Zimske gume - obaveza sa razlogom

Koje su sve prednosti vožnje sa zimskim pneumaticima?

Mondo/ Stefan Stojanović 

Zima je na pragu. U višim delovima Srbije se već zabelelo. A i prvi novembar je koliko "sutra".

Ovaj poslednji argument je svakako najbitniji većini naših vozača, jer je to datum kada po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) svi automobili u Srbiji moraju imati zimske pneumatike i to na svim točkovima ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledice.

Ovo "ukoliko" je donekle problematično, jer je moguće krenuti iz Subotice, u kojoj je prijatnih 15 stepeni i uputiti se ka Nišu. Početak puta nije zahtevao zimske gume, ali već negde kod Beške može da počne haos. Na stranu što tada policija može da vam napiše kaznu, već dovodite sebe, svoj automobil, ali i druge učesnike u saobraćaju u opasnost.

Zato je naša preporuka da iskoristite naredne dane i, ako već niste, obujete svom četvorotočkašu lepu zimsku obuću.

Naravno, postoji opcija da vaš automobil ima zimske pneumatike na sebi još od (pret)prošle zime. Iako to nije retka pojava kod naših vozača, treba imati na umu da se zimske gume daleko više troše leti i da nakon već dve-tri godine postoji mogućnost da dubina šare padne na manje od 4 milimetra, koliko iznosi minimalna dozvoljena dubina propisana ZOBS-om.

Treba napomenuti da je zimi dozvoljeno voziti i na letnjim gumama sa šarama dubokim najmanje 2,6 milimetara, ali samo po suvom kolovozu. Međutim, letnje gume na niskim temperaturama imaju znatno lošije performanse od zimskih, tako da ih od 1.11. ne treba koristiti. Njih zimi ne "vole" ni osiguravajuće kuće jer ukoliko tako opremljeni učestvujete u sudaru možete imati problema sa isplatom štete.

Dva seta guma – letnji i zimski, predlaže i naš sagovornik, Nuca Nuhanović iz auto-servisa "Meda", iza koga stoji višedecenijsko iskustvo kada su vulkanizerske, ali i ostale usluge održavanja vozila u pitanju.

"Iako to jeste dupli trošak, on se nakon par godina isplati, jer ova dva seta značajnije duže traju od opcije da se cele godine vozi na zimskim ili takozvanim "all-season" pneumaticima. Opciju da se non-stop vozi na letnjim gumama ne bih ni pominjao, jer nije bezbedna", rekao je Nuhanović u razgovoru za MONDO i dodao da su gume "za sva godišnja doba" najmanje zastupljene kod naših vozača. I on ih predlaže samo onima koji prelaze manji broj kilometara godišnje.

"Zimski i all-season pneumatici se od letnjih najviše razlikuju po lamelicama, posebnim brazdama koje se kada je sneg i led otvore, odnosno rašire i imaju ulogu 'kandži' kojima se guma drži za problematičnu podlogu. Tih lamelica na 'all-season' pneumaticima ima nekih 10-15% manje u odnosu na zimske gume, dok ih na letnjim ni nema." – kaže Nuhanović.

Zahvaljujući lamelicama pneumatik manje proklizava, lakše prianja za podlogu pa se, samim tim, automobil lakše vozi po nekoj "ne-suvoj" podlozi.

Što se tiče određenih brendova guma, na tržištu zaista postoji širok izbor. Njegova preporuka su domaća "tigar vintera" i pneumatici finskog brenda "Nokian".

"Vintera" se već duži niz godina pokazala kao odličan saputnik u zimskim mesecima i ima jedan od najboljih odnosa cena/kvalitet na tržištu.

Što se "Nokiana" tiče, u pitanju je pristupačan "A" brend pneumatika. Po rečima Nuhanovića, to je pneumatik za koji on garantuje da će svako vozilo izvući iz težih uslova na putu.

Kako i gde sačuvati letnje gume?

Životni vek pneumatika

Nigde na gumi ne piše rok trajanja, ali postoji DOT oznaka koja označava kad je napravljena (DOT 2612 – guma je proizvedena u 26. nedelji 2012. godine). Ovo je bitno jer je mišljenje stručnjaka da je životni vek pneumatika između šest i deset godina od trenutka proizvodnje. Sa druge strane savetuje se da se ne kupuju gume mlađe od šest meseci, jer kažu da toliko treba vremena da guma "sazri". Naravno, guma počinje najviše da stari od trenutka montiranja na vozilo. Vaš stil vožnje i stanje trapa najviše utiču na njihov životni vek.

