Najstariji japanski konstruktor, Daihatsu, specijalizovao se za proizvodnju gradskih automobila, gde spadaju i mali SUV (Sport Utility Vehicles), odnosno vozila sa pogonom na sva četri točka.
Široj evropskoj publici, ipak ostaju nepoznati brojni modeli (Mira, Move, Max, Tan­to...), jer su re­zer­visani za lokalno japansko tržiste, gde imaju ve­liku popularnost i zastupljenost.

Međutim, u poslednjih par godina, Daihatsu po­većava ekspanziju na Stari kontinent, izvozom sve interesantnijih vozila, gde svakako spada i testirani Terios. Ukupna proizvodnja ubrzo bi trebala da dostigne čak milion vozila godišnje, od čega je polovina predviđena za Evropu. Do sada smo imali prilike upoznati se sa mališanima Coure i Sirion, a do­lazak novog Teriosa bila je dobra prilika da vas podsetimo na ovog ”egzotičnog” konstruktora, koji do­godine slavi 100 godina postojanja.

Za neupućene, Toyota je većinski vlasnik od 1998. godine, sa kojom deli zajedničke platforme i agrega­te. Daihatsu je između ostalog čuven po trocilindarskim agregatima male zapremine, dok dizele, za sada, uopšte nema u ponudi. Prvi se očekuje upravo u Teriosu, krajem ove go­di­ne, koji do tada mora da se zadovolji samo jednim benzinskim 1,5 litarskim motorom od 105 KS.

Prethodni Terios pojavio se 1998, i sa samo 3,85 metara dužine, bio je jedan od najkraćih 4x4 na trži­štu. Ne mogavši da odoli zovu Muza, novi je pora­stao za dobrih 20 cm, no njegove dimenzije i dalje ostaju na nivou gradskih automobila. Rustične izra­de i koncepcije, bivši Terios važio je za izuzetno ne­sta­bilan automobil, kome ni pogon na sva četri točka nije mogao pomoći.

Srećom, Terios 2 je neuporedivo moderniji, sa for­mom koja podseća na Toyotu RAV4. Kako je ova znatno porasla i poskupela, mali Daihatsu može uspešno da popuni prazninu. Posebno ukoliko se zna da sa prethodnikom nema mnogo zajedničkih ta­čaka, kako po pitanju kvaliteta, tako i po po­na­ša­nju na putu.

No za mnoge najvažnija stavka je izgled, za koji možemo reći da je potpuno na nivou aktuelnih 4x4. Visok i masivan, Terios deluje veći nego što za­pravo jeste i u ponudi je isključivo sa petora vrata. Sva se široko otvaraju i omogućuju lak smeštaj za četiri odrasle osobe.

Iznenadjujuća unutrašnja prostranost

Ovaj model raspolaže Iznenađujućim unutrašnjim prostorom za kolena i glave putnika, no zbog skromne širine, treća osoba pozadi nije poželjna. Podeljena na 2/3, zad­nja klupa ima podesiv naslon, tako da je mo­gu­će i odspavati, pod uslovom da prtljažnik nije mak­simalno napunjen.

Sa zapreminom od 380 dm3, sasvim je upotreb­ljiv, a ukoliko se žele transportovati kabaste stvari, sedišta se lako i brzo preklope. Dobijena površina je potpuno ravna, pa se po modularnosti ovaj mali 4x4 lako može porediti sa kompaktnim mini vanovima. Jedino ne razumemo odsustvo bilo kakvog pre­kri­vača prtljažnika, usled čega je u njemu rizično ostaviti stvari od vrednosti!? Peta vrata, na kojima je okačen rezervni točak, otvaraju se bočno (sa leva na desno), pa je pristup onemogućen ukoliko je dru­go vozilo preblizu parkirano.

Sama unutrašnjost deluje pomalo hladno, ali mo­derno dizajnirana i kvalitetno urađena. Mono­to­nija je donekle ublažena umecima od metali­zi­rane plastike na centralnoj konzoli, okviru instrument-table i rukohvatima na vratima. Svidele su nam se i komande manuelnog klima uređaja, kao i CD-radio prijemnika, na gornjem delu konzole.

Bez grešaka u ergonomiji, Terios omogućuje veo­ma dobru poziciju za upravljačem, podesivim ipak samo po visini. Kao i kod ostalih vozila slične na­me­ne, uzdignuta pozicija pruža dobar pregled voza­ču, a veliki spoljašnji retrovizori informacije o stanju na putu pozadi. Na prvi pogled mesta za odlaganje sitnica ima svugde po unutrašnjosti, ali nakon nedelju dana intenzivne upotrebe, uverili smo se da su previše male zapremine.

Recimo, flašu vode od 1,5 l nemoguće je odložiti, me­sta ima samo za manje, od 0,33 l, a u plitke pregra­de u vratima bolje je ne ostaviti putne karte ili CD, jer rizikujete da ih izgubite prilikom otvaranja.
Pušaći će biti razočarani kada otkriju da pepelja­ra uopšte ne postoji, a da je na mestu za upaljač na­pa­janje od 12 V.

A gde je klima!?

Što se tiče opremljenosti, nismo se mogli požaliti na odsustvo principijalnih elemenata udobnosti i sigurnosti, gde pre svega mislimo na klima uređaj, električne komande za sva četiri prozora i spo­lja­šnje retrovizore, putni računar, ABS, četiri vazdušna jastuka, aluminijumske naplatke i ksenonske fa­ro­ve. Samo iritira to što je daljinska komanda za za­klju­čavanje ”po starinski”, tj. odvojena je priveskom od kontakt ključa.

