Slušaj vest

Ajrton Sena preminuo je na današnji dan, pre 31 godine. Tog jezivog 1. maja 1994. godine ugasio se život verovatno najboljeg vozača u istoriji Formule 1. Kod toga neki ne ostavljaju dilemu čak iako nije najtrofejniji, pošto postoje stvari koje ne mogu uvek da se izmere i da odrede čovekovu veličinu.

Ajrton Sena.
Foto: Oleg Konin / Shutterstock Editorial / Profimedia

Jedan od najomiljenijih sportista svih vremena doživeo je strašnu nesreću na kobnoj trci u Imoli. Ajrton Sena, tada 34-godišnjak, izleteo je sa staze u sedmom krugu u krivini "Tamburelo". Pri brzini od 307 kilometara na čas, udario je u zid i nije bilo spasa.


Odmah su se svi u Vilijamsu uhvatili za glavu, znali su da je u pitanju teška nesreća, a nadali su se da kada mu pritrče redari i lekari da će imati dobre vesti. Nažalost, Ajrton Sena poginuo je pred očima javnosti. Borili su se za njegov život u bolnici u Bolonji, ali je imao strašne povrede glave, mozga i temporalne arterije, pa je za vreme smrti proglašeno ono u trenutku udesa u Imoli. U papirima piše: Ajrton Sena, preminuo 1. maja u 14.17.

Zašto je Sena imao "loš" osećaj pred trku?

Ajrton Sena
Foto: JEAN-LOUP GAUTREAU / AFP / Profimedia

Jutro pre trke, Ajrton Sena je sveže penzionisanom Alanu Prostu rekao: "Uopšte nisam optimista zbog ove trke", a imao je za to više nego valjan razlog.

Ceo vikend u Imoli je bio mračan i obeležio je istoriju Formule 1. Prvo je Rubens Barikelo, još jedan Brazilac poput Sene, imao sreće da preživi izletanje sa staze na treningu, dok je nažalost posle toga stigla tragična vest. Mladi Austrijanac Roland Racenberger je poginuo u kvalifikacijama za trku, kada je udario u zid. Bila je to njegova tek treća trka u Formuli 1.

Racenberger je doživeo udar pri brzini od 310 kilometara na sat, a Sena je odmah stigao na mesto nesreće. Tamo ga je već čekao Sid Votkins, čelnik medicinskog tima FIA, koji je uplakanom Seni rekao da bi trebalo da se penzioniše i bavi pecanjem, hobijem koji su njih dvojica voleli. Sena mu je rekao da ne bi mogao da prestane da se trka, ali da mu osećaj u stomaku govori da nešto mora da se promeni.

Zašto nisu poslušali Senu?

Ajrton Sena
Foto: TORU YAMANAKA / AFP / Profimedia

Možda bi Ajrton Sena i danas bio živ da je doneta odluka o odlaganju trke. Dugo se vagalo hoće li trka u nedelju startovati ili će zbog tužnog događaja biti pomerena za drugi put, ali... Nažalost, doneta je odluka da uprkos svemu, trka u nedelju 1. maja 1994. bude vožena kao po planu. To nije želeo Ajrton Sena.

Pričalo se i godinama kasnije da je zakon u Italiji glasio da kada neko pogine na sportskom događaju, odmah mora da bude izvršena istraga, koja bi odložila trku, ali do toga nije došlo i jer je Racenberger zvanično preminuo u bolnici u Bolonji.

Kakav je vozač bio Sena? Najveći...

Ajrton Sena
Foto: Jeannot LAPEYRE / AFP / Profimedia

"Kišni čovek", kako su inače zvali Ajrtona Senu, osvojio je tri titule šampiona u Formuli 1, sve tri kao vozač Meklarena 1988, 1990. i 1991. godine, dok je u karijeri vozio i za Toleman Motorsport, Lotus, Hondu i Vilijams, s kojim je ugovor potpisao baš u sezoni kada je i poginuo. Tokom karijere je upisao 41 pobedu i do današnjih dana se smatra jednim od najvažnijih vozača u istoriji Formule 1.

"Veoma sam privilegovan, uvek sam živeo dobar život. Ali sve što sam postigao sam učinio putem posvećenosti i ogromne želje da ispunim svoje ciljeve, velika želje za pobedom, ne samo u vožnji, već i u životu", pričao je u filmu "Sena" koji je snimljen četiri godine pre smrti.

"Ma ko da si u svom životu, bilo da si na vrhuncu ili na dnu, ako želiš da radiš to što voliš moraš da pokažeš veliku snagu i odlučnost i da radiš sve sa ljubavlju i dubokom verom u Boga. Tako, jednog dana ćeš postići svoje cilje i biti uspešan...".

BONUS VIDEO:

00:18
F1, A1 Izvor: Privatna arhiva