Kada se pokrene priča o muscle cars automobilima, uopštena je konstatacija da je reč o vozilima, ogromne snage i brzine, ali dosta specifičnim, stvorenim u jednom momentu u istorije, koji je nemoguće vratiti na današnje puteve. Dodge Challenger SRT8, ipak, to pokušava...
Detroit uzvraća udarac
Kada se pokrene priča o muscle cars automobilima, uopštena je konstatacija da je reč o vozilima, ogromne snage i brzine, ali dosta specifičnim, stvorenim u jednom momentu u istorije, koji je nemoguće vratiti na današnje puteve. Dodge Challenger SRT8, ipak, to pokušava...
Niko od automobilskih analitičara nije mogao da predvidi ponovnu popularnost muscle cars klase. Ne samo da originalni primerci retkih modela menjaju vlasnike, nego njihove reinkarnacije stižu na puteve u formi serijskih modela ili u sajamske hale, u formi koncept vozila koja mnogo obećavaju.
u sajamske hale, u formi koncept vozila koja mnogo obećavaju.
Ipak, za to vreme, svet se jako promenio i niko više neće da kupi automobil koji ima fantastičnu snagu, ali diskutabilan dizajn, te vozilo koje nerazumno mnogo troši, slabo koči, loše se ponaša u krivinama, ima svoju ozonsku rupu iznad sebe i nalazi se na crnoj listi svih osiguravajućih društava. Detroit više nije Motown u ekspanziji, grad koji pruža šansu svima, nego umorni, prljavi i mračni megalopolis sa sve većim brojem nezaposlenih, sve slabijim standardom i galopirajućom stopom kriminala.Kada se pokrene priča o muscle cars automobilima, uopštena je konstatacija da je reč o vozilima, ogromne snage i brzine, ali dosta specifičnim, stvorenim u jednom momentu u istorije, koji je nemoguće vratiti na današnje puteve. Dodge Challenger SRT8, ipak, to pokušava...
Niko od automobilskih analitičara nije mogao da predvidi ponovnu popularnost muscle cars klase. Ne samo da originalni primerci retkih modela menjaju vlasnike, nego njihove reinkarnacije stižu na puteve u formi serijskih modela ili u sajamske hale, u formi koncept vozila koja mnogo obećavaju.
u sajamske hale, u formi koncept vozila koja mnogo obećavaju.
Sa druge strane, gorivo više nije toliko jeftino kao nekad, a Amerika mora da ratuje da bi ugasila svoju benzinsku žeđ. Kada se pogleda iz ovog ugla, možemo biti srećni što još uvek i imamo automobile, a kada stignu vesti o predstavljaju modela kao što je Dodge Challenger, onda možda još uvek ima nade za klasu pravih, raskalašnih uličnih trkača.
Iako je američka trka za performansama pokošena još ranih 70-ih, sigurnosnim i ekološkim propisima, svi proizvođači su se polako oporavljali i vraćali sa sve snažnijim motorima i slobodnijim koncepcijama. Ipak, ideja i povratku muscle cars se rodila tek krajem 90-ih kada je na svetsku automobilsku scenu stupio trend retro dizajna. I onda je neko u Detroitu povezao tri stvari: bogato nasleđe, rupu na tržištu i dizajn koji se može jako naslanjati na tradiciju.
Sa druge strane, sama ideja muscle koncepcije (mnogo snage - dopadljiv dizajn - niska cena) je večna i nikad nije napustila konstruktore. U roku od par godina, prvi koncepti su počeli da pristižu i oduševljenje publike je ubedilo šefove "velike trojke" da su na pravom putu. Prvi se pojavio Ford Mustang sa V8 agregatom od 300 KS i smešno niskom cenom koji je ubrzo postao i globalni bestseler. GM je odgovorio sa konceptom Chevrolet Camaro čija se premijera očekuje za godinu dana, a Chrysler sa modelom Dodge Challenger, prvo u formi studije 2006. godine, da bi danas, dve godine kasnije, bila premijera serijske verzije.