Napominjemo da se radi o osnovnom modelu Sport, koji u Francuskoj košta 19.990 evra.
Skuplja verzija Luxury, poseduje još ESP, vazdu­šnu zavesu za glave putnika napred i pozadi, zatamnjena stakla pozadi, upravljač i ručicu menjača presvučene kožom, halogena svetla za maglu, krov­ni nosač i metaliziranu boju, ali za nju treba dodati još 2.000 evra. Ni za šta se ne može doplatiti, osim za četvoro­ste­peni automatski menjač.

Ukoliko je gradska upotreba velikih 4x4 po mno­gi­ma diskutabilna, manji, poput Teriosa, pokazuju broj­ne prednosti. Zahvaljujući malom poluprečniku okretanja (9,8 m) i dužini od samo 4,05 m (raču­na­jući i rezervni točak napolju), moguće ga je lako par­kirati, a kako je visoko uzdignut od zemlje, trotoari i oštećenja na asfaltu ne predstavljaju nikakav problem. Urbane džunge su svakako njegov omiljeni te­ren, no savremena koncepcija i dovoljno snažan motor omogućuju da se bez straha otisne i na duži put.

Kao što smo rekli postoji samo jedan benzinski mo­tor od 1,5 litara, preuzet iz bivše Toyote Yaris TS. Ima solidnih 105 KS pri 6000 o/min, što je sasvim do­voljno za energična ubrzanja (12,5 s do 100 km/h), ali skromni obrtni moment zahteva česte promene brzina prilikom preticanja. Naime, 140 Nm ostvaru­je pri 4400 o/min, dakle neophodno ga je pogurati u visoki režim rada. To se, nažalost, odražava prete­ra­nom bukom u kabini, pa ukoliko se uskoro počne ugrađivati dizel agregat, bilo bi poželjno poraditi na izolaciji. Kako smo na autoputu uspeli da prebacimo 150 km/h, za razgovor i slušanje muzike morali smo se spustiti na 130 km/h. Do izražaja dolaze i šu­movi od vetra i buka od kotrljanja, jer Terios je pravi 4x4, sa permanentnim pogonom na sva četiri točka i krutom zadnjom osovinom.

Uz prilično tvrdo ogibljenje i par vibracija, ne spa­da u najudobnije u kategoriji (posebno na zadnjoj klupi), ali zato mu je ponašanje na putu bez većih pri­medbi. Ukoliko zatreba, podnosi temperamentniju vožnju, posebno kada poseduje ESP. Bez obzira na doboše pozadi, kočnice poseduju dovoljno snage, jer ukupna masa vozila ne prelazi 1200 kg.
Još pre početka testiranja uplašili smo se velike potrošnje goriva, znajući iz iskustva da benzinski motor uz integralni pogon i lošu aerodinamiku, ne može biti ekonomičan. Strah je bio samo donekle opravdan, Terios se pokazao najžednijim na auto­pu­tu. Poštujući više-manje francuska ograničenja od 130 km/h, zabeležili smo 10,5 litara, dok je po gra­du potrošnja ostala ispod 10 litara. Najniža je, na­rav­no, na regionalnim putevima i iznosi oko 7 litara, da bi testiranje završili sa 9,2 l u proseku. Što bi se re­klo: ”Kako sam se nadala, dobro sam se i udala...”

Da je umesto standardnih guma Bridgestone Due­ler 215/65 R16, naš Terios imao adekvatne terenske, mogli smo ”’ladno” preseći šumu nadomak Pari­za.
Čak i sa običnim, njegove performanse van pu­teva su na zavidnom nivou, zahvaljujući cen­tralnoj blokadi diferencijala.

Dodajmo na to značajno odstojanje od tla i karo­seriju koja prelazi preko prednjih i zadnjih točkova samo par centimetara, tako da je moguće ”atakovati” uspone pod veoma velikim uglom. Kratka prva brzina izvlači ga iz delikatnih situacija, mada ne tre­ba preterivati sa optimizmom, posebno ne na ras­kva­šenim zemljanim putevima i po blatu.

Pri nižim brzinama, amortizeri sa dovoljno velikim hodom uspešno upijaju udarce odozdo. U svakom slučaju, vožnja van asfalta je sasvim ostvarljiva, a ka­paciteti su na nivou direktnih konkurenata (Suzu­ki SX4, Fiat Sedici 1,6, Mitsubishi Pinin...), ukoliko ne i bolji. Nakon nedelju dana testiranja, utisci o novom Teriosu su uglavnom pozitivni. Iako ne blista ni u čemu posebno, u svakodnevnoj upotrebi njegova po­livalentnost dolazi do izražaja.

Modularan i pro­stran kao manji van, sposoban je da se otisne na duži put, baš kao i za izlete u pri­ro­du. Dobra alter­na­tiva za one koji ne žele monstru­me od 2 tone, pogotovo ukoliko ne mogu da izdvo­je više od 20.000 evra.

Karoserija SUV
Broj vrata/sedišta 5
Duþina mm 4055
Širina mm 1695
Visina mm 1745
Meðuosovinski razmak mm 2580
Masa vozila kg 1140
Motor
Četvorocilindarski redni motor sa vodenim hla­dje­njem, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste oso­vine‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 1495
Maks. snaga kW/KS 77/105
pri o/min 6000
Maks. obrtni moment Nm 140
pri o/min 4400
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasta poprečna ramena, pozadi kruta oso­vi­na, uzduužna ramena i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi doboši.
Pneumatici 215/65 R16
Prenos snage
Pogon na sve točkove, manuelni menjač sa 5 ste­peni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 13‚0
Maksimalna brzi­na km/h 160
Prosečna potrošnja l/100 km 9,2
Cena (u Francuskoj) € 19.900