Želja Kie da se nametne evropskoj publici, potvrdjena je nastupom modela Cee’d, razvijenim i napravljenim na Starom kontinentu
Finalna verzija modela Cee’d predstavljena na Salonu automobila u Parizu 2006, nažalost, znatno se razlikuje od originalnog koncepta koji je Kia pokazala godinu dana ranije u Ženevi. I te promene su opet nastale u želji da se automobil nametne što širem krugu kupaca. Kako ne bi bilo zabune, Cee’d nije zamenio izvesnu Corollu (Toyota), na koju evidentno podseća, već neubedljiv Cerato!
Čak i samo ime Cee’d simbolizuje evropsku orjentaciju, gde prva dva slova označavaju Evropsku zajednicu (Communaute Europenne), a druga dva njegov namenski dizajn (Europen design). Za one kojima engleski jezik nije jača strana, recimo još da se ovakva kovanica jednostavno izgovara "cid".
Bilo kako bilo, iako ne preterano atraktivna, ova Kia poseduje savremen i dopadljiv izgled, a u skoroj budućnosti može računati na još dve verzije. Po onome što smo imali prilike da vidimo, kupe i karavan (u ovaj poslednji smo se i smestili) verzije deluju još ubedljivije, tako da cena, do sada principijelni razlog za kupovinu jednog vozila ovog proizvodjača, nije više isključivi argument. Šta više, uverili smo se da Cee’d po malo čemu zaostaje za najsavremenijim modelima u "Golf" segmentu, ukoliko od mnogih nije i bolji...
Dosledna sloganu koji bi se mogao prevesti kao "moć za iznenaditi", Kia je prva u Evropi koja daje čitavih sedam godina garancije za odredjene modele! Preciznije rečeno 2.555 dana ili 150.000 km (šta pre istekne), a garancija se prenosi i na druge vlasnike, ukoliko se vozilo proda. Da li je u pitanju apsolutno poverenje u pouzdanosti modela Cee’d, ili se Kia odlučila na ovakav potez kako bi se distancirala od brojne konkurencije, ne znamo, ali je sigurno da ponuda deluje primamljivo. Činjenica je, medjutim, da kupci neće pohrliti u salone Kie ukoliko je sedmogodišnja garancija jedini argument, jer šta sve to vredi ako se radi o neuglednom, nekomfornom, bučnom ili opasnom vozilu!? Da skratimo dramsku napetost, ništa od navedenog ne odnosi se na Cee’d...Čak i samo ime Cee’d simbolizuje evropsku orjentaciju, gde prva dva slova označavaju Evropsku zajednicu (Communaute Europenne), a druga dva njegov namenski dizajn (Europen design). Za one kojima engleski jezik nije jača strana, recimo još da se ovakva kovanica jednostavno izgovara "cid".
Bilo kako bilo, iako ne preterano atraktivna, ova Kia poseduje savremen i dopadljiv izgled, a u skoroj budućnosti može računati na još dve verzije. Po onome što smo imali prilike da vidimo, kupe i karavan (u ovaj poslednji smo se i smestili) verzije deluju još ubedljivije, tako da cena, do sada principijelni razlog za kupovinu jednog vozila ovog proizvodjača, nije više isključivi argument. Šta više, uverili smo se da Cee’d po malo čemu zaostaje za najsavremenijim modelima u "Golf" segmentu, ukoliko od mnogih nije i bolji...
Sedam bezbrižnih godina
Svesni da se dosadašnji modeli nisu preterano proslavili uspešnim dizajnom, a još manje po pitanju zadovoljstva u vožnji, odgovorni su vrlo dobro znali na čemu moraju poraditi. Misija je potpuno uspela, voziti Cee’d danas nije ništa manje zabavno od na primer jednog Renault Megana, Citroena C4 ili Ford Focusa. Ponašanje na putu van svake je sumnje dobro, a postignuti kompromis izmedju udobnosti i sigurnosti je za pohvalu, čak i kada je vozilo lišeno elektronske kontrole stabilnosti. Naime, poput mnogih konkurenata, ESP je za jeftinije verzije uz doplatu (600 evra), mada svakako nije na odmet prilikom energične vožnje po klizavoj podlozi.
