Zvanično je sezona prehlade i gripa, ambulante u Sbiji su pune ljudi koji se žale na visoke temperature koje nikako ne mogu da spuste, grlobolju, malaksalost i uporan kašalj koji im noću ne dozvoljava da spavaju.  Doktori napominju da je u Srbiji prisutna tridemija - spoj tri različita virusa! Sudarili su se u isto vreme grip, kovid i respiratorni sincicijalni virus (RSV). 

Po nekim statistikama, odrasla osoba u proseku dva do četiri puta godišnje boluje od ​​prehlade i gripa, a za većinu bolest se javlja zimi. Ono što je takođe tipično za prehlade, jeste da se kašalj, bolovi u mišićima i grlobolja pogoršavaju kako pada veče. Zašto se to dešava i kako da olakšamo ove simptome?

Stručnjaci kažu da postoji nekoliko razloga, ali uglavnom odgovor leži u cirkadijalnom ritmu tela, ili unutrašnjem telesnom satu, prenosi DailyMail. Skoro svaka naša telesna funkcija je "programirana" da funkcioniše u svom maksimalnom kapacitetu u određeno doba dana, ali i da se smanjuje u drugo doba. 

Zašto se prehlada pogoršava noću? Postoji nekoliko razloga za ovu pojavu.

Smanjuje se kortizol

Na primer, kada sunce zađe i telo detektuje da se približava vreme za spavanje, mozak oslobađa manje hormona stresa kao što je kortizol i govori crevima da uspore procese varenja. Ali određene ćelije imunog sistema postaju aktivnije. Ove ćelije su "dizajnirane" da love i uništavaju patogene kao što su virusi. Ova "borba" izaziva upalu koja uzrokuje pojačavanje simptoma prehlade.

"Imunske ćelije mogu da izazovu iritaciju i upalu, što dovodi do pogoršanja respiratornih simptoma noću", kaže dr Dijego Hijano. Smanjenje hormona stresa kao što je kortizol može da pogorša problem jer on može efikasno da smiri upalu. 

Položaj tela

Stručnjaci takođe ističu još jedan važan faktor: jednostavno, simptomi kašlja i prehlade se pogoršavaju kada legnete. To je zato što sluz počinje da se nakuplja u zadnjem delu grla, problem koji lekari nazivaju sindromom postnazalnog kapanja.

"Tokom dana, nakupljanje sluzi je manji problem jer gravitacija pomaže da se isprazni kada ste uspravni i da se krećete", rekao je dr Huan Čiriboga-Hurtado, specijalista porodične medicine na Univerzitetu Južne Kalifornije.

krevet spavanje.jpg
Shutterstock/Olena Yakobchuk 

Nedostatak aktivnosti

Konačno, kada padne veče, manje ili se uopšte ne bavimo nekim svakodnevnim aktivnostima koji nam skreću pažnju od kašlja. Rezultat je da se više usredsredimo na problem koji ne možemo da rešimo.

Kako zaspati?

Stručnjaci preporučuju jednostavne "tretmane" kao što su ispijanje velikih količina tečnosti, prevashodno čaja, u toku dana, a koje će pomoći da se razblaži sluz. Takođe je preporuka i upotreba fiziološkog spreja za nos, kako bismo ga očistili. 

Lekari ističu i da je pogrešno pokušavati na silu da zaustavimo kašalj.

"Nema koristi od pokušaja suzbijanja kašlja, jer je razlog zašto kašljemo zato što telo shvata da treba da se oslobodi izvora iritacije", kaže dr Anindo Banerdži, specijalista za respiratorne bolesti.

U našem narodu se dosta korste biljke, tačnije biljni čajevi koji pomažu kod različitih vrsta kašlja, samo je važno da prepoznate u kojoj ste fazi - da li vas muči suvi, poluproduktivni ili produktivni kašalj. 

BONUS VIDEO:

IMA LI RAZLOGA ZA PANIKU POVODOM ŠIRENJA PTIČIJEG GRIPA? Stručnjaci odgonetnuli kako sprovesti najadekvatniju prevenciju! Kurir televizija

(Mondo/M.G.)