
Muzej vazduhoplovstva u Beogradu imao je prošle godine čak 70.000 posetilaca, tako da sve više postaje turistička atrakcija.
Prema rečima kustosa Petra Nedeljkovića svetski stručnjaci su beogradski muzej uvrstili medju pet najznačajnijih u Evropi i 10 u svetu, jer poseduje mnogo jedinstvenih eksponata koji nigde više ne mogu da se vide.
Postioci mogu da saznaju da naša zemlja uopšte ne zaostaje za svetom u razvoju sopstvene vazduhoplovne industrije, jer je već 1909. godine inženjer Ivan Sarić projektovao prvi avion, sa kojim je poleto 1910.
Pri srpskoj vojsci vazduhoplovstvo je zvanično formirano 24. decembra 1912. gdine, s tim što su prvi avioni bili nenaoružanu i služili su samo za izvidjanje. Prvi naoružani avion bio je "oluj 11", koji može da se vidi u muzeju.
Do njega se nalazi "fizir PN" - prvi avion koji je proizveden u našoj zemlji, 1923. godine, u prvoj fabrici aviona "Ikarus". Pored je i primerak najuspešnijeg nemačkog aviona "meseršmita 109" koji je uspeo da obori 352 druga aviona. Vazduhoplovstvo Kraljevine Jugoslavije imalo je 70 takvih primeraka u svom sastavu.
Nedeljković je posebnu pažnju skrenuo na primerak najboljeg ruskog aviona iz Drugog svetskog rata, poznatog kao "JAK 3", koji u svetu poseduje jedino beogradski muzej, a nemaju ga ni Rusi, iako je napravljeno 5.000 komada. Avion je poznat i po tome što su ga pravile isključivo žene, a bilo im je potrebno 12 sati da naprave jedan.
U muzeju se nalazi i ruski avion iz istog perioda "jurišnik" koji je bio neoboriv sa zemlje. Napravljeno je ukupno 36.000 aviona, ali jedino beogradski muzej ima sačuvan primerak zajedno sa raketom.
Posebnu pažnju zaslužuje i prvi posleratni avion koji je ušao u naše vazduhoplovstvo "ikarus S - 49C", ciji je projekat uradjen za samo šest meseci, jer je zemlja bila pod blokadom, kao i prvi mlazni avion "lokid T33" koji je u sastav naše vojske ušao 1953. godine a jedan od njegovih konstruktora bio je naš čovek, Veljko Gašić.
Do njega se nalazi primerak "seibra" sa kojim je pilot Nikola Lekić prvi probio zvučni zid u našoj zemlji i svrstao se medju prvih 10 pilota u svetu koji su to učinili.
Za turiste su posebno zanimljivi eksponati iz proteklog NATO bombardovanja, kao što su delovi čuvenog nevidljivog aviona "F 117" , delovi raketa i kasetnih bombi, zabranjenih ženevskom konvencijom, kao i lokatori, koje su postavljali pojedini gradjani Srbije, navodeći neprijateljske projektile.
(Tanjug)
Prema rečima kustosa Petra Nedeljkovića svetski stručnjaci su beogradski muzej uvrstili medju pet najznačajnijih u Evropi i 10 u svetu, jer poseduje mnogo jedinstvenih eksponata koji nigde više ne mogu da se vide.
Postioci mogu da saznaju da naša zemlja uopšte ne zaostaje za svetom u razvoju sopstvene vazduhoplovne industrije, jer je već 1909. godine inženjer Ivan Sarić projektovao prvi avion, sa kojim je poleto 1910.
Pri srpskoj vojsci vazduhoplovstvo je zvanično formirano 24. decembra 1912. gdine, s tim što su prvi avioni bili nenaoružanu i služili su samo za izvidjanje. Prvi naoružani avion bio je "oluj 11", koji može da se vidi u muzeju.
Do njega se nalazi "fizir PN" - prvi avion koji je proizveden u našoj zemlji, 1923. godine, u prvoj fabrici aviona "Ikarus". Pored je i primerak najuspešnijeg nemačkog aviona "meseršmita 109" koji je uspeo da obori 352 druga aviona. Vazduhoplovstvo Kraljevine Jugoslavije imalo je 70 takvih primeraka u svom sastavu.
Nedeljković je posebnu pažnju skrenuo na primerak najboljeg ruskog aviona iz Drugog svetskog rata, poznatog kao "JAK 3", koji u svetu poseduje jedino beogradski muzej, a nemaju ga ni Rusi, iako je napravljeno 5.000 komada. Avion je poznat i po tome što su ga pravile isključivo žene, a bilo im je potrebno 12 sati da naprave jedan.
U muzeju se nalazi i ruski avion iz istog perioda "jurišnik" koji je bio neoboriv sa zemlje. Napravljeno je ukupno 36.000 aviona, ali jedino beogradski muzej ima sačuvan primerak zajedno sa raketom.
Posebnu pažnju zaslužuje i prvi posleratni avion koji je ušao u naše vazduhoplovstvo "ikarus S - 49C", ciji je projekat uradjen za samo šest meseci, jer je zemlja bila pod blokadom, kao i prvi mlazni avion "lokid T33" koji je u sastav naše vojske ušao 1953. godine a jedan od njegovih konstruktora bio je naš čovek, Veljko Gašić.
Do njega se nalazi primerak "seibra" sa kojim je pilot Nikola Lekić prvi probio zvučni zid u našoj zemlji i svrstao se medju prvih 10 pilota u svetu koji su to učinili.
Za turiste su posebno zanimljivi eksponati iz proteklog NATO bombardovanja, kao što su delovi čuvenog nevidljivog aviona "F 117" , delovi raketa i kasetnih bombi, zabranjenih ženevskom konvencijom, kao i lokatori, koje su postavljali pojedini gradjani Srbije, navodeći neprijateljske projektile.
(Tanjug)
Pridruži se MONDO zajednici.