Nad Esenom sija sunce. Mnoštvo novinara u trenutku kada se otvaraju vrata muzeja "Folkvang" (Folkwang) hrle u 14 izložbenih prostorija, posvećenih radu Karla Lagerfelda. "Modni kralj" lično još nije prisutan, menja ga njegov prijatelj i bliski saradnik, izdavač Gerhard Štajdl, koji je ujedno i kustos izložbe "Paralelne suprotnosti", za čije razgledanje novinari na raspolaganju imaju nešto više od dva sata. To je prva izložba koja Lagerfeldove radove predstavlja u muzejskom kontekstu. Mogu se videti fotografije inspirisane Fajningerom i Fojerbahom, visoka moda iz kuće "Šanel", kao i mnogobrojni plakati iz bogate privatne zbirke samog modnog dizajnera. Iako su izložbu organizovali i postavili drugi, tu nema ni jednog rada ili eksponata koji Lagerfeld prethodno nije odobrio i dao svoj "blagoslov", piše "DW".

Samo "Šanel"

Na izložbi koja se sastoji od oko 350 eksponata mogu se videti odevni predmeti, crteži, knjige i fotografije velikog majstora – čak i kopija Lagerfeldovog radnog stola, pa sve do minijaturnog izdanja njegove prodavnice knjiga u Parizu. Kustos Štajdl novinare vodi kroz prostorije, upućuje na fotografije, sa ironijom u glasu priča romantične anegdote sa snimanja reklame jedne vrlo skupe marke šampanjca. U pripremi izložbe on je pregledao mnoštvo materijala. "Reč je o čitavim skladištima. U jednom su samo fotografije, u drugom knjige. 'Šanel' ima poseban Lagerfeldov arhiv", navodi Štajdl.

Od svih izloženih predmeta, možda najviše fasciniraju nacrti, odnosno, precizni crteži majstorovih kreacija – na primer večernje haljine izrađene od posebnih materijala koji odišu vanvremenskom elegancijom. Modeli prikazani u Esenu pripadaju najnovijoj kolekciji "Šanela", a postavila ih je i dekorisala jedna od saradnica te modne kuće koja je specijalno za tu priliku doletela iz Pariza. Generalno, u Esenu se mogu videti isključivo modeli te modne kuće kojoj je Lagerfeld veran već više od 30 godina. Modeli koje je uradio za druge kuće, kao što su "Fendi" i "H&M", u muzeju "Folkvang" nisu predstavljeni.

Muzej kao privatna reklamna platforma

Drugim rečima, glavni protagonisti izložbe su Lagerfeld, Štajdl i "Šanel". Koju tačno ulogu u tom spektaklu igra sam muzej "Folkvang" nije sasvim jasno. U svakom slučaju, stiče se utisak da je taj muzej, koji inače finansiraju poreski obveznici, Lagerfeldu pružio platformu za reklamiranje samog sebe. Direktor muzeja, Tobija Bezola te kritike odbacuje i navodi da u postavljanju izložbe nisu slušali "diktat modne imperije Lagerfeld". "Mi smo predlagali, Lagerfeld se ili složio sa nama, ili nije. Nikako nije bilo tako da nam je on napravio gotovu izložbu koju smo mi samo postavili", rekao je na konferenciji za novinare vidljivo napet i nervozan Bezola.

Uprkos kritikama, muzej u Esenu nije jedini koji uz pomoć nemačkog dizajnera želi da poveća svoj ugled - slične izložbe su u planu i u "Kunsthale" u Hamburgu kao i u "Haus der Kunst" u Minhenu.

Konačno, u 17 časova, kada su se nad Esenom već nadvili teški, sivi oblaci, u muzej "Folkvang" ušao je muškarac obučen u crno. Iza njega su novinari, snimatelji, fotografi. Njegovo veličanstvo, "Karlo Veliki" očigledno je ipak stigao. U prirodi izgleda isto kao i na izloženim fotografijama - duge bele kose, lanac oko vrata, tamne naočare. Taj 80-godišnji umetnik (tako se bar procenjuje njegova starost) govori tiho i nervozno, ali nimalo arogantno.

"Da, velika je čast biti u Esenu. Nikada nisam smatrao da je moje delo dovoljno 'ozbiljno' da bi moglo da bude prikazano u jednom ovakvom muzeju. Naime, ja uvek pokušavam da samog sebe ne uzimam previše ozbiljno", rekao je Lagerfeld pred okupljenim novinarima.

Nakon kraćeg govora, ponovno je nestao - iznenada i u punom sjaju, baš onako kako se to i očekuje od pravog kralja.