Na današnji dan pre 30 godina preminuo je Ajrton Sena, jedan od najboljih vozača u istoriji Formule 1 (neki će reći i nesumnjivo najbolji iako nije najtrofejniji), a istovremeno i jedan od najomiljenijih sportista. Na toj kobnoj trci u Imoli, Ajrton Sena (u tom trenutku 34-godišnjak) je izleteo u sedmom krugu u krivini Tamburelo i pri brzini od 307 kilometara na čas doživeo udar u zid od kojeg nije bilo spasa.

Nažalost, vozač Vilijamsa je poginuo pred očima javnosti, šokiravši sve u Italiji, ali i šire. Veliki Sena je, da je bilo imalo pravde, tek trebalo da ispisuje rekorde u bolidu i da osvaja još titula. Mnogo je onih koji, ako već ne misle da je najbolji svih vremena, tvrde da bi Sena to sigurno postao da se nije dogodio crni vikend na stazi "Enco i Dino Ferari".

Taj vikend bio je inače zaista crn, nikada crnji reklo bi se, pošto je obeležio istoriju Formule 1 kao nijedan drugi. Zlu sudbinu kao da je nagovestio Senin zemljak, Brazilac Rubens Barikelo. On je na treningu tog vikenda izleteo sa staze i pukom srećom je preživeo, a potom se dogodila prva od dve tragedije... Mladi Austrijanac Roland Racenberger je tragično izgubio život tokom kvalifikacija za trku, kada je takođe pri velikoj brzini udario u betonski zid kraj staze.

Ajrton Sena (2).jpg
Toshifumi KITAMURA / AFP / Profimedia 

Racenberger je doživeo udar pri brzini od 310 kilometara na sat, a Sena je odmah stigao na mesto nesreće. Tamo ga je sačekao Sid Votkins, čelnik medicinskog tima FIA, koji je uplakanom Seni rekao da bi trebalo da se penzioniše i bavi pecanjem, hobijem koji su njih dvojica voleli. Sena mu je rekao da ne bi mogao da prestane da se trka!

I ta tragedija možda je mogla da spreči drugu, onu koju danas obeležavamo. Dugo se vagalo hoće li trka u nedelju startovati ili će zbog tužnog događaja biti pomerena za drugi put, ali... Nažalost, doneta je odluka da uprkos svemu, trka u nedelju 1. maja 1994. bude vožena kao po planu. Pričalo se i godinama kasnije da je zakon u Italiji glasio da kada neko pogine na sportskom događaju, odmah mora da bude izvršena istraga, koja bi odložila trku, ali do toga nije došlo i jer je Racenberger preminuo u bolnici u Bolonji, a ne na stazi u Imoli.

Trka je vožena po planu i od tada više ništa nije bilo isto. Sena nije preživeo izletanje sa staze i udarac u betonski zid pri brzini od 305 km/h. Tako je mlad život ugasio se pred očima šokiranog sveta. U 18.40 istog dana, iz bolnice u Bolonji je stigla potvrda da Sena umro, a zvanično vreme smrti po italijanskom zakonu bilo je u 14.17 časova, u trenutku u kojem je njegov mozak prestao da funkcioniše nakon udara u zid.

"Kišni čovek", kako su inače zvali Ajrtona Senu, osvojio je tri titule šampiona u Formuli 1, sve tri kao vozač Meklarena 1988, 1990. i 1991. godine, dok je u karijeri vozio i za Toleman Motorsport, Lotus, Hondu i Vilijams, s kojim je ugovor potpisao baš u sezoni kada je i poginuo. Tokom karijere je upisao 41 pobedu i do današnjih dana se smatra jednim od najvažnijih vozača u istoriji Formule 1.

"Veoma sam privilegovan, uvek sam živeo dobar život. Ali sve što sam postigao sam učinio putem posvećenosti i ogromne želje da ispunim svoje ciljeve, velika želje za pobedom, ne samo u vožnji, već i u životu", pričao je u filmu "Sena" snimljenom četiri godine pre njegove smrti.

Ajrton Sena (3).jpg
PATRICK KOVARIK / AFP / Profimedia 

"Ma ko da si u svom životu, bilo da si na vrhuncu ili na dnu, ako želiš da radiš to što voliš moraš da pokažeš veliku snagu i odlučnost i da radiš sve sa ljubavlju i dubokom verom u Boga. Tako, jednog dana ćeš postići svoje cilje i biti uspešan...", zabeležene su reči Brazilca, do dana današnjeg jednog od najomiljenijih sportista svih vremena, koji je nažalost tragično okončao.

BONUS VIDEO:

FORMULA 1 SPEKTAKL U BEOGRADU ZA SAMO 4 DANA: Šampionski bolid stigao u Srbiju!  Promo

(MONDO - M.V.)