Evropska unija se boji da se pravila te zajednice neće poštovati, a velike luke u severnim zemljama ogorčene su zbog ozbiljne i potencijalno nelojalne konkurencije.

Kako je danas prenei brisleski portal Euraktiv, to se čulo na panelu o infrastrukturi Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, koji je nedavno održan u grčkom gradu Seres, a na kojem su se učesnici fokusirali na ulogu i ciljeve Kine.

Frans-Pol van der Puten (Frans-Paul van der Putten), viši istraživač na Holandskom institutu za međunarodne odnose, istakao je da će koridor krenuti od grčke luke Pirej i prema severu, preko Srbije i Mađarske, stići do centralne i severne Evrope.

Prema njegovim rečima, region Crnog mora bio je jedina alternativa Kine koridorima kojima dominiraju Sjedinjene Američke Države (Indijski okean) i Rusija (Arktik).

Najveći geopolitički rizik za Kinu je antagonizam Rusije i SAD, dok je EU manja briga, naveo je on.

Kineska državna brodska kompanija (COSCO), 2016. godine preuzela je većinski deo grčke luke Pirej. Vlada u Pekingu smatra Pirej glavnom kapijom za kineski izvoz u južnu, istočnu i centralnu Evropu, ali i glavnim centrom za prekomorski transport preko i oko Sredozemnog mora.

Van der Puten istakao je da je kineska vlada sada sposobna da utiče na trgovinske rute između Kine i EU i dodao da je glavni koridor luka Pirej, ali i pruga Beograd - Budimpešta, koju finansira Peking.

Izgradnja brze pruge koja bi povezala Beograd i Budimpeštu koštaće 3,2 milijarde evra. Kina, Srbija i Mađarska potpisale su u decembru memorandum o razumevanju za rekonstrukciju 370 kilometara dugačke pruge. Sporazum je stvorio tenzije sa EU, koja navodi da pravila Unije nisu ispoštovana.

"Kina se fokusira na Grčku i Srbiju, ali i na ostale zemlje Zapadnog Balkana, koje imaju dobit od povoljnih kineskih kredita za infrastrukturnu projekte", kazao je holandski istraživač.

Jelica Stefanović-Štambuk, profesorka na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, naglasila je da su kineske investicije od ključne važnosti za masovno deindustrijalizovanu Srbiju.

Ona je dala primere kineskih investicija koje se koriste za izgradnju saobraćajne infrastrukture, uključujući i preuzimanje Železare Smederevo.

"Kina raste, dok EU ne raste", rekla je Stefanović-Štambuk.

Ambasador Mihael Kristides, generalni sekretar Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, naglasio je da su kineske investicije na Zapadnom Balkanu izazvale "dvoumljenje na severu Evrope, a posebno u Briselu".

Kristides je rekao da je ovakva situacije "veoma logična", objašnjavajući da zemlje u regionu žele da privuku kineske investicije i fondove kako bi poboljšale infrastrukturu, dok severna Evropa, koja već ima razvijen infrastrukturni sistem, to vidi kao pretnju.

Jedan od pokazatelja koji govori u prilog ovakvog razvoja situacije je odluka Hjulit-Pakarda da izmesti deo svoje distribucije iz Roterdama u luku Pirej, navodi briselski portal i dodaje da kineski uticaj popunjava prazninu na Zapadnom Balkanu, koji gubi nadu u proširenje EU.

_______________________

Aplikacija MONDA ponovo na Google Play Store! PREUZMITE JE!