Razlog sto je Dodge požurio sa prezentovanjem serijskog modela je zbog toga što Challenger ima neverovatnu popularnost i privlači ogromnan broj potencijalnih kupaca. Iako je zvanična premijera održana na Salonu automobila u Čikagu, početkom februara, Dodge je odmah posle nove godine počeo da prima uplate za prvih 7.000 Challengera SRT8 koje planira da napravi tokom 2008. Iako je cena novog modela oko 37.995 $ za model sa motorom od 425 KS, dileri podstaknuti velikom tražnjom, sada već prodaju mesto na listi čekanja za 2 puta veću cifru. Iako ovo deluje suludo, svi se slažu da će se cene i euforija oko novog Challengera popeti na viši nivo kada prvi primerci dođu do kupaca, sredinom marta.
Ipak, da vidimo oko čega se diže tolika prašina i koji to automobil predstavlja jednu od najinteresantnijih ovogodišnjih premijera... Naime, Dodge Challenger, iako je svež i moderan, po dizajnu, ni malo nije nov. Svi detalji, linije, proporcije, kao i oblici su preuzeti sa prvog Challengera iz 1970. godine, ali modernizovani i pomalo umekšani. Iako bi neko mogao da pomisli da dizajneri Dodgea nisu uradili ništa osim prepisivanja svojih kolega iz 1970, istina je malo drugačija. Potreban je ogroman posao da bi se jedan klasičan oblik pretvorio u moderan izraz i da bi se prilagodio za proizvodnju. Bez obzira na sve, veoma lep automobil, koji dizajnom daje obećanje brzine, snage i agresivnosti, a podseća na slavne pretke.
Ispod dopadljivo oblikovanog metala karoserije, krije se poznata tehnologija Chryslera. To je razlog i osnova brzog razvoja ovog automobila od koncepta do serijskog modela. Naime, novi Challenger deli platformu Chryslera 300 C, Dodge Chargera i Magnuma, a ovo predstavlja prednost, ali i manu. Prednost zbog toga što rapidno smanjuje troškove razvoja i proizvodnje
(veoma bitan momenat za Chrysler u ovom trenutku), a manu zato što jednom sportskom automobilu daje limuzinsko podvozje i veliku težinu. Ako bi se ovo prvo još nekako i prihvatilo, ovo drugo je daleko teže i Challenger SRT8 sa HEMI motorom od 6,1 litra ima 1878 kg, što smanjuje kapacitete fantastičnog pogona. Doduše, muscle automobili su uvek bili teški, ali možda je vreme da se razmišlja na drugi način i u ovoj klasi.
Obećanje dato dizajnom, spomenuti agregat sa 425 KS sa 570 Nm obrtnog momenta, zadnji pogon i petostepeni automatski menjač, uspešno ispunjavaju. Famozni Hemi agregat, poznat iz odeljenja SRT Chryslera, predstavlja povećani i pojačani motor od 5,7 litara, kome je namerno data snaga od 425 KS da bi se njome izjednačio sa legendarnim Hemi 426 agregatom iz perioda 1966-1970, koji je imao 7 litara zapremine i 425 KS (a realno oko 500 KS), te predstavljao vrh Dodge i Plymouth muscle aspiracija.
Ipak, i pored velike težine, Challenger je i dalje brutalno brz i stabilan. Za sprint od 0 do 100 km/h je potrebno 5 sekundi, a maksimalna brzina je oko 280 kilometara na čas. Iako ovo daje dovoljan uvid u sposobnosti novog muscle igrača, treba još napomenti da je Challenger sposoban za bočna ubrzanja od 0,89 G i da mu je quatter mile vreme 13,7 sekundi, što su sve rezultati za poštovanje. Kompletnu sliku o motorizaciji, upotpunjavaju i informacije o skorom proširivanju ponude sa motorom 5,7 Hemi od 380 KS i poznatim V6 agregatom od 3,5 litra sa 256 KS, koji bi trebalo da se pojave početkom sledeće godine. Osim toga, šestostepena manuelna transmisija bi mogla da se pridruži automatiku.
