Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u delu koji se odnosi na polaganje vozačkih ispita biće najverovatnije izmenjen do proleća 2014 - bog nekih odredbi skoro 50 odsto auto-škola u Srbiji pred zatvaranjem.
"Pre promene zakona došlo je do masovnog upisa kandidata, koji su želeli da plate manju cenu, ali se ispostavilo da su nakon dodatnih časova i troškova poput polaganja prve pomoći platili, kao da su polagali po novom. Takođe, od 25. oktobra prošle godine gotovo dva i po, do tri meseca bilo im je onemogućeno polaganje, pa su plaćali po čas do dva da se podsete, a potom masovno padali. Sve će to biti katastrofalni vozači", tvrdi sagovornik "Alo!", objašnjavajući dalje kakvo je stanje u auto-školama.
On izdvaja problem poligona gde je po novom zakonu potreban prostor od najmanje 55 metara dužine i osam metara širine, pa i više za A kategoriju. Pored toga na takvom izolovanom poligonu ne sme se nalaziti više od jedne auto-škole, iako ih je samo u Beogradu oko 200.
"Kao da neko namerno hoće da nas pozatvara, pa da taj posao preuzme neko drugi."
"Plaćamo taksu za poligon, pa čak i za vežbanje polaska na usponu koja košta oko 3.000 dinara za šest meseci, ali i taksu za polukružno okretanje. Problem sa poligonima ne može da ispoštuje 90 odsto škola u Beogradu, a dali su nam fore da to rešimo do oktobra ove godine. Takođe, od oktobra kreće i provera, tokom koje će policija obilaziti sve auto-škole ne bi li videli da li imamo adekvatne učionice, poligone i drugo...
To će trajati i do šest meseci, a dok ne bude završeno, oni koji je nisu okončali neće moći da rade", ukazuje sagovornik i dodaje da se sprema i uvođenje licenci za instruktore, iako su svi i do sada bili kvalifikovani za posao koji obavljaju.
"Licenca će koštati, kako smo čuli, između 200 i 300 evra. Mi smo nekada imali 21 instruktora, a sada smo svedeni na svega tri, od toga su dvojica suvlasnici auto-škole. Čini nam se kao da neko namerno hoće da nas pozatvara, pa da taj posao preuzme neko drugi."
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja negiraju da se za sada sprema izmena zakona u vezi sa polaganjem vozačkog ispita, iako je predlagač zakona MUP, a ne Agencija.
Na drugom sastanku Glavnog odbora Zajednice auto-škola Srbije, održanoj 29. juna u Smederevu, raspravljalo se i o radu radne grupe za izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja. Konstatovano je da uprava Zajednice nije zadovoljna dinamikom i načinom rada, te da će biti predložena izmena zakona po hitnom postupku. Među predlozima promenama su i pravila saobraćaja i obuka vozača, a Prva pomoć ne bude trebalo da bude uslov za izlazak na praktični deo vozačkog ispita. U Ministarstvu trgovine i usluga juče nisu mogli da preciziraju da li se i za kada razmatra promena novog zakona i cena polaganja za vozačku dozvolu, ali su najavili odgovore narednih dana.
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja negiraju da se za sada sprema izmena zakona u vezi sa polaganjem vozačkog ispita, iako je predlagač zakona MUP, a ne Agencija.
"Prošle godine je stupio na snagu novi zakon i nema razloga bilo šta da se menja, pa čak ni cene (!?). A to što je smanjena potražnja oko polaganja sasvim je normalno, jer svako koje mogao je iskoristio stari zakon. Agencija ne utiče na cenu, jer se tu pitaju ministarstva trgovina i finansija", rečeno je za "Alo!" u Agenciji.
Petar Rašeta, sekretar Zajednice auto-škola Srbije (ZAŠS) navodi da je neverovatnih 700 do 800 evra koliko se sada daje za obuku za vozača realna cena s obzirom na to koliki su troškovi.
"Cena polaganja je realna, pošto je država uvela teorijsku nastavu i Prvu pomoć, a izmene će se verovatno ticati nadležnosti, među kojima je i direktiva EU po kojoj ispitivač ne može da bude iz auto-škole u kojoj ste polagali, a njegov kontrolor saobraćajni policajac, već treba uvesti licenciranog ispitivača", navodi Rašeta.