Oznake na gumama

Na "zidu" svake gume se nalazi, pored imena proizvođača, i nekoliko veoma značajnih oznaka, čijim čitanjem možete da saznate sve njene karakteristike. Osnovna oznaka je tipa 205/55 R16, gde 205 označava širinu gazećeg dela gume u milimetrima, 55 je profil gume – odnos visine bočnog zida i njene širine koji je izražen u procentima. R16 je oznaka za radijalnu gumu prečnika felne od 16 inča (cola). Pored ove, osnovne, na gumama se mogu naći i dodatne informacije: DOT, XL (guma za veća opterećenja), RF (ojačana guma), RFT – guma koja omogućava vožnju i nakon oštećenja, M + S – Mud + Snow – oznaka "blato i sneg" se nalazi na zimskim i all season gumama, TL – Tubeless, bez unutrašnje gume i TT – Tube Type – sa unutrašnjom gumom.

Dodatna oprema zimi

Lanci za točkove nisu obavezni za vožnju po gradu, ali jesu čim izađete van naseljenog mesta. U slučaju da zimi krećete put planine ili sela zgodno je imati i manji ašov, ćebe, sveću, lampu, flašicu s medicinskim alkoholom ili rakijom i obavezno upaljač ili šibice. Za razliku od lanaca, sve pobrojano nije obavezna oprema ali je dobro imati je.

Povratak na letnje gume je moguć od prvog aprila, ali je naša preporuka da ih zadržite još nekoliko nedelja nakon tog datuma. U aprilu umeju da budu veoma hladna jutra, kada će vas zimski pneumatici "spasiti".

Da li koristite dva seta guma ili vozite cele godine na zimskim ili "all-season" setu? Ispričajte nam vaša iskustva o gumama, kojim modelima sve najviše bili zadovoljni…

Mondo/ Stefan Stojanović 

Zima je na pragu. U višim delovima Srbije se već zabelelo. A i prvi novembar je koliko "sutra".

Ovaj poslednji argument je svakako najbitniji većini naših vozača, jer je to datum kada po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) svi automobili u Srbiji moraju imati zimske pneumatike i to na svim točkovima ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledice.

Ovo "ukoliko" je donekle problematično, jer je moguće krenuti iz Subotice, u kojoj je prijatnih 15 stepeni i uputiti se ka Nišu. Početak puta nije zahtevao zimske gume, ali već negde kod Beške može da počne haos. Na stranu što tada policija može da vam napiše kaznu, već dovodite sebe, svoj automobil, ali i druge učesnike u saobraćaju u opasnost.

Zato je naša preporuka da iskoristite naredne dane i, ako već niste, obujete svom četvorotočkašu lepu zimsku obuću.

Naravno, postoji opcija da vaš automobil ima zimske pneumatike na sebi još od (pret)prošle zime. Iako to nije retka pojava kod naših vozača, treba imati na umu da se zimske gume daleko više troše leti i da nakon već dve-tri godine postoji mogućnost da dubina šare padne na manje od 4 milimetra, koliko iznosi minimalna dozvoljena dubina propisana ZOBS-om.

Treba napomenuti da je zimi dozvoljeno voziti i na letnjim gumama sa šarama dubokim najmanje 2,6 milimetara, ali samo po suvom kolovozu. Međutim, letnje gume na niskim temperaturama imaju znatno lošije performanse od zimskih, tako da ih od 1.11. ne treba koristiti. Njih zimi ne "vole" ni osiguravajuće kuće jer ukoliko tako opremljeni učestvujete u sudaru možete imati problema sa isplatom štete.

Dva seta guma – letnji i zimski, predlaže i naš sagovornik, Nuca Nuhanović iz auto-servisa "Meda", iza koga stoji višedecenijsko iskustvo kada su vulkanizerske, ali i ostale usluge održavanja vozila u pitanju.

"Iako to jeste dupli trošak, on se nakon par godina isplati, jer ova dva seta značajnije duže traju od opcije da se cele godine vozi na zimskim ili takozvanim "all-season" pneumaticima. Opciju da se non-stop vozi na letnjim gumama ne bih ni pominjao, jer nije bezbedna", rekao je Nuhanović u razgovoru za MONDO i dodao da su gume "za sva godišnja doba" najmanje zastupljene kod naših vozača. I on ih predlaže samo onima koji prelaze manji broj kilometara godišnje.

"Zimski i all-season pneumatici se od letnjih najviše razlikuju po lamelicama, posebnim brazdama koje se kada je sneg i led otvore, odnosno rašire i imaju ulogu 'kandži' kojima se guma drži za problematičnu podlogu. Tih lamelica na 'all-season' pneumaticima ima nekih 10-15% manje u odnosu na zimske gume, dok ih na letnjim ni nema." – kaže Nuhanović.

