Ako želite da poboljšate svoju poslovnu uspešnost i naterate okruženje da primeti vaše kvalitete, primenite nekoliko trikova koje preporučuju marketinški stručnjaci.
Zamislite da ste ukusna čokolada koju hvale svi koji su je barem jednom probali. Ipak, mnogi ljudi u prodavnici nikada nisu ni došli u iskušenje da vas probaju jer vas nisu primetili na polici sa slatkišima. U tom slučaju može se reći da nemate dobar marketing.I u trgovini, ali i u medjuljudskim odnosima važno je skrenuti pažnju na svoje kvalitete. Iako ne posedujete društveno poželjne kvalitete, mogli biste da imate uspeha ako ostavite utisak da ih posedujete - baš kao što je slučaj sa proizvodima na tržištu.
Da biste se uspešnije „plasirali“ potreban vam je marketing! Marketing proučava tržište, otkriva profil potencijalnih kupaca, otkriva njihove potrebe, potrošačke navike i odredjuje koji proizvodi ih privlače.
Primenjujući to u društvenim okvirima, treba otkriti kakve potrebe imaju ljudi koji nas okružuju: sa kakvim osobama žele da se druže, na koji način steći te društveno poželjne osobine i kako uveriti okolinu da ih baš vi posedujete.
Društvene veštine
Svi pokušavamo da okolini prenesemo pozitivnu predstavu o sebi, da se prikažemo kao duhoviti, zabavni, zanimljivi, sposobni, snažni, pouzdani, u zavisnosti od okolnosti.
Svako je najbolji stručnjak za lični marketing, pod uslovom da svlada odredjene trikove kojima se služe profesionalci. Primera radi, ko ima upečatljiv izgled treba da igra na tu kartu, ko je vešt u konverzaciji treba da osvaja rečitošću (ne brbljavošću), a ko ima smisla za humor pleniće pažnju duhovitim opaskama i vicevima (ne na račun prisutnih).
Ipak, uspešno ophodjenje sa ljudima i osvajanje simpatija nije moguće samo po jednoj osnovi.
Jedna vrlina obično nije dovoljna, pogotovo ako su ostale zanemarene. Sposobnosti koje nam omogućuju uspostavljanje kontakta, kao i započinjanje i održavanje odgovarajućeg odnosa zovu se društvenom veštinama. Nekima su te veštine urodjenje, drugi ih mogu steći učenjem.
Prva i osnovna društvena veština jeste prepoznavanje i razumevanje okolnosti, namera, osećaja i potreba ljudi u čijem se društvu nalazimo. Na primer, ako ste na koktelu medju ljudima koje ne poznajete, nije prikladno da odmah budete vrlo srdačni sa svima. U početku treba poštovati pravila pristojnosti, uz izvesnu dozu uzdržanosti. Kada se predstavite i shvatite šta drugi očekuju od vas, možete preći na srdačniji oblik ophodjenja.
Takodje je važno prepoznavati i pravilno tumačiti poruke koje nam ljudi šalju. Mnoge prilike za kvalitetnu komunikaciju propadaju jer jedna ili obe strane pogrešno shvate verbalne ili neverbalne signale druge strane. Ljudi koji su se tek upoznali neće jedni drugima otvoreno prilaziti i govoriti im: "Slušaj, ti moraš učiniti ovo, a ja od tebe želim ono". To bi bilo preagresivno. Postoje diskretni društveni signali koji prenose poruku nenametljivo, tako da niko ne bude uvredjen ili ponižen.
Budite dobar slušalac.
Najbolji način da privučete interesovanje jeste poklanjanje pažnje drugima. Svakome su njegova iskustva, osećaji i zapažanja najvažniji pa sagovorniku treba omogućiti da govori o njima - osećaće se važnijim! Postavljajte lična pitanja, ali pazite da ne zvuče "policijski" ili "roditeljski", jer niko ne voli da ga „saslušavaju“.
Pokažite iskreno poštovanje.
Ako želite da budete omiljeni, nahranite tudju potrebu za samopoštovanjem. Pronadjite i pohvalite neku dobru sagovornikovu osobinu ili dostignuće. Ako dajete komplimente, radite to iskreno, a ne podanički. Takodje, ne obavijajte lepe reči ironijom jer ćete postići suprotan efekat.
Omogućite sugovorniku da se oseti važnim.
To važi i za ljude koji su slavni i uspešni, i za one koji nisu mnogo postigli. I ove pohvale neka zvuče iskreno, a ne kao prazno laskanje ili podilaženje.
Širite optimizam i dobro raspoloženje.
Čak i kad niste najbolje volje, potrudite se da oraspoložite okolinu. Pozdravljajte ljude srdačno, vedrim tonom, a ako se rukujete, primenite čvrst stisak. Mlaki pozdravi odaju nezainteresiranost ili čak prezir.
Smešite se.
Smešak drugoj osobi prenosi poruku da se radujete njenom prisustvu. Svatko voli da mu se ljudi raduju.
Pamtite imena
Nazivajte ljude njihovim imenima, bilo da im se obraćate, bilo da govorite o njima u njihovom prisustvu.
Izbegavajte da koristite lične zamenice (on, ona) umesto imena prisutnih osoba. Ime je znak kojim se razlikujemo od ostalih ljudi te spominjanje imena omogućava da se osetimo posebnima. Takodje, prilikom upoznavanja trudite se da upamtite svačije ime jer vas zaboravljanje ili brkanje imena može učiniti vrlo neomiljenima.
Govorite o dobrim stranama drugih ljudi.
Kad god je to primereno, spomenite nečije kvalitete ili dostignuća pred drugima. To će vas predstaviti kao osobu koja nije zlobna i koja ne tračari, a sa takvima ljudi više vole da se druže.
Podržavajte tudje ideje
Ako ocenite da je nečija ideja zanimljiva ili zaključak ispravan, saopštite to. Podrazumeva se da nećete hvaliti ideje koje su štetne ili potpuno nelogične, ali tada možete i prećutati svoje mišljenje, ako niste pozvani da se suprotstavljate dotičnoj osobi.
Ne pokazujte povredjenost nečijim ignorisanjem, podsmehom ili kritikom.
Trudite se da to prikrijete osmehom ili ravnodušnošću jer ljudi po pravilu ne vole osetljive ljude - smatraju ih slabima. To je jedna od nepravednih realnosti medjuljudske komunikacije.
Ne trudite se da dokazete tačnost svojih stavova neistomišljenicima kad to nije važno za rešavanje nekog realnog problema. Ljudi uopšteno više vole nekonfliktne osobe od onih koje se trude da dokažu da su u pravu.
Nemojte naredjivati ljudima.
Ako želite da neko nešto uradi, bolje je da to iznesete kao preporuku. Ljudi radije delaju ako imaju utisak da je inicijativa njihova, a ne tudja.
(MONDO)