
U glavnom programu Bitefa u sredu uveče je u Centru za kulturnu dekontaminaciju izvedena predstava teatra "Maska" iz Ljubljane "Pupilija, papa Pupilo i pupilčki - rekonstrukcija". Većina festivalske publike bila je vrlo zadovoljna eksperimentom - rekonstrukcijom istoimene predstave Dušana Jovanovića iz 1969. godine, koju potpisuje mladi reditelj Emil Horvatin, ali pod imenom Janez Janša.
Dok profesionalni glumci izvode ono što su nekada radili amateri, članovi avangardnog "Pupilija Ferkeverka", u pozadini se emituje snimak originalne predstave, uz tadašnje kritike i komentare, kao i aktuelni snimak kako ondašnji učesnici gledaju novu predstavu.
U vrlo posećenom razgovoru na okruglom stolu Bitefa, Horvatin (koji nije želeo da objasni pseudonim) rekao je da se za rekonstrukciju odlučio kada je video televizijski snimak stare predstave.
"Fascinirali su me svežina, sloboda i antiautoritarnost u njihovoj igri. Na žalost, ta predstava je bila marginalizovana u teatarskom smislu, jer se o njoj govorilo samo kao o skandalu, o scenama golotinje i klanja kokoške, umesto da se prouči njen značaj", rekao je on.
"Kada smo obeležavali 100. broj našeg teatarskog časopisa 'Maska' odlučili smo da to ne bude samo kroz simpozijume i debele knjižurine, već i na konkretan način. Sa ovom rekonstrukcjom mi se ne postavljamo kao arbitri prošlosti, nego je nudimo na uvid i novo razmatranje", naglasio je Horvatin.
U razgovor se iz publike uključio reditelj Ljubiša Ristić, koji je sa Jovanovićem bio jedan od najaktivnijih autora novog talasa u jugoslovenskom teatru 60-ih i 70-ih godina prošlog veka. On se prisetio kako je "Pupiliju" gledao na tada popularnom festivalu Beogradska revija malih i amaterskih scena (BRAMS).
"To je bila prvorazredna provokacija. Takve stvari smo do tada gledali samo prilikom inostranih gostovanja, a tu je bilo sadržano sve što će se dogadjati narednih decenija u našem teatru", rekao je Ristić.
Prema Ristićevom mišljenju, nova predstava je esej, komentar stare, ona je važna, inteligentna i pametna, ali pripada ovom trenutku i ne treba je mešati sa starom.
"Pitanje je šta danas predstavlja skandal. Nova predstava dobro služi da se uporede dva vremena", rekao je on i dodao da je bilo "dirljivo videti komentar koji dolazi iz generacije unuka".
Najviše polemike je izazvala završna scena najavljenog klanja kokoške, što je prema sadašnjim zakonima u Sloveniji zabranjeno, te glumci pozivaju publiku na glasanje. Navodno je većina glasala "za", pa se čak u publici našao dobrovoljac, a kada je izašao na scenu, glumci su je napustili, praćeni aplauzom.
Ostaje nedoumica šta je bilo stvarno, a šta deo scenarija i kako će se predstava završiti na reprizi u četvrtak uveče, takodje u Centu za kulturnu dekontaminaciju.
(Tanjug)
Dok profesionalni glumci izvode ono što su nekada radili amateri, članovi avangardnog "Pupilija Ferkeverka", u pozadini se emituje snimak originalne predstave, uz tadašnje kritike i komentare, kao i aktuelni snimak kako ondašnji učesnici gledaju novu predstavu.
U vrlo posećenom razgovoru na okruglom stolu Bitefa, Horvatin (koji nije želeo da objasni pseudonim) rekao je da se za rekonstrukciju odlučio kada je video televizijski snimak stare predstave.
"Fascinirali su me svežina, sloboda i antiautoritarnost u njihovoj igri. Na žalost, ta predstava je bila marginalizovana u teatarskom smislu, jer se o njoj govorilo samo kao o skandalu, o scenama golotinje i klanja kokoške, umesto da se prouči njen značaj", rekao je on.
"Kada smo obeležavali 100. broj našeg teatarskog časopisa 'Maska' odlučili smo da to ne bude samo kroz simpozijume i debele knjižurine, već i na konkretan način. Sa ovom rekonstrukcjom mi se ne postavljamo kao arbitri prošlosti, nego je nudimo na uvid i novo razmatranje", naglasio je Horvatin.
U razgovor se iz publike uključio reditelj Ljubiša Ristić, koji je sa Jovanovićem bio jedan od najaktivnijih autora novog talasa u jugoslovenskom teatru 60-ih i 70-ih godina prošlog veka. On se prisetio kako je "Pupiliju" gledao na tada popularnom festivalu Beogradska revija malih i amaterskih scena (BRAMS).
"To je bila prvorazredna provokacija. Takve stvari smo do tada gledali samo prilikom inostranih gostovanja, a tu je bilo sadržano sve što će se dogadjati narednih decenija u našem teatru", rekao je Ristić.
Prema Ristićevom mišljenju, nova predstava je esej, komentar stare, ona je važna, inteligentna i pametna, ali pripada ovom trenutku i ne treba je mešati sa starom.
"Pitanje je šta danas predstavlja skandal. Nova predstava dobro služi da se uporede dva vremena", rekao je on i dodao da je bilo "dirljivo videti komentar koji dolazi iz generacije unuka".
Najviše polemike je izazvala završna scena najavljenog klanja kokoške, što je prema sadašnjim zakonima u Sloveniji zabranjeno, te glumci pozivaju publiku na glasanje. Navodno je većina glasala "za", pa se čak u publici našao dobrovoljac, a kada je izašao na scenu, glumci su je napustili, praćeni aplauzom.
Ostaje nedoumica šta je bilo stvarno, a šta deo scenarija i kako će se predstava završiti na reprizi u četvrtak uveče, takodje u Centu za kulturnu dekontaminaciju.
(Tanjug)
Pridruži se MONDO zajednici.