Zahvaljujući lamelicama pneumatik manje proklizava, lakše prianja za podlogu pa se, samim tim, automobil lakše vozi po nekoj "ne-suvoj" podlozi.

Što se tiče određenih brendova guma, na tržištu zaista postoji širok izbor. Njegova preporuka su domaća "tigar vintera" i pneumatici finskog brenda "Nokian".

"Vintera" se već duži niz godina pokazala kao odličan saputnik u zimskim mesecima i ima jedan od najboljih odnosa cena/kvalitet na tržištu.

Što se "Nokiana" tiče, u pitanju je pristupačan "A" brend pneumatika. Po rečima Nuhanovića, to je pneumatik za koji on garantuje da će svako vozilo izvući iz težih uslova na putu.

Kako i gde sačuvati letnje gume?

Životni vek pneumatika

Nigde na gumi ne piše rok trajanja, ali postoji DOT oznaka koja označava kad je napravljena (DOT 2612 – guma je proizvedena u 26. nedelji 2012. godine). Ovo je bitno jer je mišljenje stručnjaka da je životni vek pneumatika između šest i deset godina od trenutka proizvodnje. Sa druge strane savetuje se da se ne kupuju gume mlađe od šest meseci, jer kažu da toliko treba vremena da guma "sazri". Naravno, guma počinje najviše da stari od trenutka montiranja na vozilo. Vaš stil vožnje i stanje trapa najviše utiču na njihov životni vek.

Oznake na gumama

Na "zidu" svake gume se nalazi, pored imena proizvođača, i nekoliko veoma značajnih oznaka, čijim čitanjem možete da saznate sve njene karakteristike. Osnovna oznaka je tipa 205/55 R16, gde 205 označava širinu gazećeg dela gume u milimetrima, 55 je profil gume – odnos visine bočnog zida i njene širine koji je izražen u procentima. R16 je oznaka za radijalnu gumu prečnika felne od 16 inča (cola). Pored ove, osnovne, na gumama se mogu naći i dodatne informacije: DOT, XL (guma za veća opterećenja), RF (ojačana guma), RFT – guma koja omogućava vožnju i nakon oštećenja, M + S – Mud + Snow – oznaka "blato i sneg" se nalazi na zimskim i all season gumama, TL – Tubeless, bez unutrašnje gume i TT – Tube Type – sa unutrašnjom gumom.

Dodatna oprema zimi

Lanci za točkove nisu obavezni za vožnju po gradu, ali jesu čim izađete van naseljenog mesta. U slučaju da zimi krećete put planine ili sela zgodno je imati i manji ašov, ćebe, sveću, lampu, flašicu s medicinskim alkoholom ili rakijom i obavezno upaljač ili šibice. Za razliku od lanaca, sve pobrojano nije obavezna oprema ali je dobro imati je.

Povratak na letnje gume je moguć od prvog aprila, ali je naša preporuka da ih zadržite još nekoliko nedelja nakon tog datuma. U aprilu umeju da budu veoma hladna jutra, kada će vas zimski pneumatici "spasiti".

Da li koristite dva seta guma ili vozite cele godine na zimskim ili "all-season" setu? Ispričajte nam vaša iskustva o gumama, kojim modelima sve najviše bili zadovoljni…

Mondo/ Stefan Stojanović 

Zima je na pragu. U višim delovima Srbije se već zabelelo. A i prvi novembar je koliko "sutra".

Ovaj poslednji argument je svakako najbitniji većini naših vozača, jer je to datum kada po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) svi automobili u Srbiji moraju imati zimske pneumatike i to na svim točkovima ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledice.

Ovo "ukoliko" je donekle problematično, jer je moguće krenuti iz Subotice, u kojoj je prijatnih 15 stepeni i uputiti se ka Nišu. Početak puta nije zahtevao zimske gume, ali već negde kod Beške može da počne haos. Na stranu što tada policija može da vam napiše kaznu, već dovodite sebe, svoj automobil, ali i druge učesnike u saobraćaju u opasnost.

Zato je naša preporuka da iskoristite naredne dane i, ako već niste, obujete svom četvorotočkašu lepu zimsku obuću.

Naravno, postoji opcija da vaš automobil ima zimske pneumatike na sebi još od (pret)prošle zime. Iako to nije retka pojava kod naših vozača, treba imati na umu da se zimske gume daleko više troše leti i da nakon već dve-tri godine postoji mogućnost da dubina šare padne na manje od 4 milimetra, koliko iznosi minimalna dozvoljena dubina propisana ZOBS-om.

