Najstariji japanski konstruktor, Daihatsu, specijalizovao se za proizvodnju gradskih automobila, gde spadaju i mali SUV (Sport Utility Vehicles), odnosno vozila sa pogonom na sva četri točka. Široj evropskoj publici, ipak ostaju nepoznati brojni modeli (Mira, Move, Max, Tanto...), jer su rezervisani za lokalno japansko tržiste, gde imaju veliku popularnost i zastupljenost.
Široj evropskoj publici, ipak ostaju nepoznati brojni modeli (Mira, Move, Max, Tanto...), jer su rezervisani za lokalno japansko tržiste, gde imaju veliku popularnost i zastupljenost.
Međutim, u poslednjih par godina, Daihatsu povećava ekspanziju na Stari kontinent, izvozom sve interesantnijih vozila, gde svakako spada i testirani Terios. Ukupna proizvodnja ubrzo bi trebala da dostigne čak milion vozila godišnje, od čega je polovina predviđena za Evropu. Do sada smo imali prilike upoznati se sa mališanima Coure i Sirion, a dolazak novog Teriosa bila je dobra prilika da vas podsetimo na ovog ”egzotičnog” konstruktora, koji dogodine slavi 100 godina postojanja.
Za neupućene, Toyota je većinski vlasnik od 1998. godine, sa kojom deli zajedničke platforme i agregate. Daihatsu je između ostalog čuven po trocilindarskim agregatima male zapremine, dok dizele, za sada, uopšte nema u ponudi. Prvi se očekuje upravo u Teriosu, krajem ove godine, koji do tada mora da se zadovolji samo jednim benzinskim 1,5 litarskim motorom od 105 KS.
Prethodni Terios pojavio se 1998, i sa samo 3,85 metara dužine, bio je jedan od najkraćih 4x4 na tržištu. Ne mogavši da odoli zovu Muza, novi je porastao za dobrih 20 cm, no njegove dimenzije i dalje ostaju na nivou gradskih automobila. Rustične izrade i koncepcije, bivši Terios važio je za izuzetno nestabilan automobil, kome ni pogon na sva četri točka nije mogao pomoći.
Srećom, Terios 2 je neuporedivo moderniji, sa formom koja podseća na Toyotu RAV4. Kako je ova znatno porasla i poskupela, mali Daihatsu može uspešno da popuni prazninu. Posebno ukoliko se zna da sa prethodnikom nema mnogo zajedničkih tačaka, kako po pitanju kvaliteta, tako i po ponašanju na putu.
No za mnoge najvažnija stavka je izgled, za koji možemo reći da je potpuno na nivou aktuelnih 4x4. Visok i masivan, Terios deluje veći nego što zapravo jeste i u ponudi je isključivo sa petora vrata. Sva se široko otvaraju i omogućuju lak smeštaj za četiri odrasle osobe.
Iznenadjujuća unutrašnja prostranost
Ovaj model raspolaže Iznenađujućim unutrašnjim prostorom za kolena i glave putnika, no zbog skromne širine, treća osoba pozadi nije poželjna. Podeljena na 2/3, zadnja klupa ima podesiv naslon, tako da je moguće i odspavati, pod uslovom da prtljažnik nije maksimalno napunjen.Sa zapreminom od 380 dm3, sasvim je upotrebljiv, a ukoliko se žele transportovati kabaste stvari, sedišta se lako i brzo preklope. Dobijena površina je potpuno ravna, pa se po modularnosti ovaj mali 4x4 lako može porediti sa kompaktnim mini vanovima. Jedino ne razumemo odsustvo bilo kakvog prekrivača prtljažnika, usled čega je u njemu rizično ostaviti stvari od vrednosti!? Peta vrata, na kojima je okačen rezervni točak, otvaraju se bočno (sa leva na desno), pa je pristup onemogućen ukoliko je drugo vozilo preblizu parkirano.
Sama unutrašnjost deluje pomalo hladno, ali moderno dizajnirana i kvalitetno urađena. Monotonija je donekle ublažena umecima od metalizirane plastike na centralnoj konzoli, okviru instrument-table i rukohvatima na vratima. Svidele su nam se i komande manuelnog klima uređaja, kao i CD-radio prijemnika, na gornjem delu konzole.
Bez grešaka u ergonomiji, Terios omogućuje veoma dobru poziciju za upravljačem, podesivim ipak samo po visini. Kao i kod ostalih vozila slične namene, uzdignuta pozicija pruža dobar pregled vozaču, a veliki spoljašnji retrovizori informacije o stanju na putu pozadi. Na prvi pogled mesta za odlaganje sitnica ima svugde po unutrašnjosti, ali nakon nedelju dana intenzivne upotrebe, uverili smo se da su previše male zapremine.
Recimo, flašu vode od 1,5 l nemoguće je odložiti, mesta ima samo za manje, od 0,33 l, a u plitke pregrade u vratima bolje je ne ostaviti putne karte ili CD, jer rizikujete da ih izgubite prilikom otvaranja.
Pušaći će biti razočarani kada otkriju da pepeljara uopšte ne postoji, a da je na mestu za upaljač napajanje od 12 V.
A gde je klima!?
Što se tiče opremljenosti, nismo se mogli požaliti na odsustvo principijalnih elemenata udobnosti i sigurnosti, gde pre svega mislimo na klima uređaj, električne komande za sva četiri prozora i spoljašnje retrovizore, putni računar, ABS, četiri vazdušna jastuka, aluminijumske naplatke i ksenonske farove. Samo iritira to što je daljinska komanda za zaključavanje ”po starinski”, tj. odvojena je priveskom od kontakt ključa.Napominjemo da se radi o osnovnom modelu Sport, koji u Francuskoj košta 19.990 evra.
