Čim je početkom oktobra pravilnik stupio na snagu, proizvođači sokova lošijeg kvaliteta iskoristili su priliku da promene ambalažu i učine je primamljivijom za kupce.

Na ovaj problem skrenula je nedavno pažnju i Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS). "Skrećemo pažnju svim potrošačima da pažljivo čitaju deklaracije prilikom kupovine i da ne dopuste da ih stare navike dovedu u zabludu i pogrešnu kupovinu. Slika voća na pakovanju više nije garancija visokog voćnog sadržaja", navodi se u saopštenju NOPS-a.

U kompaniji "Nektar", koja godišnje preradi više od 100.000 tona raznih sirovina - voća i paradajza, ne pozdravljaju donošenje ovakve vrste pravilnika i smatraju da će on dovesti u određenoj meri do zbunjivanja potrošača.

"U prilog tome govori činjenica da i u EU postoje ozbiljne inicijative da se ovaj pravilnik promeni. 'Nektar' će standardno svojim potrošačima nuditi visok kvalitet proizvoda, ali smatramo da će ovaj pravilnik svakako u početku dovesti do određene zabune kod potrošača. Zato preporučujemo da se potrošači okrenu proverenim proizvodima i da svakako čitaju deklaracije", kaže za "Potrošač" generalni direktor kompanije "Nektar", Čedo Praška.

Dr Danica Zarić, direktor IHIS nutricionizma, koja se aktivno bavi ovom problematikom, objašnjava da su promene zaista značajne i da kupci sada, više nego ikada, treba da čitaju deklaracije. Međutim, kaže, proizvođači sada u napitak mogu da dodaju i svega 0,0001 procenat voća, a da na pakovanje istaknu sočnu zelenu primamljivu jabuku.

"Ali, ako kupac vidi da na takvom napitku ima 0,0001 odsto koncentrisanog soka jabuke, a da za isti novac može da kupiti sok sa jabukom drugog proizvođača sa znatno većim procentom voća, onda moramo reći da je potrošač informisan i da mu se dobrim označavanjem proizvoda daje mogućnost izbora", kaže dr Zarić.

Ona smatra da ukoliko se proizvođači budu pridržavali pravilnika niko neće biti oštećen. Potrošači će imati jasnu informacija o kvalitetu proizvoda, bez obmanjujućih podataka, a proizvođači mogućnost da na lep način istaknu kvalitet svog proizvoda u odnosu na konkurenciju.

Nedavno istraživanje kvaliteta ovih proizvoda na našem tržištu koje je sproveo NOPS, pokazalo je da postoje nepravilnosti na tržištu i da pojedini proizvođači dovode u zabludu kupce.

"To pokazuje da tržište sokova treba da bude uređenije, od čega će prvenstveno potrošači imati koristi. Tvrdili smo da prethodni pravilnik treba da se izmeni i uskladi sa regulativom EU i donese više preciznosti za sve učesnike na tržištu. Zato u ovom trenutku možemo da novi pravilnik donosi značajna poboljšanja, ali se problem regulative u Srbiji generalno ogleda u neefikasnom sprovođenju. Zato nam jedino ostaje da se nadamo da će nadležne inspekcijske službe u narednom periodu biti uporne u sprovođenju novog pravilnika", kaže Ramon Vajdinger, generalni direktor kompanije "Koka Kola Helenik", u čijem sastavu posluje "Freš end ko" fabrika sokova.

Ono što, kaže, nedostaje to je dodatno tumačenje Ministarstva poljoprivrede o datumu početka primene novog propisa, što u ovom trenutku nije jasno u potpunosti. Što se tiče ambalaže i informisanja potrošača u "Heleniku" smatraju da je ova regulativa u skladu sa EU i da su takve deklaracije na ambalaži uobičajene za sve članice EU.

"Svaki proizvođač je u obavezi da pravilno informiše kupca o svom proizvodu i da kupci imaju pravo da donose odluke na osnovu dostupnih informacija. Postoje neke kompanije koje ne poštuju standarde i mi smatramo da nadležne inspekcijske službe treba da preduzmu odgovarajuće korake kako bi sprečile ovu vrstu ponašanja na tržištu u budućnosti", kaže Vajdinger.