Peugeot je oduvek imao dopadljive i upotrebljive karavane...
Karavan za svaki dan
U moru gradskih automobila, transformisanih u mikro-vanove, za sada je jedino Peugeot 207 SW ostao veran klasičnoj karavanskoj verziji...
Postoji više načina kako povećati zapreminu određenog modela. Peugeot se, kao po običaju, odlučio na najjednostavniji (čitaj najjeftiniji), tako što je produžio zadnji deo "malog" 207, ne menjajući međuosovinsko rastojanje. Za rezultat imamo veoma kompaktni karavan, dopadljive forme, koji nije ništa drugo do naslednik nekadašnjeg 206 SW.
Ukoliko znamo da je ovaj postigao polovičan komercijalni uspeh, mogli bi smo se sa pravom zapitati zašto su u Peugeotu odlučili da nastave tradiciju? Verovatno zbog nje same, a još verovatnije zbog nezavidne finansijske situacije, kada u prvi plan izbija borba za svaki prodati automobil, baš kao i smanjenje troškova proizvodnje. Uostalom, stotinak hiljada primeraka karavana, koliko se planira proizvesti godišnje, nije uopšte cifra za potcenjivanje.
Bilo kako bilo, sa ovom verzijom zaokružena je ponuda modela 207, koji se kao retko koji model u segmentu, može pohvaliti sa ukupno četiri verzije. Naravno da sve poseduju identičan prednji deo, po želji sa dva lica (sportski i standardni), dok su principijalne razlike u zadnjem. Nazvan SW (Station Wagon), kako bi se izbegli previše banalni izrazi, kao što su karavan, break ili kombi, poseduje atraktivnu "zadnjicu" sa neuobičajno postavljenim C stubom, po ugledu na veliki 407.U moru gradskih automobila, transformisanih u mikro-vanove, za sada je jedino Peugeot 207 SW ostao veran klasičnoj karavanskoj verziji...
Postoji više načina kako povećati zapreminu određenog modela. Peugeot se, kao po običaju, odlučio na najjednostavniji (čitaj najjeftiniji), tako što je produžio zadnji deo "malog" 207, ne menjajući međuosovinsko rastojanje. Za rezultat imamo veoma kompaktni karavan, dopadljive forme, koji nije ništa drugo do naslednik nekadašnjeg 206 SW.
Ukoliko znamo da je ovaj postigao polovičan komercijalni uspeh, mogli bi smo se sa pravom zapitati zašto su u Peugeotu odlučili da nastave tradiciju? Verovatno zbog nje same, a još verovatnije zbog nezavidne finansijske situacije, kada u prvi plan izbija borba za svaki prodati automobil, baš kao i smanjenje troškova proizvodnje. Uostalom, stotinak hiljada primeraka karavana, koliko se planira proizvesti godišnje, nije uopšte cifra za potcenjivanje.
Zaokružena ponuda
U sličnom stilu je i ogromna svetlosna grupa, koja zadire duboku u karoseriju, gotovo do zadnjih vrata, dajući mu tako originalan i prepoznatljiv izgled. Generalno uzevši, dizajn je prilično uspeo, dok je praktičan aspekt ovakve karoserije već odavno poznat. Koliko je ovaj koktel opojan, odnosno koje su prednosti i mane klasičnog karavana nad hečbekom, želeli smo da proverimo...
Za šaku centimetara
U poređenju sa "normalnim" 207, SW se izdužio za skromnih 12 cm, dok je u visinu dobio 4 cm (plus krovni nosači). Sa 4,16 metara tako je ubedljivo najkraći karavan na tržištu, te je normalno da unutrašnji prostor ne može biti preterano izdašan. Ukoliko je napred sasvim zadovoljavajući i neizmenjen, pozadi ga za kolena putnika ima još za 2-3 cm manje nego li kod hečbeka. Klupa je, međutim, uzdignutija, tako da i deca mogu pratiti šta se dešava na putu ispred. Logično najveću korist je izvukao prtljažnik, čija je zapremina zvanično porasla za 67 dm3, dostigavši tako cifru od 337 dm3. Kažemo zvanično, jer nezavisna merenja pokazuju da je Peugeot bio preterano skroman sa fabričkim podacima, tj. da realno ima čitavih 390 dm3.
Nebitno ko je u pravu, jer od suvoparnih cifri daleko je važniji sam praktični aspekt. Karavan tako poseduje izuzetno nizak pod, a njegove pravilne dimenzije omogućuju lak utovar teških i kabastih predmeta. Za razliku od verzije sa troje i petoro vrata, dovoljno je samo oboriti naslon zadnje klupe (sedalni deo automatski sklizne prema napred), da bi se dobila potpuno ravna površina od najmanje 1.260 dm3. Kako je rezervni točak redukovanih dimenzija, u dnu prtljažnika postoji još i pozamašno udubljenje za odlaganje alata i drugih sitnica.
Ubeđivanje kupaca
Da bi na kraju ubedio potencijalne kupce u svrsishodnost ovakve karoserije, SW poseduje nezavisno otvaranje zadnjeg stakla od vrata, što je i te kako zgodno kada je drugo vozilo preblizu parkirano. Nažalost nije u serijskoj opremi za bazne verzije, ali se za 500 evra doplate dobija u kombinaciji sa ogromnim staklenim krovom, površine 1,1 m². Kao i kod 307 SW, ovaj se ne otvara, ali je zaista atraktivan i omogućuje predivan pogled na nebo. Ukoliko je sunce previše jako, poseduje zavesu sa električnom komandom, no i pored nje temperatura u vozilu naglo raste. Klima uređaj je dakle neophodan, samo i za njega treba zavući ruku duboko u džep (1.000 evra). Bazni SW u ponudi je međutim od drugog završnog nivoa, Trendy, i skuplji je za samo 500 evra od standardnog 207 sa petoro vrata.
