmantni C2 ima sve više muke da se nametne u okviru same familije, pre svega zbog dolaska znatno jeftinijeg C1. Odlikuje se originalnim stilom, koga karakterišu, oštre linije i neobična forma zadnjeg dela. Postavljen je na skraćenoj platformi modela C3, pa je prirodno od njega i kraći za 8 cm, što se pre svega odražava na prtljažni prostor. Iako u minimalnoj konfiguraciji poseduje zapreminu od samo 224 dm kubnih, zahvaljujući dobroj modularnosti, pokazao se dovoljno praktičnim.Naime, dva zadnja sedišta smeštena su na klizačima (C2 je registrovan za 4 osobe) i moguće ih je sklopiti, čime se dobija maksimalno 879 dm3. Prostor za kolena pozadi, ipak je veoma ograničen.
Zato napred podseća na vozilo više kategorije, kako prostorom, tako i bogatstvom opreme. Baziran na završnoj verziji Pack Ambiance, obogaćen je automatskim klima uređajem, regulatorom i limiterom brzine, senzorima za automatsko paljenje svetla i brisača, halogenim svetlima za maglu itd. tako da je ”ulaznica” prilično skupa. Neophodno je 14.750 evra, no ukoliko je za utehu, za Stop&Start se ništa ne doplaćuje.
Krajem prošle godine, enterijer je lagano restilizovan, tako da je instrument tabla sada preglednija. Brojke na digitalnom brzinometru su uvećane, a analogni obrtomer, postavljen iznad ovoga, je čitljiviji. Valorizovani su i upotrebljeni materijali, a finalna obrada, koja je bila predmet brojnih kritika, je poboljšana. C2 Stop&Start, teško bi se mogao nazvati hibridnim automobilom i ne donosi ništa posebno revolucionarno. Ipak, omogućava veliku uštedu goriva u gradskoj vožnji i manje zagađuje okolinu, a kako ne prouzrokuje ”kolateralnu štetu” (neizmenjene karakteristike i cena), vredan je pažnje. Bilo bi, međutim, poželjno ugrađivati ovaj sistem uz slabije motore i baznu opremu, čime bi postao interesantiji širem krugu vozača.
Karoserija hatchback
Broj vrata/sedišta 3/4
Dužina mm 3665
Širina mm 1660
Visina mm 1460
Medjuosovinski razmak mm 2315
Masa vozila kg 990
Motor
Četvorocilindarski redni motor sa vodenim hladjenjem, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 1360
Maks. snaga kW/KS 66/90
pri o/min 5250
Maks. obrtni moment Nm 130
pri o/min 3250
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasta ramena‚ pozadi polukruta osovina i uzduþna ramena, spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi doboši.
Pneumatici 175/65 R14
Prenos snage
Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 13‚0
Maksimalna brzina km/h 180
Prosečna potrošnja l/100 km 7,5
Cena (u Francuskoj) € 14.750