Izložbu, koju je "poručio" Nordijski savet ministara, a prema konceptu dr Vidara Halena, glavnog kustosa Muzeja za umetnost, arhitekturu i dizajn u Oslu 2003. godine sa planom da obidje 15 evropskih gradova, u Beogradu su organizovali Kulturni front, Muzej istorije Jugoslavije i pet ambasada skandinavskih zemalja i trajaće tri meseca, do početka septembra.
Direktor Ljiljana Cetinić je naglasila da se ovom izložbom nastavlja kulturna politika Muzeja istorije Jugoslavije, da u praksi pokaže da kultura i umetnost nemaju i ne poštuju granice, jer je odmah posle remek dela ervopske umetnosti 20. veka iz Muzeja u Sent Etjenu stigla izložba o skandinavskom dizajnu koji je obeležio 20. vek.
Autor izložbe, koja je do nas stigla posle Bugarske a na jesen se seli u Hrvatsku, Halen je istakao da je ovo najvažnija manifestacija šireg koncepta "Nordijsko leto" i da je odluka da baš ona bude tokom leta u Beogradu, potvrda koliko je skandinavskim zemljama stalo da pokažu koliko ono najbolje publici u Srbiji.
Govoreći o istorijatu skandinavskog dizajna u 20. veku, on je naglasio da se nametnuo svetu posle Drugog svetskog rata, čistim, jednostavnim rešenjima, funkcionalnošću i demokratskim pristupom i tokom turneje po SAD i Kanadi, a kada je predsednik Džon Kenedi odabrao da u Ovalnoj sobi sedi u skandinavskoj stolici ova vrsta dizajna je osvojila svet.
Pojava postmodernizma je nagnala skandinavske dizajnere da 1980. prirede lažnu sahranu svemu što je podrazumevalo termin skandinavski dizajn, ali on je "vaskrsao" početkom devedesetih, naglasio je Halen.
Ova izložba otvara debatu o mitovima i stereotipima koji su se razvili oko ove teme, iako je neosporno potvrdjeno da je minimalizam postao potvrdjeni fenomen, dodao je on.
Helen je rekao da mladi dizajneri, inspirisani tradicijom, posmatraju je iz postmodernog ugla i poigravaju se stilovima sa dozom ironije gledajući "iza mitova".
Predstavnica Nordijskog saveta ministara Rita Hajnema je istakla da ovo jeste izložba o dizajnu, ali i o regionalnoj saradnji, jer pet zemalja imaju ukupno 25 miliona stanovnika i upućeni su jedni na druge. Zato su i mnoge njihove kulturne institucije uspešno saradjivale na pripremi izložbe.
(Tanjug)