Pre nego što nastavimo sabiranje utisaka o ”našem” Yarisu, treba da se prisetimo predstavljanja prve verzije modela, sada već pomalo daleke 1999, i brojnih nagrada koje je osvojio uz konstantan komercijalni uspeh. Spomenućemo da je Toyota Yaris jedini model u istoriji kojem je pošlo za rukom da iste godine (1999.) bude i Automobil godine u Evropi, kao i da istu titulu osvoji u zemlji svog porekla, Japanu.
Njegova reputacija, stečena pre svega na pouzda¬nosti, stigla je i do naših krajeva, a poverenje kupaca u ovog ”mališu” se najbolje pokazuje kroz sve veći broj Yarisa na našim ulicama. Taj trend je prisutan i u svetu, gde ovaj predstavnik Toyote u B segmentu beleži neprestani rast prodaje.
Ono što odlikuje i ”velikog-malog”, odnosno naslednika koji je predstavljenog krajem 2005, a uvedenog na tržište tokom prošle godine, je njegova odanost izvornoj genetici, kao i značajno podizanje nivoa sofisticiranosti, uz neizbežan osećaj pripadnosti vozilima za klasu više. Pored veće prostranosti i funkcionalnosti, obratila se pažnja na unapređivanje kako bezbednosti, tako i voznih osobina i pogona. Ovoga puta ćemo se malo više zadržati na pogonskoj grupi.
Novi Yaris poseduje tri pogonske opcije, odnosno mogućnost ugradnje tri različita motora, koji mogu zadovoljiti potrebe i afinitete potencijalnih kupaca. Najslabiji je trocilindarski jednolitarski VVT-i benzinac sa 69 KS i maksimalnim obrtnim momentom od 93 Nm pri 3600 o/min. Zatim, tu je D-4D dizel motor zapremine 1,4 litra, koji se prvi put pojavio u modelu Corolla. U novi Yaris se ugra¬đuje u verziji sa 90 KS i maksimalnim obrtnim momentom od 190 Nm, dostupnim pri 1800 do 3000 o/min.
I na kraju, konačno dolazimo do četvorocilindarskog VVT-i benzinca zapremine 1,3 litre, koji pokre¬će Yarisa koji se nalazi na našem super-testu. Ovaj motor od 87 KS, ima maksimalni obrtni moment od 121 Nm pri 4200 o/min. Manuelna petostepena transmisija je standard, mada je napredni Multi Mode menjač dostupan kao opcija kod svih agregata.
Pravo uživanje u vožnji
Inače, VVT-i benzinac zapremine 1,3 litre je po Toyoti svakako najvažniji agregat u ovoj grupi. Predviđanje japanskog proizvođača je da će model sa ovim motorom imati veliko tržišno učešće.Da bi se u potpunosti redukovale vibracije i buka, ovaj agregat poseduje jedan hidraulični nosač zajedno sa potpuno novom nosećom konstrukcijom. Rezultat toga je da vozač ponekad potpuno zaboravi da je motor uopšte i ”stavljen u rad”.
Mora se priznati, da Yaris opremljen ovim benzincem zaista pruža uživanje u vožnji, koji uveliko prevazilazi njegov segment. Ako se tome doda standardni ESP, tada priča postaje u mnogome jasnija. Bez obzira na mekan trim, Yaris se izvanredno ponaša u krivinama, čak i pri ”ozbiljnim” brzinama. Kada smo stare letnje pneumatike zamenili sa novim Michelin Alpin zimskim, doživljaj u vožnji malog ”Japanca” je dobio novu dimenziju, a živahni Yaris se pokazao još u boljem svetlu.
Bez obzira na relativno malu zapreminu, kada se ”zavrti” na većem broju obrtaja ovaj motor ostvaruje respektabilno ubrzanje, i u stanju je da se nosi sa mnogo snažnijim agregatima. No, u vožnji autoputem, pri brzinama većim od 130 km/h i u području iznad 3500 o/min stiče se utisak da ovom automobilu nedostaje i šesti stepen prenosa. Motor se jasno oglašava, ali snage mu ne ponestaje. Sposoban je da Yarisa bez mnogo napora pokrene brzinom i preko 160 km/h. Zato dinamika koju pruža, zajedno sa modernim, mladalačkim izgledom, svakako privlači kupce.
Medjutim, uz dinamičnu vožnju ide i ”dinamična” potrošnja, što su konstatovali svi članovi našeg tima. Nominalne vrednosti od 5,3 litara na 100 km na otvorenom i 7,2 u gradu su praktično nedostižne u bilo kom režimu eksploatacije i nimalo ne pokazuju realno stanje stvari. Potrošnju ispod 8 litara u gradskim uslovima i ispod 6 na otvorenom putu smo uspeli da ostvarimo uz dosta odricanja. Ali zato nam je sa lakoćom pošlo za rukom da potrošimo poprilično više kada smo isprobavali ”brzinske” mogućnosti ovog ”mališe”, koje nisu za potcenjivanje.
Šta reći, osim - izvanredno!
Sve u svemu, može se konstatovati da je i potrošnja ”iznad očekivanja”. Uz to, smatramo da je rezervoar zapremine 42 litre zaista mali, što se može okarakterisati kao zamerka ukoliko se sa ovim automobilom ide na duži put.Već smo konstatovali da brzinu od 160 km/h Yaris dostiže lako, a za onih dodatnih 10-20 km/h, koji su mogući, potrebno mu je malo vremena. I mada je Toyota deklarisala brzinu od 170 km/h kao maksimalnu, digitalni brzinomer Yarisa je pokazao više. Po njemu je dostignuto i čitavih 180 km/h. Merenjem putem GPS uredjaja smo došli do podatka od 172 km/h, što je za motor od 1,3 litre rezultat za respekt.
Ono što je još značajnije je i sasvim solidno ubrzanje ovog automobila. Iz mirovanja do 100 km/h stiže za 11,5 sekundi. I to su ”suvi” tehnički podaci. U praksi, spomenuti hronometar je pokazao da se spomenuta brzina dostiže za 0,2 sekunde više vremena, što praktično predstavlja beznačajnu razliku.
Izuzetna aerodinamičnost Yarisa smanjuje buku strujanja vazduha, čak i pri velikim brzinama. Motor se čuje, ali ne i vetar, što je zaista kvalitet za sebe, i u mnogome doprinosi sjajnom osećaju pri vožnji koji pruža ovaj mali automobil.
Kao zaključak ovog poglavlja testa, možemo navesti da su vozne osobine aduta Toyote u B segmentu izvanredne. Po mnogome Yaris nadmaše konkurenciju, a tome uveliko doprinosi 1,3-litarski VVT-i agregat koji se nekako nameće kao optimalan pogonski sistem za ovaj automobil. Potrošnja jeste nešto veća od očekivane, kao i buka motora, ali, ruku na srce, i mogućnosti Yarisa sigurno da prevazilaze očekivanja.
(Vrele gume/MONDO)