Treba napomenuti da je zimi dozvoljeno voziti i na letnjim gumama sa šarama dubokim najmanje 2,6 milimetara, ali samo po suvom kolovozu. Međutim, letnje gume na niskim temperaturama imaju znatno lošije performanse od zimskih, tako da ih od 1.11. ne treba koristiti. Njih zimi ne "vole" ni osiguravajuće kuće jer ukoliko tako opremljeni učestvujete u sudaru možete imati problema sa isplatom štete.

Dva seta guma – letnji i zimski, predlaže i naš sagovornik, Nuca Nuhanović iz auto-servisa "Meda", iza koga stoji višedecenijsko iskustvo kada su vulkanizerske, ali i ostale usluge održavanja vozila u pitanju.

"Iako to jeste dupli trošak, on se nakon par godina isplati, jer ova dva seta značajnije duže traju od opcije da se cele godine vozi na zimskim ili takozvanim "all-season" pneumaticima. Opciju da se non-stop vozi na letnjim gumama ne bih ni pominjao, jer nije bezbedna", rekao je Nuhanović u razgovoru za MONDO i dodao da su gume "za sva godišnja doba" najmanje zastupljene kod naših vozača. I on ih predlaže samo onima koji prelaze manji broj kilometara godišnje.

"Zimski i all-season pneumatici se od letnjih najviše razlikuju po lamelicama, posebnim brazdama koje se kada je sneg i led otvore, odnosno rašire i imaju ulogu 'kandži' kojima se guma drži za problematičnu podlogu. Tih lamelica na 'all-season' pneumaticima ima nekih 10-15% manje u odnosu na zimske gume, dok ih na letnjim ni nema." – kaže Nuhanović.

Zahvaljujući lamelicama pneumatik manje proklizava, lakše prianja za podlogu pa se, samim tim, automobil lakše vozi po nekoj "ne-suvoj" podlozi.

Što se tiče određenih brendova guma, na tržištu zaista postoji širok izbor. Njegova preporuka su domaća "tigar vintera" i pneumatici finskog brenda "Nokian".

"Vintera" se već duži niz godina pokazala kao odličan saputnik u zimskim mesecima i ima jedan od najboljih odnosa cena/kvalitet na tržištu.

Što se "Nokiana" tiče, u pitanju je pristupačan "A" brend pneumatika. Po rečima Nuhanovića, to je pneumatik za koji on garantuje da će svako vozilo izvući iz težih uslova na putu.

Kako i gde sačuvati letnje gume?

Životni vek pneumatika

Nigde na gumi ne piše rok trajanja, ali postoji DOT oznaka koja označava kad je napravljena (DOT 2612 – guma je proizvedena u 26. nedelji 2012. godine). Ovo je bitno jer je mišljenje stručnjaka da je životni vek pneumatika između šest i deset godina od trenutka proizvodnje. Sa druge strane savetuje se da se ne kupuju gume mlađe od šest meseci, jer kažu da toliko treba vremena da guma "sazri". Naravno, guma počinje najviše da stari od trenutka montiranja na vozilo. Vaš stil vožnje i stanje trapa najviše utiču na njihov životni vek.

Oznake na gumama

Na "zidu" svake gume se nalazi, pored imena proizvođača, i nekoliko veoma značajnih oznaka, čijim čitanjem možete da saznate sve njene karakteristike. Osnovna oznaka je tipa 205/55 R16, gde 205 označava širinu gazećeg dela gume u milimetrima, 55 je profil gume – odnos visine bočnog zida i njene širine koji je izražen u procentima. R16 je oznaka za radijalnu gumu prečnika felne od 16 inča (cola). Pored ove, osnovne, na gumama se mogu naći i dodatne informacije: DOT, XL (guma za veća opterećenja), RF (ojačana guma), RFT – guma koja omogućava vožnju i nakon oštećenja, M + S – Mud + Snow – oznaka "blato i sneg" se nalazi na zimskim i all season gumama, TL – Tubeless, bez unutrašnje gume i TT – Tube Type – sa unutrašnjom gumom.

Dodatna oprema zimi

Lanci za točkove nisu obavezni za vožnju po gradu, ali jesu čim izađete van naseljenog mesta. U slučaju da zimi krećete put planine ili sela zgodno je imati i manji ašov, ćebe, sveću, lampu, flašicu s medicinskim alkoholom ili rakijom i obavezno upaljač ili šibice. Za razliku od lanaca, sve pobrojano nije obavezna oprema ali je dobro imati je.

Povratak na letnje gume je moguć od prvog aprila, ali je naša preporuka da ih zadržite još nekoliko nedelja nakon tog datuma. U aprilu umeju da budu veoma hladna jutra, kada će vas zimski pneumatici "spasiti".

Da li koristite dva seta guma ili vozite cele godine na zimskim ili "all-season" setu? Ispričajte nam vaša iskustva o gumama, kojim modelima sve najviše bili zadovoljni…