Ovakvo ponašanje Cee’d duguje dobrim delom potpuno novoj platformi na kojoj je postavljen, koju uzgred rečeno deli sa novim Hyundai i30. Za neupućene, Kia i Hyundai su u sličnoj vezi kao Peugeot i Citroen, dakle principijalne razlike odnose se na spoljašnji dizajn i enterijer.
Isti pogon
Logično je, dakle, da Cee’d i i30 pokreću i iste pogonske jedinice. A kod ovog automobila u ponudi je ukupno šest. Pored tri benzinska agregata, 1,4/109 KS, 1,6/122 i 2,0/143 (svi sa promenjivom distribucijom razvodjenja), postoji još i dizel blok 1,6 od 90 i 115 KS kao i snažni 2,0 CRDi od 140 konjskih snaga. Radi se o izuzetno čistim i savremenim motorima u common rail tehnologiji.
Naš izbor je pao na verovatno najinteresantniji 1,6 CRDi od 115 KS. Ovaj kućni dizel motor razvijen je na bazi manjeg 1,5 CRDi od 110 KS (možemo ga pronaći u modelu Rio), i koji jednostavno nema na čemu da pozavidi jednom od najboljih u kategoriji, čuvenom 1,6 HDi/TDCi, grupacije PSA i Ford. Osim što je snažniji, poseduje i veći obrtni moment od 255 Nm, dok je u radu osetno diskretniji.
Uz precizan i dobro odmeren petostepeni menjač, performanse su znatno iznad očekivanja, tako da smo ga lako pogurali do maksimalne brzine od 190 km/h. Još su impresivnija medjuubrzanja, jer čim postigne nekih 1500, snažno "čupa" do bezmalo 5000 o/min. Elastičnost je dakle za primer, baš kao i potrošnja, koja se stabilizovala na 6,3 litara u proseku. Lako može biti niža od 5 litara, dok u gradskoj vožnji, od semafora do semafora, troši 8,3.
Ukoliko bi, ipak, trebalo da navedemo neku ozbiljniju manu ovog ambicioznog Korejanca, to bi verovatno bile kočnice. Bez obzira što se stiče utisak da "grizu" snažno (diskovi na sva četiri točka i nezaobilazni ABS), zaustavni put je predug, te mu je pri brzini od 130 km/h neophodno dobrih 70 metara kako bi se potpuno zaustavio. Poredjenja radi, najbolji u kategoriji zaustave se 6 do 7 metara ranije.
Nasuprot tome, za upravljanje se može reći da je dovoljno precizno. Potpomognuto je dobro odmerenom električnom asistencijom, tako da u ovom segmentu nema zamerki.
Prostrana, ali hladna unutrašnjost
Izuzmemo li pomalo neprijatan miris lepka, unutrašnjost nema više ništa zajedničko sa prvim modelima Kie. Prošlosti pripada tvrda i ružna plastika, spojevi "od oka" i bučne komande neprijatne za rukovanje. Pre nego li na sam kvalitet materijala i završnu obradu, kritike se, dakle, odnose na izvestan nedostatak topline. Sivo-crna kombinacija sedišta i komandne table deluje pomalo deprimirajuće, bar kada je o testiranoj verziji reč.
A opet, ispupčena centralna konzola potpuno zadovoljava ergonomijom, dok je instrument tabla, sa tri analogna instrumenta, dopadljiva i pregledna. Vozač, bez obzira na dimenzije, lako pronadje odgovarajuću poziciju, a sve zahvaljujući velikoj amplitudi podešavanja sedišta i upravljača (i po dubini).
Nakon mesec dana provedenih u jednom Meganu, bez ikakve sumnje prednost odmah dajem ovom Korejancu, bez obzira što nema toliko praktičnih pregrada i boksova za odlaganje sitnica. Ispred suvozača je, recimo, skromnog kapaciteta, dok su pregrade u svim vratima previše uske.