Skuplja verzija Luxury, poseduje još ESP, vazdušnu zavesu za glave putnika napred i pozadi, zatamnjena stakla pozadi, upravljač i ručicu menjača presvučene kožom, halogena svetla za maglu, krovni nosač i metaliziranu boju, ali za nju treba dodati još 2.000 evra. Ni za šta se ne može doplatiti, osim za četvorostepeni automatski menjač.
Ukoliko je gradska upotreba velikih 4x4 po mnogima diskutabilna, manji, poput Teriosa, pokazuju brojne prednosti. Zahvaljujući malom poluprečniku okretanja (9,8 m) i dužini od samo 4,05 m (računajući i rezervni točak napolju), moguće ga je lako parkirati, a kako je visoko uzdignut od zemlje, trotoari i oštećenja na asfaltu ne predstavljaju nikakav problem. Urbane džunge su svakako njegov omiljeni teren, no savremena koncepcija i dovoljno snažan motor omogućuju da se bez straha otisne i na duži put.
Kao što smo rekli postoji samo jedan benzinski motor od 1,5 litara, preuzet iz bivše Toyote Yaris TS. Ima solidnih 105 KS pri 6000 o/min, što je sasvim dovoljno za energična ubrzanja (12,5 s do 100 km/h), ali skromni obrtni moment zahteva česte promene brzina prilikom preticanja. Naime, 140 Nm ostvaruje pri 4400 o/min, dakle neophodno ga je pogurati u visoki režim rada. To se, nažalost, odražava preteranom bukom u kabini, pa ukoliko se uskoro počne ugrađivati dizel agregat, bilo bi poželjno poraditi na izolaciji. Kako smo na autoputu uspeli da prebacimo 150 km/h, za razgovor i slušanje muzike morali smo se spustiti na 130 km/h. Do izražaja dolaze i šumovi od vetra i buka od kotrljanja, jer Terios je pravi 4x4, sa permanentnim pogonom na sva četiri točka i krutom zadnjom osovinom.
Uz prilično tvrdo ogibljenje i par vibracija, ne spada u najudobnije u kategoriji (posebno na zadnjoj klupi), ali zato mu je ponašanje na putu bez većih primedbi. Ukoliko zatreba, podnosi temperamentniju vožnju, posebno kada poseduje ESP. Bez obzira na doboše pozadi, kočnice poseduju dovoljno snage, jer ukupna masa vozila ne prelazi 1200 kg.
Još pre početka testiranja uplašili smo se velike potrošnje goriva, znajući iz iskustva da benzinski motor uz integralni pogon i lošu aerodinamiku, ne može biti ekonomičan. Strah je bio samo donekle opravdan, Terios se pokazao najžednijim na autoputu. Poštujući više-manje francuska ograničenja od 130 km/h, zabeležili smo 10,5 litara, dok je po gradu potrošnja ostala ispod 10 litara. Najniža je, naravno, na regionalnim putevima i iznosi oko 7 litara, da bi testiranje završili sa 9,2 l u proseku. Što bi se reklo: ”Kako sam se nadala, dobro sam se i udala...”
Da je umesto standardnih guma Bridgestone Dueler 215/65 R16, naš Terios imao adekvatne terenske, mogli smo ”’ladno” preseći šumu nadomak Pariza.
Čak i sa običnim, njegove performanse van puteva su na zavidnom nivou, zahvaljujući centralnoj blokadi diferencijala.
Dodajmo na to značajno odstojanje od tla i karoseriju koja prelazi preko prednjih i zadnjih točkova samo par centimetara, tako da je moguće ”atakovati” uspone pod veoma velikim uglom. Kratka prva brzina izvlači ga iz delikatnih situacija, mada ne treba preterivati sa optimizmom, posebno ne na raskvašenim zemljanim putevima i po blatu.
Pri nižim brzinama, amortizeri sa dovoljno velikim hodom uspešno upijaju udarce odozdo. U svakom slučaju, vožnja van asfalta je sasvim ostvarljiva, a kapaciteti su na nivou direktnih konkurenata (Suzuki SX4, Fiat Sedici 1,6, Mitsubishi Pinin...), ukoliko ne i bolji. Nakon nedelju dana testiranja, utisci o novom Teriosu su uglavnom pozitivni. Iako ne blista ni u čemu posebno, u svakodnevnoj upotrebi njegova polivalentnost dolazi do izražaja.
Modularan i prostran kao manji van, sposoban je da se otisne na duži put, baš kao i za izlete u prirodu. Dobra alternativa za one koji ne žele monstrume od 2 tone, pogotovo ukoliko ne mogu da izdvoje više od 20.000 evra.
Karoserija SUV
Broj vrata/sedišta 5
Duþina mm 4055
Širina mm 1695
Visina mm 1745
Meðuosovinski razmak mm 2580
Masa vozila kg 1140
Motor
Četvorocilindarski redni motor sa vodenim hladjenjem, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 1495
Maks. snaga kW/KS 77/105
pri o/min 6000
Maks. obrtni moment Nm 140
pri o/min 4400
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasta poprečna ramena, pozadi kruta osovina, uzduužna ramena i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi doboši.
Pneumatici 215/65 R16
Prenos snage
Pogon na sve točkove, manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 13‚0
Maksimalna brzina km/h 160
Prosečna potrošnja l/100 km 9,2
Cena (u Francuskoj) € 19.900