Stvoren je po oprobanoj trkačkoj recepturi. Motor napred, pogon nazad, a točkove u ćoškove. Zapravo, ova priča datira iz ranih šezdesetih godina prošlog veka, kada je mladi dizajner Murat Nasser dobio uzbudljiv zadatak, da za Opel nacrta sportski automobil kojim bi konkurisali Corvetti. I nastao je GT...

Pojava prvog serijskog Opela GT je bila jedna od senzacija toga doba, kada se automobili nisu "izbacivali na svet" današnjom brzinom. Preko 70% Opela GT, proizvedeno izmedju 1968. i 1973, prodato je upravo u Americi koja je hvatala ekonomski zalet. Da čudo bude veće, većina tada proizvedenih GT-a i danas postoji, i to u savršenom stanju, u okviru posebnog fan-kluba "Opel GT Source" u Kaliforniji. ”Dobar dizajn je bezvremenski”, tvrdi mi jedan od ljubitelja i kolekcionara ovog automobila.

"Linija Opela GT nikada neće proći, kao ni dizajn flašice Coca-Cole na osnovu koje je izvedena njegova spoljašnjost".

Pri izgovaranju tih reči, kod sagovornika osećam iskru posebne emocije i vid nacionalnog ponosa koju verovatno svi preko okeana imaju prema tom piću.

Novi GT je nastao kao posledica preciznog raz¬mišljanja planera Opela. Potpuno svesni činjenice da je vožnja ove marke danas pre svega racionalna ”stvar” koja ne izaziva preterane emocije, odlučili su da malo poguraju imidž u pravcu zadovoljstva u vožnji. Ako se podje od osnove da je GT bio potpuni uspeh, da ljudi baš vole da se voze na zadnjoj osovini, i da svaki roadster izaziva pažnju, onda je sve jasno. GT je kao stvoren za taj pokušaj osvežavanja marke.

Dizajn nove flašice Coca-Cole je poveren Simonu Coxu, koji nije bio posebno pričljiv u obrazlaganju svoje vizije ovog automobila. Budući da nas on sam u razgovoru nije oduševio, skrivajući se iza tipične britanske hladnoće u ophodjenju, nema nam druge nego da zaključimo kako kod pravih stvaralaca dela govore više od reči.

Vuk u jagnjećoj koži

Novi GT na prvi pogled ostavlja impresivan utisak, u sve tri boje: crvenoj, žutoj, a posebno crnoj. Pogotovo ako je taj susret u Kaliforniji, na samom rubu pustinje, odakle počinje test vožnja tipičnim američkim pejzažem. Pesak, kamenje, putevi ravni, pravi, na moje iznenadjenje ne previše kvalitetni.

Ako je ovo Kalifornija, onda gornji deo (dakle, krov!) mora odmah dole... Platneni krov specijalno napravljen za ovaj automobil ima standardni princip ručnog sklapanja: dugme u fahu za rukavice otvara poklopac prtljažnika, u kabini se iznad vetrobranskog stakla otvori poluga, i krov se ručno savije i ubaci u skroman prtljažnik. Pored krova uz upotrebe umerene sile tu još mogu da stanu dva mala ruksaka, jako izgužvana jakna i kačket.

U kabini ima mesta za dvoje i još malo prostora po ostavama za kreditnu karticu i četkicu za zube (ako baš mora posle ljubljenja)... Sedišta su tvrda, sportska a udobna i solidno obuhvataju telo vozača. Kao natprosečan komformista, posebno bih istakla dužinu sedalnog dela koja odgovara i višim osobama. Prostora za noge ima dovoljno, ergonomija vozačkog prostora je savršena, uključujući i efikasnu ventilaciju.

Dakle, puni elana oprezno udaramo drumom kroz preriju i pustinju, u pravcu naše test rute duge 480 milja, odnosno 777 km. Naravno, treba se pripaziti modernog izdanja kauboja Jima i držati se što je moguće više nama besmislenog ograničenja od 55 mp/h. Naizgled nevidljivi, ali strogi i pravični šerif se uvek stvori tu kada se najmanje nadamo. Globa od par stotina dolara je nagrada za one manje nestašne. Oni prebrzi mogu da prenoće i iza rešetaka ili u gorem slučaju plate životom, kao naš francuski kolega novinar. Nije se pridržavao propisa, a put prekriven prašinom i peskom i pri najmanjoj količini kiše postaje neoprostivo klizav...

Dakle, upozorenja i pravila poštujemo, ali već nakon pedesetak milja postaje sasvim jasno da je GT na neki način upravo podešen i za takvu vožnju. Ponaša se kao veliki kruzer, skrivajući svoj trkački temperament kao vuk što se skriva u jagnjećoj koži. Tome doprinosi i poznati dvolitarski motor sa 264 KS i za divno čudo u Americi, manuelni petostepeni menjač.

Adrenalinski udar za istinske zavisnike

Dobra strana ograničenja brzine je i u racionalnoj potrošnji GT, koji zbog svoje male težine, i idealne motorizacije pri 2000 obrtaja sa upaljenim klima uređajem troši po bord kompjuteru 7,8 litara. Za naš, evropski način razmišljanja, ova odrednica je veoma važna. A čini mi se da će vrlo brzo početi o tome da razmišljaju i ”preko”, jer upravo američki Kongres donosi Odluku o nacionalnom projektu smanjenja potrošnje goriva za 5 posto.

Na jednoj od beskonačnih pustinjskih ruta, uz radio dojavu kolega ispred mene da je put čist, pritiskam papučicu do kraja. Eksplozija snage je prodrmala ceo GT. Trzaj zadnjeg dela je trajao samo jedan tren i kupe je već bio u svojim ”šinama” zahvaljujući i ”hrpi” elektronike u sebi. Sjajno držanje na pravcu uz neposredno upravljanje, ostavilo je odličan utisak pri oštrom krivudanju u punoj brzini.
Kočnice su umerene, a snažne. Čini se kao da bi mogle biti efikasnije ili odlučnije, ali tu proveru ostavljamo za detaljan test.

Za istinske zavisnike od uzbudjenja u vožnji Opel je smislio način da ponudi vozaču adrenalinski udar. Potrebno je samo dugme na kome piše ESP pritisnuti tri puta. Automatski se isključuju sva elektronska pomagala. Vožnja postaje zabavna, a klizanja zadnjeg dela je kao na filmu. Spartanski enterijer zapravo, samo podstiče na još veće ludorije.

Moja proba u zabačenom delu pustinje gde žive samo ptica Trkačica i Kojot, potvrdjuje da je ovo rasan automobil stvoren za uživanje u svim uslovima vožnje. Ubrzanje do ”stotke” je za samo 6 sekundi, a maksimalna brzina 230 km/h.

Opel GT je automobil za poželeti sebi na drugom ili trećem mestu u garaži. Vožnja dvosedom, uz mnogo svežeg vazduha, romantike, aerodinamike i muzike leči stres svake vrste. Za 36.000 evra, koliko će GT koštati kod nas, može se kupiti svakojaka auto-konfekcija
i poneki biser.

U moru dosadnih automobila i već viđenih racionalnih rešenja, ova ”flašica Coca-Cole” priziva američki san...

(Vrele gume/MONDO)