Aha, eto dakle kako Peugeot želi privući kupce, bez obzira što je "ulaznica" prilično skupa. U Francuskoj cena najjeftinijeg benzinskog 1,4/75 iznosi 14.400 evra, dok za dizel treba najmanje 17.000 evra.
Sužena ponuda
Za početak, Peugeot je ponudio samo dva završna nivoa (Trendy i Premium), baš kao i po dva benzinska i dizel agregata. Pored spomenutog 1,4 tu je i novi 1,6 16v od 120 KS, dok dizel blok, 1,6 HDi, kao po običaju ima 90 i 110 KS. Izbačen je, dakle, 1,4 HDi/70 KS, jer se procenilo da nije dovoljno snažan za ovu karoseriju.
Za testiranje smo izabrali po mnogima najjinteresantniji 1,6 HDi/90, koji zadovoljava u svakom pogledu, a ujedno je jeftiniji za nekih 1.300 evra od verzije sa 110 KS. Iako performanse nisu zadivljujuće, ubrzanja su dovoljna za sigurna preticanja (12 sekundi do 100 km/h), a maksimalna brzina od bezmalo 180 km/h, dozvoljava duže vožnje po evropskim auto putevima. Primerno ekonomičan, zadovoljava se sa 6,6 litara u proseku (raspon između 4,5 i 8,8 litara), jedino mu se može prebaciti povišeni nivo buke, posebno kada je hladan i u fazi ubrzavanja. Segment u kojem se nalazi ne dozvoljava obilatiju zvučnu zaštitu!
Sistem SSP
Što se tiče ponašanja na putu, razlike praktično ne postoje, bez obzira što je SW za nijansu tvrđe trimovan. Uprkos tome, testirani automobil se pokazao veoma udobnim, dobrim delom zahvaljujući izboru standardnih pneumatika od 15 cola, dimenzija 185/65. Stabilnost time nije dovedena u pitanje, do te mere da za ESP nema potrebe doplatiti 470 evra. 207 SW je izuzetno agilan i lak za vožnju, jedina veća mana odnosi se na neprecizan menjač. Ručica potseća na mlin za kafu, treba se zaista igrati njome kako bi se "ubo" željeni stepen prenosa.
Ne možemo, međutim, a da ne pohvalimo "čarobnu" električnu asistenciju, odmerenu baš kako treba, odnosno sistem SSP (Steering Stability Program), koji ide uz nju. Do nedavno rezervisan za sportski 207 RC, od sada je u serijskoj opremi za 207 SW 1,6 HDi/110, a radi se o sledećem. Ukoliko dođe do asimetričnog kočenja, kada su, recimo, točkovi sa desne strane na klizavijoj podlozi (šljaka, trava i slično), bez ovog sistema vozač je prinuđen da vrši korekciju upravljačem, tj. da ga okrene ka točkovima koji imaju slabiji kontakt sa putem. Sa sistemom SSP to više nije neophodno, jer on proceni pod kojim će uglom, samostalno, zaokrenuti upravljač. U isto vreme dejstvuju regulator sile kočenja (ABS) i elektronska kontrola stabilnosti (ESP), kako bi vozilo ostalo na željenom pravcu.
Ima smisla
Kao što smo rekli na početku, u iščekivanju Renaulta Clio Estate i Škode Fabie Combi, početkom naredne godine, 207 SW jedini je "džepni" karavan u segmentu. Prvi najavljuje 440 dm3 prtljažnog prostora, drugi čak 480 dm3, no ovakva hvalisanja proizvođača, ipak, treba uzeti sa rezervom.
U međuvremenu, ovaj mali Peugeot potpuno je opravdao poverenje jedne četvoročlane familije sa decom nižeg uzrasta. Skromnih dimenzija, zgodan je za vožnju po gradu i parkiranje, a kako je potpisniku ovih redova za vreme test vožnje "crkla" veš mašina, sa lakoćom je nova transportovana u njegovoj unutrašnjosti. Dodamo li na upotrebnu vrednost originalan dizajn i zanemarljivo višlju cenu, zaista nema ni jednog posebnog razloga zašto ga ne "usvojiti". Osim toga Peugeot je najavio još dve znatno pikantnije SW verzije, jednu sportsku od 175 KS (RS) i još jednu za sve puteve (SUV). Dokaz da se na karavan i te kako računa u budućnosti...
Peugeot 207 SW 1,6 HDi Trendy
Karoserija karavan
Broj vrata/sedišta 5/5
Dužina mm 4156
Širina mm 1972
Visina mm 1510
Međuosovinski razmak mm 2540
Prtljažnik l 337
Masa vozila kg 1350
Motor
Četvorocilindarski redni turbo dizel motor, common rail ubrizgavanje goriva, vodeno hlađenje, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine.
Radna zapremina cm3 1560
Maks. snaga kW/KS 66/90
pri o/min 4000
Maks. obrtni moment Nm 215
pri o/min 1750
Ogibljenje
Napred McPherson i poprečno rame‚ pozadi polukruta osovina, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici 185/65 R15
Prenos snage
Pogon na prednje točkove, menjač sa 5 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 11‚8
Maksimalna brzina km/h 182
Prosečna potrošnja l/100 km 5,0
Cena (u EU) € od 17.000
(Vrele Gume)