Sastav medjunarodnog žirija 41. Bitefa, koji je zvanično počeo u subotu uveče, donekle je izmenjen, pa će umesto ruske dramske autorke Olge Muhine o nagradama odlučivati slovenački reditelj Tomi Janežič.

Muhina je u poruci, koja je objavljena u prvom biltenu ovogodišnjeg festivala, izrazila žaljenje što i pored velike želje nije u mogućnosti da dodje na Bitef, jer joj još nije gotov pasoš.

Reditelj Janežič, koji trenutno sprema doktorat na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, poznat je našoj publici po više gostujućih predstava, a pre dve godine režirao je "Kralja Lira" u Ateljeu 212, gde će u novoj sezoni raditi i "Putujuće pozorište Šopalović".

Predsednik žirija Bitefa ostaje norveški dramaturg Kristijan Seltun, a članovi madjarski teatrolog Laslo Upor i iz Srbije vizuelna umetnica Milica Tomić i reditelj Miloš Lolić.

Na otvaranje Bitefa nije stigao ni izraelski koreograf Ohad Naharin, čiju je predstavu "Tri" u velikoj dvorani Centra "Sava" izveo slavni ansambl "Batševa dens kompani" iz Tel Aviva.

U poruci umetničkom direktoru Bitefa Jovanu Ćirilovu, Naharin je objasnio da je, na žalost, zakasnio na let i dodao da mu se to dogodilo prvi put u životu.

Naharin je istakao da je ansambl, čiji je umetnički direktor od 1990. godine, izveo predstavu "Tri" mnogo puta kod kuće i na gostovanjima bez njega, tako da je ubedjen da "šou neće trpeti zbog njegovog odsustva" i poželeo Bitefu značajan i radostan doživljaj.

Festivalska publika je u subotu uveče dugim aplauzom pozdravila ansambl od 17 igrača koji je prikazao slobodni ples kao istraživanje granica u individualnom izražavanju pokretom.

Za tradicionalnim okruglim stolom, održanom odmah posle predstave, učestvovali su članovi "Batševe" Luk Jakobs i Gili Navot.

U razgovoru koji je vodila rediteljka Jelena Bogavac, gosti su istakli da se u njihovoj trupi insistira na individualnosti igrača, a ne na bukvalnom prenošenju pokreta koje zadaje koreograf.

Oharin je kreirao posebni "gaga" program kojim redovno započinju vežbe, a koji se bazira na pojedinačnom istraživanju pokreta.

Igračica Navot istakla je da "taj specifični telesni jezik znači beskrajnu promenljivost, što donosi svežinu u radu".

Jakobs je dodao da kroz te vežbe igrači "proizvode materijal" za predstavu, tako da je oni i stvaraju a ne samo izvode.

Na pitanje o dramaturgiji predstave "Tri", sastavljene iz tri segmenta sa naslovima "Belus", "Humus" i "Sekus", a uz muziku Baha, Brajana Inoa, "Bič bojsa" i miksa Stefana Ferija, gosti su odgovorili da nema posebne poruke.

"Oharin ništa ne skriva, nema ničega u našoj predstavi što treba da se dešifruje. Ono što vidite na sceni - to je to, a na publici je da interpretira na osnovu svog iskustva i doživljaja", rekao je Jakobs.

(Tanjug)