Naprotiv, prostora za četiri odrasle osobe ima u izobilju, posebno kada su kolena putnika pozadi u pitanju. Cee’d medjutim spoljašnjim dimenzijama ne odskače od aktuelnog proseka u C segmentu (dužina 4,24 m), i nije, kao što bi se moglo pomisliti, zakinuto na prtljažniku. Veoma upotrebljivih 340 dm3, uz napomenu da u dnu postoji još jedna praktična polica i rezervni točak redukovanih dimenzija. Podeljeni naslon zadnje klupe se naravno obara, čime se dobija potpuno ravna površina od 1300 dm3.
Konkurentna cena i oprema
Kratki flash-back - kada je 1997. godine predstavljen model Sephia, niko se od konkurenata nije nimalo "nasekirao". Deset godina kasnije, Kia, bivši proizvodjač bicikala, koji se preorjentisala na automobile tek 1952, toliko je napredovao, da se danas Cee’d uzima za više nego dostojnog protivnika.
Cena, kao što rekosmo, nije više jedini argument, mada je sa početnih 15.500 evra, ova Kia medju jeftinijim u kategoriji. Na našem tržištu se do nedavno davao popust od 1.500 evra, ali je osnovna verzija prilično "očerupana". Naime, postoje bitne razlike u opremi u zavisnosti od tržišta, tako da manuelni klima uredjaj i radio CD-MP3 sa komandama na upravljaču, nisu, kao što je to slučaj u Francuskoj, u serijskoj opremi!? Nejasno je isto tako ima li Cee’d kod nas garanciju od 5 ili 7 godina? A koga interesuje isključivo dizel, pa još sa klimom i drugim elementima udobnosti, neophodno je izdvojiti 17.500 evra, pod uslovom da se i dalje odobrava navedeni popust.
U Francuskoj, testirani 1,6 CRDi/115 KS Activa (drugi završni nivo), košta 19.600 evra, no u ovu cenu je uračunata veoma bogata oprema. Navedimo samo automatsku klimu, šest vazdušnih jastuka, upravljač i ručicu menjača presvučene kožom, senzore za vožnju unazad, spoljašnje retrovizore, kao i prednja i zadnja stakla sa električnom komandom, halogena svetla za maglu, USB priključak itd. Uzgred, Cee’d poseduje i odličnu pasivnu sigurnost, sa osvojenih maksimalnih pet zvezdica.
Za kraj
Iako veoma uspešan, ovaj naturalizovani Korejanac nezahvalan je za testiranje. Zašto? Jednostavno zato što u vožnji ne budi nikakve posebne emocije, a spoljašnji izgled ostavlja nas uglavnom ravnodušnim. Sa druge strane lišen je praktično svih većih mana, pa ga je nemoguće ozbiljnije kritikovati.
Dole potpisani je iz odredjenih razloga odbio letos primamljivu ponudu Kie da ode sa "cidom" na godišnji odmor do Srbije i Grčke, i tako obavi veliki test od 6.500 km. Nakon nedelju dana druženje mogu samo zažaliti zbog ovakve odluke, jer energičan i diskretan agregat, plus mala potrošnja goriva i sigurno ponašanje, odlična su kombinacija za krstarenje po evropskim putevima.
Zaključak koji bi se mogao izvući je da u kategoriji sigurno postoje atraktivniji, udobniji i prestižniji prestavnici, ali je teško pronaći prostraniji, jeftiniji i "bezbrižniji" od Kie Cee’d.
Kia Cee’d 1,6 CRDi 115 LX Fresh
Karoserija - hatchback
Broj vrata/sedišta - 5/5
Dužina mm - 4235
Širina mm - 1790
Visina mm - 1480
Medjuosovinski razmak mm - 2650
Masa vozila kg - 1190
Motor
Četvorocilindarski redni motor, vodeno hladjenje, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 - 1591
Maks. snaga kW/KS - 90/122
pri o/min - 6200
Maks. obrtni moment Nm - 154
pri o/min - 4200
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasto poprečno rame‚ pozadi torziona osovina, amortizeri i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici - 195/65 R15
Prenos snage
Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s - 10‚8
Maksimalna brzina km/h - 192
Prosečna potrošnja l/100 km - 6,4
Cena (sa PDV-om) € od - 16.517
(Vrele gume)