Enterijer novog Challengera, iako se odlikuje prostranošću, koja se može i očekivati od kupea dugog više od 5 metara, i dobrom ergonomijom, ipak, ne uspeva da oduševi dizajnom i oblicima. Jasno je da je Dodge, na ovom modelu, a opet u duhu prave muscle filozofije, iskoristio mnogo već postojećih komponenti i formi, mada ostaje žaljenje što jedan ovako specifičan automobil nema i specifičan enterijer koji je bliži onome viđenom na konceptu. Ipak, kada se pritisne papučica gasa, ovaj momenat postaje manje bitan...
Za sada, Challenger se isporučuje u tri boje Hemi narandžasta, srebrna i crna, a svi modeli imaju i karbonske "racing stripes" preko haube. Za svojih "navodnih" 38.000 dolara dobijate veliki "komad" automobila (po dimenzijama, težini i snazi), ali i instant klasiku, vezu sa slavnom prošlošću i dokaz da pravi automobili i dalje postoje.
Proizvodnja za 2008. je već rasprodata tako da možete očekivati da prvi primerak vidite 2009, a prema najavama iz Dodge, Challenger bi trebao da se prodaje i u Evropi. Sudeći prema performansama, daleko sofisticiraniji BMW M3 će imati neočekivano jakog konkurenta za skoro dvostruko manje novca, naravno pod uslovom da najavljena cena iz SAD ostane i u Evropi.
Međutim, ono što Challengera čini posebno interesantnim je činjenica da se ovaj automobil pojavio, kao u ostalom i cela klasa muscle cars, iz čiste želje za pravim automobilima, a ne plastičnim surogatima koji trenutno vladaju na tržištu. Njegov cilj je ne samo da donese preko potrebnu zaradu i interesovanje tržišta za Chrysler, nego i da povrati samopouzdanje i podseti sve kako je nekad ovaj proizvođač bio jak i kakav bi mogao da bude, odnosno kakav će, nadamo se, i biti. Iako je nerealno očekivati da će nova klasa muscle automobila, čiji je Challenger tipičan predstavnik, živeti večno, svakom poznavaocu mora biti interesantna, jer je autentična, dinamična i u startu legendarna. Stoga, ih treba prihvatiti ovako, jer ako se muscle automobili, jednog dana i treći put reinkarniraju, sigurno neće imati žedne V8 motore, brutalne snage i zvuka, nego će ići na struju...
Dodge Challenger 1970-1974.
Challenger se pojavio početkom 1970. kao prvi "pony car" Dodgee. Svojom kombinacijom snage, dizajna, performansi i opreme veoma je zaslužio mesto u "aleji velikana". Iako je muscle pokret već bio na zalasku, paleta motora, od šestocilindraša do V8 monstruma je obezbedila veliki broj kupaca, a identična tehnika i sličan dizajn sa modelom Plymouth Barracuda nije štetio prodaji.
Najbolje godine su bile 1970. i 1971. kada je Charger bio u punoj snazi sa čuvenim Hemi 426 motorom, ali se tokom naredne tri godine, snaga smanjuje, najsnažniji agregati se povlače iz ponude, a prodaja popušta i ceo segment se gasi. Danas je Challenger iz 1970/71. jedan od najcenjenijih muscle modela pogotovo ako ima Hemi motor. Poređenja radi, sa tim agregatom,
automobil koji je iz 1970, ubrzava za 5,5 sekundi do 100 km/h što je bolje od većine današnjih sportskih modela...
Dodge Challenger iako je bio aktuelan samo četiri godine, ostavio je ogroman trag u automobilskoj, ali i popularnoj kulturi. Ne samo da je bio spominjan u mnogim pesmama i spotovima nego se i često pojavljivao u fimovima. Jedno od najvažnijih ostvarenja je i Vanishing Point iz 1971 (kod nas preveden kao "Dodž Razarač") i predstavlja prvi film road movie žanra u kom, pored glavnog junaka Kowalskog, glavnu ulogu tumači i beli Challenger R/T 440 iz 1970. Ovo ostvarenje doživelo je i svoj televizijski rimejk iz 1997, ali je loše ocenjeno zbog slabog kvaliteta...
(Vrele Gume)