Ovogodišnji Sajam pogrebne opreme u Novom Sadu, održan je od 4. do 6. aprila u organizaciji JKP "Lisje" iz Novog Sada i Novosadskog sajma. Svoje proizvode i usluge predstavilo je 16 izlagača iz Srbije, Mađarske i Slovenije.

Osim cena, saznali smo i da čin sahrane, osim što poštuje želje pokojnika, kao i kulturološke i verske običaje, ima svoja "modna" pravila.

I u pogrebnoj industriji vladaju određeni proizvodni i drugi trendovi, koje proizvođači moraju da prate. Tako, na primer, u Šumadiji i južnijim delovima Srbije, biraju hrastove i sanduke od nekog drugog "masivnijeg" drveta, dok je topola "hit" u Vojvodini.

Sanduci se prave i od metala, a najluksuzniji model ovogodišnjeg Sajma izrađen je od aluminijuma, dorađen posebnom vrstom plastike, a proizvođač tvrdi da je neuništiv.

Cene sanduka kreću se od 50 do 2.500 evra, u zavisnosti od materijala od kojeg su napravljeni, ali i od "dodatne opreme": čime je unutrašnjost sanduka obložena, od čega su ručice za prenos, ima li ukrase ili ne.

Sada su u trendu "personalizovani" sanduci sa urezbarenim motivima koji se odnose na značajnije činjenice u vezi sa životom pokojnika. Tako se na kovčegu može videti rezbarija koja prikazuje čime se preminuli bavio, koji je bio njegov hobi i slično.

Što se boja tiče, tu nema mnogo inovacija, rekli su nam na Sajmu. Aktuelni su sanduci u braon, crnoj, beloj, sivoj boji, ali i u takozvanoj "zlatnoj boji antike" ili bakarnim nijansama.

Svila, saten i pamuk su materijali koji se koriste za oblaganje unutrašnjosti kovčega. Popularno je dodavanje čipke u više boja, najčešće onoj koju je pokojnik njaviše voleo. "Eko kožu" biraju oni sa dubljim džepom.

Cveće je važan deo čina sahranjivanja, a umesto pravog, rezanog cveća, koje brzo uvene, ožalošćeni se sve češće odlučuju za aranžmane od veštačkog cveća koje je postavljeno u staklene ramove. Takvi aranžmani najčešće su u obliku suze, srca, krsta ili piramide, a u zavisnosti od veličine i količine veštačkog cveća, cena im je u rasponu od 400 do 1.600 dinara.

Jedan od izlagača pohvalio nam se da je do sada najveći aranžman sa veštačkim svećem prodao u Beogradu, a bio je sačinjen od 100 ruža, koje su formirale srce prečnika jedan metar! Cena tog aranžmana bila je 16.000 dinara.

Što se vrste i boje cveća tiče, koji god cvet da se odabere neće se napraviti greška. Može se kombinovati više boja, više različitih vrsta cveća i veličina, a kupci se uglavnom odlučuju za crvenu ružu, karanfil ili kale.

Na Sajmu pogrebne opreme posetili smo i štand jedne zanatske radnje koja se bavi proizvodnjom sveća. "U zavisnosti od toga u kom kraju Srbije se pokojnik sahranjuje, traži se i određena vrsta sveća. Nišlije i ostali koji žive na jugu Srbije, izuzetno vode računa o kvalitetu sveće i traže da ona gori što duže i bez curenja. Centralni i severni delovi zemlje gledaju samo na to da je cena sveće što povoljnija", kaže naša sagovornica na čijem štandu je izložena sveća rekorderka od četiri kilograma, koja može da gori dve nedelje. Cena? "Po dogovoru", kažu.

Atmosfera na Sajmu je, suprotno opremi koja je izložena i njenoj nameni, iznenađujuće živa i užurbana. Izlagači su srdačni i aktivni, kao da izlažu knjige ili automobile.

U ostalom, trgovina pogrebnom opremom je biznis kao i svaki drugi, možda i bolji jer kako je rekao jedan od Topalovića u filmu "Maratonci trče počasni krug": "Samo je smrt siguran posao".



(Tekst i foto: Marko Čavić, MONDO)