Leči upalu sinusa, ekcem, psorijazu, obezbeđuje čišćenje organizma, zaštitu od virusa i infekcija. Ovako, najkraće rečeno, zvuči reklama za sve "čudotvorne" preparate koji leče gotovo sve, znane i neznane bolesti. Naravno, u najbržem mogućem roku.

Ovakvom reklamom ne samo da se obmanjuje javnost, već se krše i Odredbe pravilnika o oglašavanju lekova, koji propisuje da reklamiranje lekova i medicinskih sredstava mora biti objektivno i ne sme dovoditi u zabludu pripadnike stručne i opšte javnosti, piše u štampanom izdanju "Politike".

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača, upozorava da je najviše sporno reklamiranje različitih preparata čije dejstvo nije klinički dokazano, niti je jasno čemu konkretno služe.

"Reč je o raznim suplementima, tačnije dodacima ishrani, čije reklame ne samo da vređaju zdrav razum, već su opasne po zdravlje. Njihove poruke dovode u zabludu čak i odrasle građane. Zabrinjava podatak da te preparate prodaju neregistrovane, fantomske firme. Ne znamo ko im je vlasnik ili direktor, već samo imaju imejl adresu i broj telefona putem kojem je moguće naručiti određeni preparat", kaže Papović za ovaj list.

Kao i u mnogim drugim slučajevima, dodaje on, i u ovoj oblasti se prepliću nadležnosti različitih službi. Tada, po pravilu, nastaju problemi, pogotovo ukoliko te nadležnosti nisu precizno razgraničene.

"Na ovom polju bi trebalo udruženo da deluju Regulatorno telo za elektronske medije, zdravstvena i tržišna inspekcija. Ne mogu da se setim da li je neko platio kaznu zbog emitovanja nepropisne reklame nekog medicinskog sredstva", ističe Papović.

Za kontrolu oglašavanja lekova i medicinskih sredstava nadležna je zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravlja, a promotivni materijal odobrava Agencija za lekove i medicinska sredstva.

Zakonom o lekovima i medicinskih sredstvima propisana je novčana kazna od 800.000 do dva miliona dinara za privredni prestup ukoliko je oglašavanje određenog leka, odnosno medicinskog sredstva u suprotnosti sa propisanim pravilima. Kazna je propisana i za osobu koja je odgovorna za počinjeni privredni prestup, i to u iznosu od 80.000 do 150.000 dinara.

Od 2010. kada je stupio na snagu Pravilnik o načinu oglašavanja lekova, članovi specijalne komisije ALIMS-a izdali su 2.615 dozvola, tačnije rešenja o reklamiranju lekova, 864 dozvole za oglašavanje medicinskih sredstava i 69 odobrenja za oglašavanje veterinarskih lekova. U navedenom periodu 236 zahteva za reklamiranje nje odobreno.

Rešenje kojim se odobrava oglašavanje nekog leka ili medicinskog sredstva, važi do isteka njihove dozvole.

Nije dozvoljeno reklamiranje lekova koji se izdaju na recept, već onih čiju upotrebu ne pokriva Republički fond za zdravstveno osiguranje. Ipak, svi lekovi i medicinska sredstva koja se reklamiraju moraju imati dozvolu za promet Agencije za lekove i medicinska sredstva.

U oglašavanje spadaju televizijske reklame, oglasi u štampanim medijima i na bilbordima, kao i svaka vrsta promocije stručnoj javnosti, tačnije lekarima i zdravstvenim radnicima.

Promovisanje leka stručnoj javnosti mora da sadrži osnovne karakteristike leka i podatke koji se odnose na režim izdavanja leka.

Tako se na spisku odobrenog promotivnog materijala Agencije za lekova nalaze razni leci, promotivni blokovi, kongresne reklame, podloge za kompjuterskog miša, Internet prezentacije...